Solgt Rolex SeaDweller 1665 "Double Red"

Medlem
14. juli 2016
Innlegg
107
Sted
Bodø
Selger her et fint eksemplar av en Rolex SeaDweller 1665 «Double Red» som faktisk har blitt bruk som dykkerklokke av en yrkesdykker. Den har original skive og visere, med matchende patina.

FAKTA:
-Serienummer: 4070xxxx-Produksjonsår: 1975 (basert på serienummer).
-Skive: Mark IV.
-Datohjul: «Open 6»
-Urverk: 1575
-Baklokk: 1665 og serienummer inngravert fra fabrikk
.-Lenke: 93150 med J11 «stamp» på clasp .

INFORMASJON FRA OG OM TIDLIGERE EIERE:
Klokken er kjøpt på Bjerke ca 1977-78. Den skal ha vært en demo/utstillingsmodell der. Første eier var yrkesdykker og brukte klokken aktivt på jobb. Hans nevø arvet/overtok den på 90-tallet. Klokken ble solgt videre i 2013 til en velkjent norsk samler og vintageentusiast. Vedkommende har kun hatt klokken som en del av samlingen, og har ikke brukt den i perioden frem til 2021, da jeg kjøpte den. Jeg har kun brukt den sporadisk.

SERVICEHISTORIKK:
I følge tidligere eiere har klokken fått jevnlig service hos bl.a Bjerke, Alf Lie og Saastad. 2 serviceinngraveringer fra Bjerke er å finne på klokken. Et par kvitteringer følger også med.
I tillegg har 2. eier lagt ved en liste av deler som er byttet gjennom årenes løp, som bl.a glass, bezelinsert, og krone, samt at vanlige slitedeler er byttet ved service. Klokken skal ha blitt polert én gang.
Jeg fikk utført en full Rolex service i mars 2022 (uten polering) hos Urmaker Lian i mars i år med gyldig garanti frem til 15.03.2024. Kvittering og garantikort følger med.

DOKUMENTERT EIERHISTORIKK:
Navn på alle 4 eiere, samt salgskontrakt mellom 2. og 3. eier, og salgskontrakt mellom 3. eier og meg, medfølger.

TILSTAND:
Verditaksering utført av urmaker Marius Rindal hos Urmaker Lian, med tilstandsbeskrivelse av klokken både kosmetisk og teknisk. Det kan nevnes at skiven ikke har noe «peeling» eller «chips» kl 3 og 6 som ofte er på disse skivene (Kilde: Ed Delgado, drsd.com). «Tallskiven har kun noen få merker» ifølge Rindal. Når det gjelder urverket er det i god stand etter service, og «det er ingen tegn til rust eller fuktskade» ifølge tilstandsvurderingen. Serienummer vises klart på kasse og baklokk. Resultat av gangkontroll legges ved som bilde.

EKSTRA DELER:
Følgende kommer med:
-Ekstra bezelring
-Ekstra bezel insert (service insert)
-Ekstra plexiglass: Originalt T39 «Superdome» glass som disse klokkene ble levert med fra Rolex på 70-tallet.

I tillegg har jeg også tidsriktig boks («Seahorse»), booklets og kortmappe, som kan kjøpes utenom.

EKSTRA LENKE:
Jeg har brukt klokken på en ny 93150 lenke. Denne kjøpte jeg hos Lian høsten 2021 for å spare lenken som følger med. Den er i flott stand uten slakk, og man får følelsen av å ha en moderne Rolex på hånden. Denne kan medfølge for kr 9000,-.

OPPSUMMERT:
Dette er en flott vintageklokke som har blitt tatt godt vare på av samtlige eiere. Den har selvfølgelig «levd et liv» i og med at den har blitt brukt til profesjonell dykking, med tilhørende bruksmerker.
Klokken har fortsatt et langt liv igjen (om ikke evig) , og vil tåle både daglig bruk, eller bare å være en del av en samling.
Denne 1665 «Double Red» er en fantastisk klokke både for nye og erfarne vintage-entusiaster.Rolex dykkeklokker, og kanskje særlig 1665 referansen, har også plass når den norske oljehistorien skal fortelles. Klokkene blir også omtalt i boken «Nordsjødykkerne» av Gjerde og Ryggvik (2009). Boken kan medfølge om ønskelig.

PRIS:
Klokken ble verditaksert til kr 520 000,- i 2022.

Jeg setter en prisantydning på kr 340 000,-. Bytteverdi 360 000,-. Jeg mener dette bør være en fair pris.

For seriøse kjøpere skal jeg strekke meg langt for å komme og vise klokken, før eventuell overtagelse.Jeg ønsker primært et rent salg, men kan vurdere andre klokker som delbetaling.

Takk for titten!

Ta kontakt for en hyggelig klokkeprat.


IMG_6353.jpg
IMG_0852.jpg
IMG_0872.jpg
DCD83D12-46C8-4779-AE08-2D8B06C69002.jpg
IMG_6366.jpg
IMG_0876.jpg
IMG_6581.jpg
image000004.JPG
Bilde 07.08.2022 klokken 19.22.jpg
IMG_6378.jpg
 
Redigert: