(Rolex) normalt med "klankelyd" fra rotor?

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
La merke til en liten detalj fra exploreren min i morges under frokosten da det var helt stille i huset. Om jeg gir klokken et lite "rist" frem og tilbake i retning med skiven, altså slik at skiven beveger seg til og fra øret, så kan jeg høre en veldig svak "klankelyd" og kjenne et lite "dunk" i klokken (fra rotoren?) for hvert rist. Det virker altså som om rotoren ikke er skrudd fast nok på, og som den er litt løs.

Prøvde å gjøre det samme med Explorer 2, og den lager ingen lyd eller vibrasjon når den ristes på samme måte. Explorer 1 ble jo servet av Lervik for noen måneder siden, og er det mulig at urmakeren ikke har skrudd rotoren godt nok på? Er dette noe å bekymre seg over, aka noe som vil slite ekstra på verket, eller er det normalt og bare å overse? Helt tilfeldig at jeg la merke til det, men det er definitivt en forskjell mellom exp 1 og 2... :(

klunkelyd

Ikke på noen av mine heller, høres ut som en typisk Breitling lyd (uten at det nødvendigvis er noe galt i det):
gonk fjuuuu.

Kan være et velkjent problem.
Les her; http://www.tidssonen.no/forum/rolex...t-om-rolex-tudor-16351/index5.html#post247155
Sitat:b) Dersom du velger service når problem oppstår, tilstandsbasert filosofi, må du av og til huske å ta den enkle testen med å riste klokken, i retning normalt på glasset, fram og tilbake. Er rotoraksel/lager slitt, vil du høre metallisk lyd av rotor som tar i broene på urverket. --Tro meg dette er helt normalt og jeg har hatt flere klokker som har hatt dette problemet ved forsømt service

Takk for svar alle sammen! :)

@RELOX Om en løs rotor som lager lyd er et tegn på at det er gått for lang tid siden sist service, så virker ikke dette veldig bra nei. Den har jo nettopp vært på service, så om den dunker borti broene allerede nå, så vil den vel være mye løsere om noen år. Bottom line er vel som jeg fryktet: lyden og vibrasjonen kommer av kontakt mellom deler som ikke skal ha kontakt, og dette fører til slitasje... :eek:

Får vel sende mail til Lervik Ur. Igjen. :(

Om noen har flere synspunkter setter jeg stor pris på å høre!

Redigert av en moderator:
Tror jeg ville satset på en sjekk. Hvis det er noe som skubber bort i noe så er ikke det så brå i lengden. Da vil det følge spon med på kjøpet....

:cool:

Da var mail sendt. Den får nok en tur til Haugesund igjen tror jeg :)

Dette er ikke god reklame for Lervik

Hvis du nylig hadde uret inne til en full service hos Lervik og de da har oversett en slitt rotorakse/lager, så er dette meget kritikkverdig.
Siden Rolex ikke benytter noe kulelager her, så er det er et velkjent problem at dette går "tørt" og trenger jevnlig service og olje.
Er Lervik så seriøse som man får inntrykk av, så bør de legge seg "flate" og fikse dette uten noen kostnad for deg.

Hvis du nylig hadde uret inne til en full service hos Lervik og de da har oversett en slitt rotorakse/lager, så er dette meget kritikkverdig.
Siden Rolex ikke benytter noe kulelager her, så er det er et velkjent problem at dette går "tørt" og trenger jevnlig service og olje.
Er Lervik så seriøse som man får inntrykk av, så bør de legge seg "flate" og fikse dette uten noen kostnad for deg.
@Gin Rotorakslingen skal ha blitt byttet ved servicen, så om den er blitt løs så måtte det være noe annet enn slitasje som er årsaken. Kanskje den ikke er blitt festet godt nok ved servicen? Ikke vet jeg.

Den er uansett inne hos Lervik for en sjekk nå, så får jeg høre resultatet snart tenker jeg. De er som vanlig veldig kjappe og hyggelige i responsen. Denne klankelyden har jo ikke explorer 2, og som flere rapporterer har ikke deres Rolexer lyden heller. Når det er sagt så er det jo godt mulig det ikke er noe direkte galt med den, men bare noe som må strammes litt. :)

Min Explorer 2 har samme lyden som du beskriver (tror jeg).
Jeg bekymret meg litt over denne lyden når jeg kjøpte den, men siden klokka går som et skudd, er innenfor garanti og har riktig gangreserve, har jeg ikke gjort noe med det. Klokken skal ristes relativt hardt før jeg merker lyden, lyden kan beskrives som et lite klikk.

Har noen noe svar til meg, eller kanskje det finnes en snill sjel i osloområdet med samme klokke jeg kan få riste på?
Har igjen to uker i Thailand før det blir noen klokkeristing, men hadde vært evig takknemlig:)

สวัสดี

Klipper bare for ordens skyld svaret mitt fra SP over her. :)

@Thomas84 En klikkelyd når du rister klokken frem og tilbake slik at den trekkes opp er normalt. Googlet dette selv for en stund tilbake da jeg oppdaget det samme med begge explorerne, og det skal visst være sånn. Opptrekket lager et ganske tydelig metallisk "tikk" for ca. hver 1,5 rotasjon fra rotoren da hovedfjæren strammes mer og mer, og den låses på plass for hvert "tikk".

Problemet med min er ganske annerledes. Om jeg gir den et lite rist med skiven til og fra øret (slik at rotoren i teorien ikke skal bevege seg), så hører jeg et lite hult "klank" og kjenner at rotoren dunker borti noe. Kjenner liksom at det rister i hele klokken. Det er en helt annen følelse, og tror du ville merket dette ganske lett om din hadde samme problem.

Da er klokken i hus igjen etter en sjekk hos Lervik. "Klanket" og vibrasjonen i klokken er fremdeles like kraftig, og jeg fikk fortalt på mail at "lyden du hører er fra sperr haken, og er helt normal. Rotor fungerer helt som den skal og tar ikke borti noe sted." Dette høres jo fint ut, men sier meg egentlig litt lite. Er ikke sperr haken denne saken som stopper fjærhuset i "klikk" etterhvert som det strammes opp? Med andre ord den klikkelyden som jeg beskriver til Thomas84 over her?

De har jo sett på den og sier at rotoren fungerer helt som den skal og at den ikke tar borti noe, så på en måte burde jeg vel kanskje lukke dette kapittelet nå. Men, jeg kommer ikke over at det virkelig høres ut som noe er for "løst" inni her et sted. Forskjellen mellom explorer 2 (som aldri er servet, og ikke rørt siden den forlot rolexfabrikken) og denne er så stor at jeg ikke helt klarer å slå dette fra meg. Sitter å vurderer å sende den inn et annet sted å få en "second opinion"... Eller har jeg fått dette for mye på hjernen nå?

@Greg, vil du ta en titt på den? Nå er jo sommerferien rett rundt hjørnet, så skjønner godt om du ikke har tid, men kunne jo vært artig om du hadde muligheten. :)

Da er klokken i hus igjen etter en sjekk hos Lervik. "Klanket" og vibrasjonen i klokken er fremdeles like kraftig, og jeg fikk fortalt på mail at "lyden du hører er fra sperr haken, og er helt normal. Rotor fungerer helt som den skal og tar ikke borti noe sted." Dette høres jo fint ut, men sier meg egentlig litt lite. Er ikke sperr haken denne saken som stopper fjærhuset i "klikk" etterhvert som det strammes opp? Med andre ord den klikkelyden som jeg beskriver til Thomas84 over her?

De har jo sett på den og sier at rotoren fungerer helt som den skal og at den ikke tar borti noe, så på en måte burde jeg vel kanskje lukke dette kapittelet nå. Men, jeg kommer ikke over at det virkelig høres ut som noe er for "løst" inni her et sted. Forskjellen mellom explorer 2 (som aldri er servet, og ikke rørt siden den forlot rolexfabrikken) og denne er så stor at jeg ikke helt klarer å slå dette fra meg. Sitter å vurderer å sende den inn et annet sted å få en "second opinion"... Eller har jeg fått dette for mye på hjernen nå?

@Greg, vil du ta en titt på den? Nå er jo sommerferien rett rundt hjørnet, så skjønner godt om du ikke har tid, men kunne jo vært artig om du hadde muligheten. :)

Jeg sitter og rister på min 114270 nå og kan bekrefte at den også klikker:eek:

@MINUTE_REPEATER Klikker den slik jeg beskriver i svaret mitt til Thomas84 over her, eller hører du et hult klank og kjenner at klokken vibrerer? :)

Hehe, rist med måte. :p

@Minute _Repeater Hehe, men klikker den slik jeg beskriver i svaret mitt til Thomas84 over her, eller hører du et hult klank og kjenner at klokken vibrerer? :)

Vanskelig og si, men jeg syntes den bråker mer enn de andre Rolexene mine. Et klikk fra rotorbevegelsen. Men nå
har alltid jeg brukt klokkene mine til de har stoppet før jeg har sendt de på service. Så kanskje jeg er blitt imun mot alle lyder;)

Jeg er ikke uvillig til å ta en titt - dog så har du helt rett at det er ferie rundt hjørnet, og jeg har tatt på meg en del oppdrag, således vil det tidligst være snakk om å havne i en kø et sted midt i august en gang. Det høres dog ut som det kan være at du har fått litt heng på dette med kling og klang. Men som skrevet, kan se på det men ikke før om syv åtte uker. Ta evt kontakt hvis du fortsatt sliter :) Skal legge til at det ikke er noen tryllekunstner du har med å gjøre her, hvis de som vanligvis har med dette å gjøre har friskmeldt den, er det en utfordring å finne noe som skal motsi dette. Kan rotor være litt slarkete rett og slett? Bare en tanke, har ikke lest så nøye hva de andre her har svart således kan dette være gammelt nytt.

Problemet med min er ganske annerledes. Om jeg gir den et lite rist med skiven til og fra øret (slik at rotoren i teorien ikke skal bevege seg), så hører jeg et lite hult "klank" og kjenner at rotoren dunker borti noe. Kjenner liksom at det rister i hele klokken. Det er en helt annen følelse, og tror du ville merket dette ganske lett om din hadde samme problem.

Samme på min Explorer. Jeg har ikke peiling på urmakeri, men det er definitivt ikke slik det skal være. Klokken var dead silent i 7-8 år før jeg fikk den lyse idé at det var på tide med service. Fikk den tilbake med klank og dunk, sendte den i retur og fikk strammet opp et eller annet (spurte aldri hva det var), et år senere var lyden der igjen. Den holder tida greit nok, men noe er helt klart løst eller feilplassert inni der.

Min lydløse ExplorerII er snart 10 år, aldri vært på service og går som en klokke. Jeg har vel konkludert med at fra nå av repareres intet med mindre det er ødelagt, og når den tid kommer skal jeg koste på dem et opphold på RSC i London eller Geneve.

Trist om det blir løsningen å sende klokkene utenlands. Min var hos Briljant Ur og Gull i Oslo for 2,5 år siden. Den er lydløs. Fortsatt. Håper den fortsetter med det.

:cool: