Rolex og Panerai

Medlem
14. juli 2008
Innlegg
755
Sted
Akershus
Kan noen av Paneraiekspertene på forumet fortelle meg sammenhengen mellom Rolex og Panerai. En venn av meg med "Paneraikompleks", sier at Rolex laget Panerai klokkene tidligere og at de hadde Rolex urverk.

Kan noen utdype historien, eller er dette bare en myte?
 
Jeg har lest følgende: Officine Panerai var et italiensk verksted som produserte mekaniske instrumenter, spesifikt håndleddsmonterte kompass o.l. I mellomkrigstiden ble de bedt om å produsere klokker for det italienske forsvarets dykkere. De laget klokker for dem, utstyrt med Rolex-verk, baklokk og krone. Etter krigen lagde de egne verk en kort periode, noe de nylig har begynt med igjen, etter å ha brukt modifiserte ETA-verk (særlig 6497).
 
Rolex produserte kassene og leverte noen urverk, vel sammen med Cortébert, mens Panerais hovedoppgave vel var å levere var den revolusjonerende lysmassen radium/radiomir, som prydet tavlene.

Rolex produserte Radiomir-kassen, men også forløperen til Luminor-kassene, dog uten den karakterisitiske kronebeskytteren.

Det ble nettopp linket til denne bloggen på Paneristi, og den inneholder litt informasjon om forbindelsen mellom Panerai og Rolex.

Videre kan bøkene til Frank Ehlers og Volker Wiegmann anbefales. De fåes kjøpt via tilbehørsforumet på Paneristi.com.
 
P2W.jpg


Dette bildet stjålet fra nevnte blogg fungerer også som en god illustrasjon.
 
Fasinerende historie!

Klokkeverden er full av myter og halvsannheter, denne historien ser i alle fall ut til å være ekte :) Det er alltid interssant å se bilder av gamle Rolexurverk, kvaliteten ser ut til å være mye bedre enn i dag...

Ett spørsmål til, min venn har en Marina Militaire, som jeg kaller kopi/fake, men som han hevder er ekte. Han sier at Marina Militaire mistet retten til å produsere klokken etter en rettsak mot Panerai og at Marina Militaire klokkene som lages i dag er fake, laget i asia. Er det noen sammenheng mellom Panerai og Marina Militaire, eller er dette en kopi/fake/homage?
 
"Marina Militare" er en betegnelse Panerai med velsignelse fra den italienske marinen har brukt på noen få modeller produsert i lave tall.

Så lenge man har betalt under ~50 000 kr tror jeg man med rimelig stor grad av sikkerhet kan si at man IKKE er eier av en ekte Panerai.

De er ikke produsert av Panerai, og kassene er kopier av kassene som Panerai/Rolex har utviklet. Jeg kan i alle fall ikke se det på noen annen måte, selv om det alltid renner over av folk som mener dette ikke er kopier.

Kassene er identiske med Panerais i utforming, og at man unnlater å bruke benevnelsen "Panerai" på tavlen gjør den ikke mindre ulovlig.

Er den ekte? JA - Det er en ekte FAKE :roll:
 
deBalzac skrev:
Ett spørsmål til, min venn har en Marina Militaire, som jeg kaller kopi/fake, men som han hevder er ekte. Han sier at Marina Militaire mistet retten til å produsere klokken etter en rettsak mot Panerai og at Marina Militaire klokkene som lages i dag er fake, laget i asia. Er det noen sammenheng mellom Panerai og Marina Militaire, eller er dette en kopi/fake/homage?

Det ble laget en "Marina Militare" "hommage"/kopi (alt etter din definisjon) i noen år i svært høy kvalitet, RXW MM20. Produsenten, Ken Trading i Japan, ble saksøkt av Panerai som vant rettssaken. Disse produseres dermed ikke lenger. Jeg antar at det kanskje er denne han henviser til ...

Er tilgjengelig brukt, men det er vel ikke tvil om at de for de aller fleste klokke-entusiaster faller inn under en kategori klokker man ikke er spesielt glad i.
 
Anders skrev:
deBalzac skrev:
Ett spørsmål til, min venn har en Marina Militaire, som jeg kaller kopi/fake, men som han hevder er ekte. Han sier at Marina Militaire mistet retten til å produsere klokken etter en rettsak mot Panerai og at Marina Militaire klokkene som lages i dag er fake, laget i asia. Er det noen sammenheng mellom Panerai og Marina Militaire, eller er dette en kopi/fake/homage?

Det ble laget en "Marina Militare" "hommage"/kopi (alt etter din definisjon) i noen år i svært høy kvalitet, RXW MM20. Produsenten, Ken Trading i Japan, ble saksøkt av Panerai som vant rettssaken. Disse produseres dermed ikke lenger. Jeg antar at det kanskje er denne han henviser til ...

Er tilgjengelig brukt, men det er vel ikke tvil om at de for de aller fleste klokke-entusiaster faller inn under en kategori klokker man ikke er spesielt glad i.

"Marina Militare" klokken hans er ikke av svært høy kvalitet, men bedre enn de dårligste fakene som finnes. Hommage, kopi eller forfalskning? Det er i alle fall ikke ekte vare.