Rolex Submariner Appreciation tråd

IMG_3490.jpg
 
Har et par tilbud på hånda, 16610 som er hhv 98-mod med lugholes og en 03-mod uten. Begge i god stand, nyservet. Jeg foretrekker lugholes for enklere remskifte, noe annet jeg bør tenke på? 98-mod noe rimeligere.
 
Har et par tilbud på hånda, 16610 som er hhv 98-mod med lugholes og en 03-mod uten. Begge i god stand, nyservet. Jeg foretrekker lugholes for enklere remskifte, noe annet jeg bør tenke på? 98-mod noe rimeligere.

Korriger meg om jeg tar feil, men forskjell i tillegg til lugholes kan være:

-Lume; Er det tritium på den eldste, så vil den trolig lyse dårligere (om noe), men får derimot patina, og er muligens å foretrekke av samlere på lang sikt, inkl verdi(men tror selv det er mariginal forskjell).
-SEL; det er vel trolig SEL (Solid End Links) på den nyeste og ikke på den gamle? Dette har stor betydning av hvordan klokken føles på hånden, men er også en smakssak. Med SEL føles det nesten som man har en moderne lenke, i forhold til uten som kjennes mere løs/skranlete og vintage (men som også gir en mer lett og ledig følelse, blir ikke så fort klamt).

Stand, tilbehør og pris har selvsagt også innvirkning på valget, men hadde ikke vært bekymret for å velge en 98-modell om den er like fin, komplett, nyservet (og kanskje billigere).. :)

Selv foretrekker jeg lysende lume og SEL på en klokke som enda ikke er skikkelig vintage. Liker selv også lug-holes, men med teknikk og verktøy er ikke rem-skifte noe problem, dessuten ender jeg stort sett med lenke på sub allikevel... :)

EDIT: Her er litt mer info, inkludert når endringene kom.
 
Redigert: