Rolex Submariner - Novisespørsmpl

Medlem
22. okt. 2009
Hei,

Jeg har begynt å interresere meg for Rolex og tenker å starte med en Submariner - men har noen spørsmpl som sikkert er litt basic for entusiasten:

1. Er Rolex Submariner "opptrekk", ell bevegelsesbasert dvs at den må være i stadig bruk for å gå stødig? Er dette likt for alle Rolexer?

2. Kommer det ny Submariner i 2010? Når kommer den i butikken? Er det bilder av den ute i markedet?

3. Er Submariner en basic model i Rolex, hvordan er den i modellhierarkiet?

4. Hva ligger det i Ceramic bezel? Er den mer motstandsdyktig mot skraper etc?

5. Er det global garanti på Rolex, ie at man kan kjøpe den i utlandet og få customer support hos faghandelen i Norge?

Håper noen kan hjelpe en novise på området!

Nitrox

Jeg går med samme tanker som deg, og har de siste dagene drevet litt research, og er forsåvidt en Rolex-novise også jeg, men kan forsøke meg på å besvare spørsmålene dine:

1. F.eks. 14060M Submariner (no-date), og andre moderne Submarinere, har automatisk opptrekk, men kan også trekkes opp via kronen. Det finnes Rolexer med manuelt opptrekk, og bare det, men de automatiske er i flertall.
2. Ja, det er svært sannsynlig med en ny neste år. Den vil muligens komme med kraftigere lenke, som på DSSD, kanskje med maxi-dial (større timemarkeringer, som på LV - den grønne jubileumsmodellen), samt keramisk bezelring som på den nye GMTII. Det er såvidt jeg vet ingen troverdige bilder ute, man må nok vente til lansering.
3. Slik jeg oppfatter det er Submariner den mest basic sportsmodellen.
4. Uvisst :)
5. Det vet jeg ikke, men vil anta og håpe det?

1. Submariner er automatisk, men du kan jo trekke den opp manuelt om du føler for det ;)
2. Muligens, hvis en følger ryktene så tilsier vel at det kommer en SS sub med den nye kassen og ceramic bezel. Ta en titt på TT sub som har den nye kassen og bezelen.
3. Er vel ganske basic:p
4. Ceramic bezel er vel keramisk og ikke av alu(?). er visst nærmest umulig å få riper i, men det går til gjengjeld rykter om at de knuser :p vet ikke om dette er veldig utbredt?
5.?

Kommentarer til et par av punktene.

Det er bekreftet ny sub i stål 2010, men ingen info utover det. Man kan bare spekulere per i dag. Tror ikke du kan forvente at den kommer i butikkene før minst 6 mnd etter Basel 2010.
I tillegg vil sikkert lange ventelister på denne modellen oppstå.

ceramic bezel kan vel til en viss grad sammenlignes med keramiske platetopper mange har på kjøkkenet. Det skal mye til å ripe opp matrialet fordi det er så hardt, men samtidig er det også veldig sprøtt. Derfor vil et slag med en hard gjenstand kunne lage sprekker eller knuse den.

Samme problem med safir krystall kontra plexi. Safir er hardt men sprøtt. Plexi er blødt men fleksibelt. Kommer an på hva du foretrekker egentlig.

Når det gjelder den keramiske bezelen (og safirglass for den sags skyld), så tror jeg de aller fleste vil ha mer nytte av et ripefritt enn et "knusefritt" materiale. Jeg tror jeg har lest om ett tilfelle på TZ/TRF/etc der en GMT-M IIC bezel knuste ett tilfelle der det gikk av en liten chip. Likeledes leser jeg sjelden om knuste safirglass. Ulempen er at det er dyrt å fikse når det skjer.

Derimot vil nesten alle alu-bezeler på Rolexer som brukes hardt få noen riper, og plexiglass vil få riper. Heldigvis er det billig å bytte en bezel og enkelt å polere et plexiglass.

Men hvilken misbruk av klokka ser du for deg? Dersom du planlegger å miste Rolexen din på baderomsflisene dine gjentatte ganger ville jeg ikke gått for keramikk og safir, i alle andre tilfeller tror jeg ikke det vil plage deg ;)

Noe helt annet er hvilken look du foretrekker! Mange mener at den gamle kassen er litt mer harmonisk i forhold til lenka, og det kan jeg være tildels enig i. Men det hindrer meg ikke fra å ha lyst på en ny GMT (eller evt ny Sub når den kommer) :mrgreen:

...eller gå for en klassiker;
Klokker008.jpg

Mye kult fra 70 og 80 tallet kan kjøpes for samme pengene eller mindre!

Men uansett lykke til i Rolex-jakten! :mrgreen:

JonasV skrev:
Det er bekreftet ny sub i stål 2010, men ingen info utover det. Man kan bare spekulere per i dag. Tror ikke du kan forvente at den kommer i butikkene før minst 6 mnd etter Basel 2010.
I tillegg vil sikkert lange ventelister på denne modellen oppstå.

Det er vel ikke akkurat offisielt bekreftet?

Vel, flere AD'er skal ha bekreftet dette i følge timezone. Offisielt er det vel kanskje ikke da..
Spurte H. Bjerke om dette for et halvt år siden. Han smilte litt bekreftene uten å si JA.

En forhandler i Frankrike sa til meg at det kommer ny neste år.. Rolex selv vil sikkert vente til Basel.