Rolex på taxfree i Nord-Europa

Medlem
7. okt. 2010
Innlegg
36
Sted
Oslo
Hei,

Lite spørsmål til dere som reiser mye; hvilken av de store flyplassene i Nord Europa har best muligheter for taxfee shopping av Rolex?

Noen som evt. har sett litt på hvilken flyplass som er billigst? :D
 
Min erfaring er at Schipol er billigst, men kanskje andre kan utfylle. Zürich er dyrt, mulig London kan nærme seg med lavt pund om dagen?

Husk at tollerne ofte får info, så kjøper du taxfritt hadde jeg aldri gått på grønt.
 
Ikke det at jeg hadde tenkt å gå på rødt med klokke, men mener dere at Mappin&Webb i London tar kontakt med tollen på Gardermoen hvis man skulle kjøpt en Rolex der?

Det blir jo det samme som om man går inn hos Thomas Pink og kjøper 4 taxfree skjorter. Sender TP da beskjed til Gardermoen??

Har egentlig ikke tenkt så mye på det før...
 
Jeg vet at enkelte tax-refund-kiosker tipser tollmyndighetene i det landet du reiser til dersom du får refundert mva. for større beløp.

Noen påstår til og med at de sender over bilde av deg, uten at jeg har funnet noe bevis for dette.

Nei, jeg er ikke paranoid :p

Det kan UANSETT bli dyrt dersom man blir tatt på grønn sone med en klokke man ikke kan bevise at er kjøpt i Norge, evt. momset inn tidligere. Tillater meg å linke til denne artikkelen igjen: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2981298.ece
 
Min erfaring er at Schipol er billigst

Dette er også min erfaring

Det kan UANSETT bli dyrt dersom man blir tatt på grønn sone med en klokke man ikke kan bevise at er kjøpt i Norge, evt. momset inn tidligere. Tillater meg å linke til denne artikkelen igjen: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2981298.ece

Med fare for å fare for langt OT, lurer jeg på hva man gjør om man har kjøpt en klokke brukt i Norge uten kvitteringen/sertifikat (eller at for eks klokken er tidligere kjøpt fra gråmarkedet og sertifikatet er åpent) og av den grunn har ingen "bevis" på at den ikke er evt tatt inn til landet på rødt av noen tidligere eiere? Er det mulig ved utreise å vise frem klokken for så å kunne ta den inn igjen? Eller vil det uansett være et sjansespill hver gang man kommer inn til Norge igjen?
 
Med fare for å fare for langt OT, lurer jeg på hva man gjør om man har kjøpt en klokke brukt i Norge uten kvitteringen/sertifikat (eller at for eks klokken er tidligere kjøpt fra gråmarkedet og sertifikatet er åpent) og av den grunn har ingen "bevis" på at den ikke er evt tatt inn til landet på rødt av noen tidligere eiere? Er det mulig ved utreise å vise frem klokken for så å kunne ta den inn igjen? Eller vil det uansett være et sjansespill hver gang man kommer inn til Norge igjen?

Jeg gjorde dette med kamerautstyret mitt da jeg dro til USA for to år siden. Stakk innom tollen på vei ut, viste frem alt utstyret og et skjema jeg hadde laget på forhånd med serienr osv. Fikk så ett papir av tollvesenet som bekreftet at alt utstyret var tatt med ut av landet.(Hadde vært litt kjipt å bli tatt på vei inn med kamerautstyr til en verdi av en AP RO når alt var kjøpt i Norge) Jeg måtte ikke vise frem noen kvitteringer såvidt jeg husker.

Edit: Mener å huske at det var dette skjemaet jeg fylte ut http://toll.no/templates_TAD/schema.aspx?id=176869&epslanguage=no&parentid=44789 men de har sikkert et annet skjema for andre ting enn yrkesutstyr.

Marius
 
Dette er også min erfaring



Med fare for å fare for langt OT, lurer jeg på hva man gjør om man har kjøpt en klokke brukt i Norge uten kvitteringen/sertifikat (eller at for eks klokken er tidligere kjøpt fra gråmarkedet og sertifikatet er åpent) og av den grunn har ingen "bevis" på at den ikke er evt tatt inn til landet på rødt av noen tidligere eiere? Er det mulig ved utreise å vise frem klokken for så å kunne ta den inn igjen? Eller vil det uansett være et sjansespill hver gang man kommer inn til Norge igjen?


Hvor mange som egentlig har blitt stoppet i tollen og blitt avkrevd dokumentasjon fra at jakka, øredobben, klokka eller skoa faktisk er kjøpt i Norge før avreise - skulle vært morsomt å vite.
Men klart, har man boksen og kvitteringen på diamantringen en kjøpte i London dagen før, liggende i håndbagasjen er kanskje situasjonen en litt annen.
 
Det er vel ikke det at mange blir stoppet og spurt, men jeg vil helst slippe å måtte levere Rolexen til toll-mannen, for så å dra hjem for å fremskaffe kvittering. Hvem vet hvilken behandling den får hos tollvesenet mens jeg venter på å få den tilbake?

Stikk innom tollvesenet på vei ut av landet, fyll ut et skjema med merke og serienr på klokken(e), få det stemplet og signert og ta det med deg på reisen/hjemreisen. Da slipper man evt. problemer i tollen ved hjemkomst :)
 
Hvor mange som egentlig har blitt stoppet i tollen og blitt avkrevd dokumentasjon fra at jakka, øredobben, klokka eller skoa faktisk er kjøpt i Norge før avreise - skulle vært morsomt å vite.

Er absolutt enig i dette, men bare interessant å vite ;)
 
Snakket med Mappin&Webb på Heathrow (ringte de terminaler der de har butikk).

Svaret var det samme; de har nesten ikke Rolex sportsklokker i det hele tatt. Hvis de får noe inn går det stort sett med en gang, - og man kan ikke bestille modeller, ikke en gang hvis man forskuddsbetaler.

Altså; Heathrow er ikke stedet å kjøpe Rolex sportsur... :D
 
Hvor mange som egentlig har blitt stoppet i tollen og blitt avkrevd dokumentasjon fra at jakka, øredobben, klokka eller skoa faktisk er kjøpt i Norge før avreise - skulle vært morsomt å vite.
Men klart, har man boksen og kvitteringen på diamantringen en kjøpte i London dagen før, liggende i håndbagasjen er kanskje situasjonen en litt annen.

Sist gang jeg landet på Rygge (fra Brussel, tror jeg), ble jeg tatt til side av en toller som gjerne vil se på bagasjen min. Han tittet halvinteressert i trillekofferten og pc-veska før han begynte å spørre meg ut om klokka jeg hadde på armen, om jeg hadde kjøpt den på turen og om boksen lå nederst i kofferten. Jeg sa som sant var at jeg hadde hatt den lenge og ikke hadde kjøpt den på turen, og etter at han hadde tittet litt på den mistet han interessen og sendte meg videre. Klokka var for øvrig en Seiko Sumo - mulig jeg hadde blitt gransket nøyere og avkrevd mer dokumentasjon om det hadde vært en Rolex?
 
...Klokka var for øvrig en Seiko Sumo - mulig jeg hadde blitt gransket nøyere og avkrevd mer dokumentasjon om det hadde vært en Rolex?

Hmm...En skal slett ikke se bort i fra at det hadde vært mer interessant for han om det var Rolex ja
Men kanskje ikke om Rolexen bare om det bare var noe gammelt falmet skrap på nylonstropp - og ikke engang med dato ;)
 
Hmm...En skal slett ikke se bort i fra at det hadde vært mer interessant for han om det var Rolex ja
Men kanskje ikke om Rolexen bare om det bare var noe gammelt falmet skrap på nylonstropp - og ikke engang med dato ;)

"Denne gamle, slitte milsub´en her? Nei, den fikk jeg på loppemarked for 500 kroner. Ingen kvittering, dessverre" :p
 
mange klokker på tollauksjon

det er faktisk mange klokker som blir beslaglagt på flyplassene, de blir solgt på tollauksjon, ta turen dit, da kan man gjøre ett klokke kupp, helt nye klokker med boks of papirer :)
 
det er faktisk mange klokker som blir beslaglagt på flyplassene, de blir solgt på tollauksjon, ta turen dit, da kan man gjøre ett klokke kupp, helt nye klokker med boks of papirer :)

Vet du noe om når og hvor disse auksjonene er? Vet at noe selges på qxl.no. Er det dette du tenker på, eller er det "fysiske" auksjoner også? Jeg føler at det med jevne mellomrom er noen som nevner tollauksjon, men jeg har aldri fått med meg hvordan man holder seg oppdatert på det..:confused: