Rolex Oyster Date 1500

Medlem
22. nov. 2010
Innlegg
462
Sted
Bergen/Stavanger
God kveld.

Jeg planlegger å kjøpe en fin klokke til min 35-års dag som er i mai neste år. Jeg synes at Rolex Oyster Date 1500 i sort skive er helt nydelig. I mine øyne er dette en perfekt klokke for alle anledninger i et tidløst design. Jeg liker også klokker av litt mindre størrelse. Men, jeg kan for lite om klokkens historie og versjoner og ulike urverk opp gjennom tidene. Derfor ønsker jeg å høre med dere her i Rolex avdelingen om å dele det dere kan om denne klokken. Er det noen utgaver, eller årstall som jeg bør holde meg unna? Er nyere alltid bedre enn eldre? Jeg tenker litt på hvor vanntett de er og kostnad av service og utskifting av deler dersom dette blir nødvendig. Da er det gjerne problematisk å eie en eldre modell? Og ikke minst, hvordan har designet på denne klokken endret seg gjennom tidene? Er det noen store forskjeller på design som jeg bør vite om?

Legger ved et referansebilde som jeg har stjålet fra Bulang&Sons

Skjermbilde 2023-11-05 kl. 21.03.03.png
 
  • Liker
Reaksjoner: lobergen
Dette er en versjon som har levd lenge. Det er derfor ikke umulig for deg å få tak i en "Birth year". Derimot er det også et tilsvarende stort utvalg med fake og 'replika' klokker der ute. I tilelgg så kan det å kjøpe en vintage være et minefelt. Skal det være en 35'årsklokke så vil det være fint å ha en komplett. Da tenker jeg på at du får med riktig boks, lenke etc.

Handler du fra en seriøs forhandler (AD) så er du sikker på at du får ekte og riktig vare.

Gjennom tidene så har vel urverket 3135 vist seg å være en solid arbeidshest. Dette har 28,8000 bph og har blitt benyttet i mange av Rolex sine klokker.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon
Takk for svar @Grendel !

En "Birth-year" klokke fra 1989 hadde vert ekstra kjekt. Jeg har jo et håp om å finne en klokke med boks og papirer. Hva tenker du om å kjøpe fra Chrono24? Kjenner du til andre forhandlere du vil anbefale?

Dette er en versjon som har levd lenge. Det er derfor ikke umulig for deg å få tak i en "Birth year". Derimot er det også et tilsvarende stort utvalg med fake og 'replika' klokker der ute. I tilelgg så kan det å kjøpe en vintage være et minefelt. Skal det være en 35'årsklokke så vil det være fint å ha en komplett. Da tenker jeg på at du får med riktig boks, lenke etc.

Handler du fra en seriøs forhandler (AD) så er du sikker på at du får ekte og riktig vare.

Gjennom tidene så har vel urverket 3135 vist seg å være en solid arbeidshest. Dette har 28,8000 bph og har blitt benyttet i mange av Rolex sine klokker.

8
 
God kveld.

Jeg planlegger å kjøpe en fin klokke til min 35-års dag som er i mai neste år. Jeg synes at Rolex Oyster Date 1500 i sort skive er helt nydelig. I mine øyne er dette en perfekt klokke for alle anledninger i et tidløst design. Jeg liker også klokker av litt mindre størrelse. Men, jeg kan for lite om klokkens historie og versjoner og ulike urverk opp gjennom tidene. Derfor ønsker jeg å høre med dere her i Rolex avdelingen om å dele det dere kan om denne klokken. Er det noen utgaver, eller årstall som jeg bør holde meg unna? Er nyere alltid bedre enn eldre? Jeg tenker litt på hvor vanntett de er og kostnad av service og utskifting av deler dersom dette blir nødvendig. Da er det gjerne problematisk å eie en eldre modell? Og ikke minst, hvordan har designet på denne klokken endret seg gjennom tidene? Er det noen store forskjeller på design som jeg bør vite om?

Legger ved et referansebilde som jeg har stjålet fra Bulang&Sons

Vis vedlegg 350677
Hei!
Jeg er ingen 1500-ekspert, men har levd med 15200 på armen 24/7/365 i 17 sammenhengende år.
Så noen betraktninger har jeg:)
Oppsummert min mening: flotte klokker, både 1500 og 15200, men for små for de fleste menn med 16cm håndledd og oppover. 34 mm er komisk lite.
Forøvrig er jeg enig med deg angående størrelse, selv liker jeg ikke størrelsen på moderne Rolex (eks sub og Daytona på 41mm).
Viktig: prøv den på armen før kjøp! Gjelder uansett klokke, men spesielt når modellen du har siktet deg inn på er betydelig mindre enn vanlig.
Prøver å svare på spørsmålene dine:

Er det noen utgaver, eller årstall som jeg bør holde meg unna?
Nei. Både 1500 og 15200 er kvalitet. Ulike urverk, men begge COSC klassifisert. Usikker på om 15200 også kom med plexiglass, min hadde safir, mistenker dette er et av skillene (i tillegg til urverket)​
Hvis du skal ha 1989 tror jeg du må til 15200, tror skiftet fra 1500 til 15200 kom ca 88/89.​
Er nyere alltid bedre enn eldre?
Nei, noen liker datra osv. Jeg liker både plexi og safir. Mer praktisk med sistnevnte. Det nyeste verket er et hakk per sekund raskere (hvis jeg regner riktig), men det har ingen praktisk verdi.​
Jeg tenker litt på hvor vanntett de er og:
Vantett til 100m. Jevnlig service og trykktest = ingen bekmyring. Hadde selv mange dykk med min 15200 til 20m da Rolex opplyser at den er vanntett til 100m. Her er 1000 meninger om det faktisk menes 100m... Jeg tar Rolex på ordet. Men i Risenga en lørdag formiddag, inkludert den ene knallharde dusjen (for dem av dere som har opplevd den...) er ikke vanntetthet noe problem.​
kostnad av service og utskifting av deler dersom dette blir nødvendig. Da er det gjerne problematisk å eie en eldre modell?
Nei, lik kostnad som alle andre Rolex uten flere komplikasjoner enn dato, ikke noe problem å skaffe deler.​
Og ikke minst, hvordan har designet på denne klokken endret seg gjennom tidene?
Så å si ingen endring. Plexi gir et litt annet inntrykk. Ellers små forskjeller. Disse klokkene kommer også med den sjeldne Engine turned bezel, dødstøff! Søk Rolex 15210. På enda nyere 1152xx er kassa litt mer forseggjort (polerte lags?) og solid lenke. Men da er den ikke fra 1989.​
Er det noen store forskjeller på design som jeg bør vite om?
Samme spm som ovenfor? Men kan oppsummere med: nei, men mange små variasjoner ift glass, urverk, tritium/lumoniva, SEL - men ingen stor innvirkning på utseendet.​

Les mer her:
 
Redigert:
Takk for svar @Grendel !

En "Birth-year" klokke fra 1989 hadde vert ekstra kjekt. Jeg har jo et håp om å finne en klokke med boks og papirer. Hva tenker du om å kjøpe fra Chrono24? Kjenner du til andre forhandlere du vil anbefale?

Jeg har ikke handlet fra Chrono24, men kjenner til at mange her inne har gjort det. Det du må ta med i regnestykket er at det kommer MVA i tillegg.

Nå planlegger du å kjøpe en ganske kostbar klokke. Av sikkerhetsmessige årsaker ville jeg hatt som mål å handle fra Salgstråden her på Tidssonen. Og i tillegg; Handle fra en bruker med en del innlegg etc. Da vet du at det er en seriøs person du handler fra.

Nå kan det da fort bli til at det ikke florerer med den modellen du er på jakt etter, MEN det vil komme etter hvert. Jakten er halve moroa, egentlig.

La det gå litt tid, følg med her på salg/TS (https://www.tidssonen.no/forum/forums/marked-–-klokker.9/). La Finn og Chrono24 bidra med inspirasjon.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon og Genta