Rolex oysterdate 6094, gammel og stygg.

Medlem
5. mars 2015
Sted
Kristiansand
Bruker normalt Casio Protrek, etter å ha konvertert ifra Seiko dykkerur..
Så denne: Gjenfunnet i skuff, fikk den på en heller uhøytidelig måte av faderen for lenge siden.. ("Har ikke klokke"/ "Her, ta denne"..).
Rolex Oysterdate, da jeg tok bort skiremma, så ble jeg etterhvert enig med meg selv om tallene 6094 og 879214.
Etter å ha virret rundt her på forumet, så har jeg fått litt lyst på nytt glass og (utrolig nok(!)) ny rem. Innser at den muligens har en større verdi enn jeg har trodd. Og den går faktisk ganske riktig. Skive er pen, kremgul uten misfarging, røde datotall, og 6, 9 og 12 som tall.

Så hva vil en oppgradering komme på? Tenker da på nytt glass og reim (gjerne uorginal)

[URL=http://s304.photobucket.com/user/Knut_Sand/media/RolexOysterdate2_zpsaljo6and.jpg.html][/URL]

RolexOysterdate1_zpswe2eiczd.jpg
[/URL][/IMG]

Redigert:
Flott, klassisk Rolex.

En service, glass og en god skinnrem så er den nok god for mange år med service.

Tipper at du kan få service for ca 1500kr (har nettopp hatt profesjonell service på en tilsvarende klokke). Glass og ny rem er noen hundrelapper.

Håper du poster noen "etter-bilder" når den er klar. :)

Takker for innspill.

Prisen på service var jo ikke skremmende (har hatt 99 modell Passat...).

Jeg vingler litt mellom å la den være som den er, nærmest, muligens kun ny rem. eller en service og nytt glass i tillegg.

• Hvem er det som dere bruker til service, og som kjenner disse klokkene? og som ikke tar helt skremmende priser?
  • Finnes "riktig" glass, fremdeles (dvs samme som er på, buet og uten boble?)
  • Ønsker ei lys brun/ brun skinnrem, med blank lås, og kantsømmer, noen som har ett greit alternativ, på nettet?

Den ble mishandlet i noen år, men overlevde. Tror den er verdt litt innsats. :cool:

Må nok prøve å få lagt inn før/ etter bilder om det blir noe av å ordne opp denne.;)

mvh K

Jeg er av typen som liker at ting er i orden, og ser pent ut. Personlig ville jeg sendt den inn til Rolex for en service og lett polering. For meg hadde gleden ved å eie et slikt ur blitt større da. Jeg har egentlig aldri vært noen fan av å la ting være som de er. Sammenligner det gjerne med å kjøpe en utslitt klassisk bil. De aller fleste vil ønske å sette istand/restaurere en slik bil. Tror også at verdien vil stige så lenge det er gjort profesjonelt. Selvsagt bør orginale visere, krone og skive være inntakt. Uansett et flott ur!

Tror også at verdien vil stige så lenge det er gjort profesjonelt.

Uten at jeg skal påberope meg noen ekspertise, så tror jeg ikke dette stemmer. Eksempelvis vil en gammel, upolert Sub gjerne være mer ettertraktet (og dermed ha høyere pris) enn en like gammel, polert Sub. Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye den er polert og om det er gjort flere ganger, men personlig ville jeg ikke polert denne. Synes det er mer sjarmerende med bruksmerker, særlig når den er så gammel. For de mest hardbarkede samlerne tror jeg at de ville gitt mer i standen den er i nå, enn etter polering. Personlig ville jeg nok byttet glass, men ikke polert. For øvrig veldig kult med gammel skirem!

Synes det er mer sjarmerende med bruksmerker, særlig når den er så gammel. For de mest hardbarkede samlerne tror jeg at de ville gitt mer i standen den er i nå, enn etter polering. Personlig ville jeg nok byttet glass, men ikke polert. For øvrig veldig kult med gammel skirem!

Helt enig. For øvrig en veldig pen klokke, på en veldig kul rem!

Fint gammelt funn.

Denne modellen er ikke så attraktiv blant samlere, så denne ville jeg sendt på service,byttet glasset og polert den.
Å tatt den i bruk, å nytt den.
service kostnad opplyses lenger oppe i tråden til 1500,- kroner. Den urmakeren vil jeg gjerne bli satt i kontakt med :) En profesjonelt utført Rolex service koster noen kroner til. Det er ihvertfall det jeg har erfart etter å ha samlet På Rolex i 20 år.

Gratulerer med fin klokke.

Redigert:
Delvis enig med Preben, jeg hadde tatt service på urverket og skiftet glass. Polering hadde jeg holdt meg langt unna, hvis du ønsker å polere denne i ettertid er det jo ikke vanskelig eller dyrt. Samlerverdien på denne vil antagelig stige etterhvert og orginalitet/upolert er alltid et premium.
Tom

Flotte innspill,

Har lyst på nytt glass, dropper nok polering og; skireima ryker. Det er bestemt. Låsen er litt "dominerende", selv om den nok funker :)

Den ble brukt like brutalt som den klokka den erstattet. Så jeg husker at jeg som regel gikk på flettede nylonreimer som var det billigste. Disse hadde den ulempen at de, etterhvert luktet spysvette. Kan ikke beskrive odøren på noen annen måte. Hullene strakk seg også til det ble helt ubrukelige hull. Skireima kom da på på en overnattingstur ute, tror også denne klokka fikk minst ett par turer over Hardangervidda med overnatting i snøhuler. Tenkte aldri over at det kunne være en originalsak som var spesiell. Men den virket alltid og da fikk den en slags nytteverdi som jeg satte stor pris på. Den ble parkert da jeg begynte med dykking; og da var det Seiko'er det stort sett gikk i... Brukte vel opp 2-3 stykk... Selvtrekk og trykkluftverktøy er ikke en god kombinasjon.
:(

(((Har siden blitt litt avhengig av "unyttig info" (høyde, barometer, retning, temp), så jeg har blitt veldig glad i Protrek serien til Casio.... Krmt... er det lov? :confused: )))

Jeg synes det er innenfor å like "unyttige" leketøy, slik som Casio ProTrek. Har vært lysten på en slik selv, selv om jeg kan innhente den samme informasjonen den gir med billigere verktøy. Det er for øvrig kult at du har brukt den gamle Rolexen slik som du har gjort. Det er tross alt en bruksgjenstand. :)