Rolex SD4K: 116600 vs 16600

emptybrainjacks

Støttemedlem
Medlem
13. feb. 2015
Innlegg
549
Sted
Lier
For en tid tilbake kjøpte jeg meg 2 så og si strøkne Rolex Seadwellere for å prøve å finne ut hvilken jeg likte best. En 16600 fra 2002 med lug holes og en 116600 solgt ny i April 2017.
16600 Y-serial indikerer at dette er av siste batch med lug holes, da de seneste Y-serial ikke hadde lug holes. Er jo mange som foretrekker SEL med lug holes og det kan jeg skjønne.
Når man først skal gå med gammelt ræl så er det jo rått at man har hull i kassa! 116600 ble jo utfaset i 2017, og jeg har ikke vært borti noen som er solgt senere enn April det året.

IMG_0516.jpg

IMG_0518.jpg

Jeg har nå sammenlignet og veid dem opp mot hverandre, og jeg er egentlig ikke blitt noe klokere. Begge klokkene er rett og
slett fantastiske på hvert sitt vis.

La oss ta kassene først.

16600 sine chamfers er jo rett og slett nydelige, men den enkle overgangen fra børstet til polert på 116600 er jo så enkel og fin at man ikke kan si noe negativt om den.
Jeg synes også at begge kassene bærer godt, selvom 116600 føles litt høyere på armen oppleves den ikke som topptung.
16600 har smale lugs, det samme har jo 116600 i forhold til andre moderne sportrolexer i 11-serien.
Heliumventilene framstår for meg som like, men man kan se at 116600 har høyest kasse på avstanden mellom ventil og kassekant.
IMG_0521.jpg

16600 med lug holes.

IMG_0522.jpg

116600 med en noe kraftigere og tykkere kasse.

IMG_0525.jpg

16600 sett fra andre siden.

IMG_0523.jpg

116600 igjen fra andre siden.

IMG_0528.jpg

116600 øverst og 16600 nederst.

Hva med kransene?
16600 sin krans med aluminums-insert har en fantastisk fin og matt sort-farge. Mye svartere enn den moderne keramiske. Den keramiske bezel-inserten derimot har et mer brutalt utseende, den er større,
den har minuttmarkører rundt hele og den skinner på en helt annen måte. 2 veldig forskjellige uttrykk, men jeg kan ikke si at jeg foretrekker det ene foran det andre. Klikk-funksjonen er helt sinnsykt bra på 116600. Der er Rolex best i klassen spør du meg. Samtidig som klikkene på 16600 er en god del hakk under sin moderne arvtaker, er den fullt på høyde med flere av sine konkurenters toppmodeller som produseres i dag.

Maxi-dial med de store lume-dottene på 116600 er vel hakket råere enn skiva på 16600.

IMG_0519.jpg


Den største forskjellen merker man på lenka og låsen. Her har Rolex oppgradert noe voldsomt.
Lenka på min 16600 fremstår som ubrukt og med null slark eller strekk. Låsen oppleves også som svært tight i forhold til andre jeg har prøvd da den rett og slett er som ny. Likevel er det stor forskjell på følt kvalitet og hvor solid bygd den nye lenka og låsen er i forhold til den eldre. Kvalitetsfølelsen på de moderne låsene er jo rett og slett upåklagelig. Den eldre claspen med mønster som skal se ut som oysterledd er jo sjarmerende og krona som popper ut er helt nydelig. Samtidig er det enkle utseendet på den moderne claspen uten tvil svært tiltalende.
116600 har som Deepsea 116660 endeledd som ligg høyere enn lugs. Jeg liker det selvom jeg kan skjønne at andre ikke liker det så godt.
Samtidig skal det sies at komforten på den gamle lenka også er helt fantastisk, og den oppleves som svært behagelig på armen.

IMG_0520.jpg

2002-modell til venstre, 2017 til høyre.

En ting jeg er blitt sikker på er at jeg velger en Seadweller 10/10 ganger foran en ZzZubmariner. Det er noe med Heliumventil og dimensjonene som er større som gjør at Seadweller føles mye tøffere ut.
At det er dato uten forstørrelsesglass liker jeg også selvom jeg må innrømme at jeg er SVÆRT nysgjerrig på å få testet den nyeste 43mm ref 126600 asap.

Håper dere ble litt klokere på hvilken dere liker best av disse 2, det ble ikke jeg. Er vel ikke så nøye hva man velger, folk tror du går med submariner uansett.
 
Minnet meg om denne tråden, da jeg som første i Norge fikk 116600... dessverre er 116600 for stor for meg, syns den er hakket flottere enn 16600. Begge supre. 1665 er drømmen som er blitt for dyr.

 
C0E7C646-A5F3-4D87-859B-EDF3B2A7D974.jpeg

Min hilser! Personlig syntes jeg 16600 er hakket lettere, litt lavere og dermed sitter bedre på håndleddet! Og digger at den ikke har cyclops! Ser litt mere clean ut!
Bra skrevet mr.emptybrain
Men siden du nå har begge, bygger 116600 mere ut under også? Eller er det likt?
 
Jeg har eid begge, men ikke samtidig.
Min første Rolex var en 16600 og den skulle såklart følge meg livet ut - men det skjedde ikke:giggle:
Den ble solgt til fordel for en Submariner 116610, da det fristet å teste en ny Rolex fra AD. Merket savnet etter SD etter ett år og subben ble solgt (med tap!!!!) til fordel for brukt SD4K. Super klokke, litt høy, men det er noe spesielt med heliumsventil.
Om jeg måtte velge i dag, hadde valget vært lett - min tredje 16600.

EDIT: Forøvrig en super post av trådstarter(y)
 
Redigert:
Vis vedlegg 241094
Min hilser! Personlig syntes jeg 16600 er hakket lettere, litt lavere og dermed sitter bedre på håndleddet! Og digger at den ikke har cyclops! Ser litt mere clean ut!
Bra skrevet mr.emptybrain
Men siden du nå har begge, bygger 116600 mere ut under også? Eller er det likt?
For meg virker det som at de bygger ganske likt under.
90CC8ECB-725D-4ED0-9E31-11E37227C88D.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes
Super post (y) . Drømmen er en great white , men det var det å finne en då så vart det et heller impulskjøp av en SD4K. Flott klokke det også ,og synest den bærer veldig behagelig med sine heller beskjedne dimensjoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Flott tråd! Jeg har to 16600, en fra 1995 som er i jevnlig bruk, og en fra 2003 med lugholes (en av de siste) som er fullstendig strøken med boks og papir som egentlig ble kjøpt som en investering pga jeg har jo den fra 1995 som er en favoritt som bruksklokke. Så har jeg en 116660 fra 2012 som jeg ikke bruker så ofte men som er fascinerende pga den enorme kvalitetsfølelsen den gir, og som jeg av en eller annen grunn bruker mest om sommeren så nå skal den snart fram i lyset igjen.

En ting som må nevnes er at begge disse klokkene føles mye bedre ut på armen når man fjerner diver extension på lenka. På 116660 var dette lett men på 16600 måtte jeg hente et endeledd fra en gammel GMT master lenke jeg hadde liggende, slik at den passet mot claspen. Uten diver extension er begge disse klokkene betydelig mer behagelige, iallefall dersom man ikke har håndledd av enorme dimensjoner.

Når det gjelder hvilken av de to som er den største favoritten er det umulig å velge, greit om man bare kan ha en klokke som skal brukes ville valget falle på 16600, men bevares, når man går rundt med den svære 116660 så er det ingenting som slår den følelsen, men for meg blir det for voldsomt å bruke den som bruksklokke. Men kompiser blir like imponert hver gang når de får føle på vekten og den enorme kvaliteten som ligger i denne klokka, utrolig at Rolex fant på å lage noe slikt.

Når det gjelder den nye versjonen med feitere lenke så jeg på en slik men fant ut at 116660 var helt greit til mitt bruk så jeg kommer nok til å beholde den. 116660 er jo selve originalen og det er som regel slik at originalen i det lange løp vinner, Deepsea varianten med grønn skrift og blå skive er jo mer ettertraktet, men jeg foretrekker uansett svart skive. Det er også spådd at 116660 kommer til å få en pen utvikling mht verdi så vi får se.
 
Redigert:
For en tid tilbake kjøpte jeg meg 2 så og si strøkne Rolex Seadwellere for å prøve å finne ut hvilken jeg likte best. En 16600 fra 2002 med lug holes og en 116600 solgt ny i April 2017.
16600 Y-serial indikerer at dette er av siste batch med lug holes, da de seneste Y-serial ikke hadde lug holes. Er jo mange som foretrekker SEL med lug holes og det kan jeg skjønne.
Når man først skal gå med gammelt ræl så er det jo rått at man har hull i kassa! 116600 ble jo utfaset i 2017, og jeg har ikke vært borti noen som er solgt senere enn April det året.

Vis vedlegg 240814
Vis vedlegg 240815
Jeg har nå sammenlignet og veid dem opp mot hverandre, og jeg er egentlig ikke blitt noe klokere. Begge klokkene er rett og
slett fantastiske på hvert sitt vis.

La oss ta kassene først.

16600 sine chamfers er jo rett og slett nydelige, men den enkle overgangen fra børstet til polert på 116600 er jo så enkel og fin at man ikke kan si noe negativt om den.
Jeg synes også at begge kassene bærer godt, selvom 116600 føles litt høyere på armen oppleves den ikke som topptung.
16600 har smale lugs, det samme har jo 116600 i forhold til andre moderne sportrolexer i 11-serien.
Heliumventilene framstår for meg som like, men man kan se at 116600 har høyest kasse på avstanden mellom ventil og kassekant.
Vis vedlegg 240819
16600 med lug holes.

Vis vedlegg 240820
116600 med en noe kraftigere og tykkere kasse.

Vis vedlegg 240822
16600 sett fra andre siden.

Vis vedlegg 240821
116600 igjen fra andre siden.

Vis vedlegg 240823
116600 øverst og 16600 nederst.

Hva med kransene?
16600 sin krans med aluminums-insert har en fantastisk fin og matt sort-farge. Mye svartere enn den moderne keramiske. Den keramiske bezel-inserten derimot har et mer brutalt utseende, den er større,
den har minuttmarkører rundt hele og den skinner på en helt annen måte. 2 veldig forskjellige uttrykk, men jeg kan ikke si at jeg foretrekker det ene foran det andre. Klikk-funksjonen er helt sinnsykt bra på 116600. Der er Rolex best i klassen spør du meg. Samtidig som klikkene på 16600 er en god del hakk under sin moderne arvtaker, er den fullt på høyde med flere av sine konkurenters toppmodeller som produseres i dag.

Maxi-dial med de store lume-dottene på 116600 er vel hakket råere enn skiva på 16600.

Vis vedlegg 240816

Den største forskjellen merker man på lenka og låsen. Her har Rolex oppgradert noe voldsomt.
Lenka på min 16600 fremstår som ubrukt og med null slark eller strekk. Låsen oppleves også som svært tight i forhold til andre jeg har prøvd da den rett og slett er som ny. Likevel er det stor forskjell på følt kvalitet og hvor solid bygd den nye lenka og låsen er i forhold til den eldre. Kvalitetsfølelsen på de moderne låsene er jo rett og slett upåklagelig. Den eldre claspen med mønster som skal se ut som oysterledd er jo sjarmerende og krona som popper ut er helt nydelig. Samtidig er det enkle utseendet på den moderne claspen uten tvil svært tiltalende.
116600 har som Deepsea 116660 endeledd som ligg høyere enn lugs. Jeg liker det selvom jeg kan skjønne at andre ikke liker det så godt.
Samtidig skal det sies at komforten på den gamle lenka også er helt fantastisk, og den oppleves som svært behagelig på armen.

Vis vedlegg 240818
2002-modell til venstre, 2017 til høyre.

En ting jeg er blitt sikker på er at jeg velger en Seadweller 10/10 ganger foran en ZzZubmariner. Det er noe med Heliumventil og dimensjonene som er større som gjør at Seadweller føles mye tøffere ut.
At det er dato uten forstørrelsesglass liker jeg også selvom jeg må innrømme at jeg er SVÆRT nysgjerrig på å få testet den nyeste 43mm ref 126600 asap.

Håper dere ble litt klokere på hvilken dere liker best av disse 2, det ble ikke jeg. Er vel ikke så nøye hva man velger, folk tror du går med submariner uansett.
Den siste setningen sier vel det meste. Spøk til side - ny SeaDweller er da en veldig svær klump metall. Og den «gamle» mer lik originalen. Så min preferanse, om jeg noen gang skulle hatt økonomisk evne til å nærme meg noe slikt, hadde vel helst vært 16600. 1665 tør jeg ikke tenke på en gang.
 
Redigert av en moderator: