Rolex i Spania

Medlem
19. juli 2013
Sted
Hamar
Beklager om dette er ett tema som er blitt tatt opp noen ganger før, men jeg våger å lage en tråd på dette for min egen del. Jeg har bestilt tur til Spania for ferien i 2014, og når jeg er der nede kan jeg muligens ende opp med å kjøpe en 20 års gave til meg selv. Klokken jeg har sett meg ut er en Rolex Explorer Polar. Det jeg lurer på er hvor mye jeg sparer på kjøpet om den blir kjøpt i Spania, moms er jeg klar over og har på ingen måte tenkt å prøve å lure meg unna der. Mye mulig total summen blir omtrent den samme men regner med at summen da jeg drar kortet for klokken blir noe lavere enn her hjemme, sa da lurer jeg på hvor mye mindre selve klokken kan koste. Grunnen til at jeg lurer er at det kun er klokken jeg skal betale, ett annet familie medlem har sagt seg villig til å betale moms avgiften.

Hva skjer når klokken skal på service om kvitteringen for momsen blir borte? Blir det noe problem for norske forhandlere da? Regner med at det blir lagret med klokkens serie nr, men jeg spør likevel.

Service er ikke no problem u/momskvittering. Og kvittering for moms blir ikke borte hvis du passer på den ;)

Det har du helt rett i! Men ser at mange klokker, selv relativt ny selges uten boks, sertifikat osv fordi det har blitt borte på en måte. Aldri godt å vite hva som kan skje!

Nå er ikke jeg helt sikker på om jeg fikk med meg alt, men du skal kjøpe ny klokke fra AD @Tutto?
Hvis ikke er det ikke noe å spare på å kjøpe brukt Rolex i Spania, nærmere ett tapsprosjekt.
I tilfelle du skal handle nytt ville jeg fått med meg familiemedlemmet til norsk AD og bedt vedkommende betale mva i forretningen. Da slipper du å uro deg for at du skal miste mva kvitteringen i ettertid:rolleyes:

Redigert av en moderator:
Meningen er å kjøpe nytt fra AD i Spania ja. Du mener å kjøpe fra Norsk AD og ha med meg personen som skal betale mva? Det er selvfølgelig også en mulighet ja.

Uten at jeg er noen ekspert på prisnivå i utlandet så har jeg oppfattet det slik at prisene er så og si like Europa rundt ved kjøp av nytt ur fra AD.

I skrivende stund sjekket jeg mot en prisliste jeg har liggende. Rolexforhandler i Aberdeen opererer ihvertfall med de samme prisene som vi har her i Norge. Jeg tror med andre ord ikke du sparer noe nevneverdig på kjøp i Spania, og ville heller brukt pengene hos en AD her i Norge. Da bygger du et kundeforhold og støtter forhandlere her til lands:)

Veldig lekker klokke du har bestemt deg for. Vurderer å gå til innkjøp av en selv når økonomien tillater det:)

Lykke til!

Er det ikke noe å hente på det får jeg heller ta en tur inn til Oslo og handle der, ser på urverket.no at prisen der er 52000,- noen som vet hva den koster i butikk her i Norge? I sommer da jeg kjøpte Omega seamaster driver var hvertfall den vesentlig dyrere i butikk en på urverket.

Liker Exploren veldig godt ja, vurdert den opp imot en sub, men Explorer polar kom seirende ut.

Når vi sjekket priset på Rolex litt tidligere i høst fra Sveits var det mye rimeligere å handle i Norge og det var før man ringte Lervik eller Jørgensen for å få en decent pris.

Igjen; det var dyrere i sveits enn i norge.

Er det ikke noe å hente på det får jeg heller ta en tur inn til Oslo og handle der, ser på urverket.no at prisen der er 52000,- noen som vet hva den koster i butikk her i Norge? I sommer da jeg kjøpte Omega seamaster driver var hvertfall den vesentlig dyrere i butikk en på urverket.

Liker Exploren veldig godt ja, vurdert den opp imot en sub, men Explorer polar kom seirende ut.

Kjøp den brukt på TS og få en bedre pris enn både AD og Urverket. Disse får du for rundt 38-40K i nærmest strøken stand for tiden. Kul klokke forresten, har en selv og er meget fornøyd med den :) Om du absolutt vil ha ny fra AD vil jeg anbefale en mail/telefon til Jørgensen i Tromsø, de sender ekspress over natt og prisen blir ca. samme som Urverket gir. Da får du en lengre garanti, så ikke akkurat noen vits å bruke Urverket om prisen er tilnærmet lik.

Jeg har ingen ting imot å kjøpe brukt, har allerede kjøpt brukt ett pr ganger. Tanken bak denne klokken er at det blir en klokke jeg skal ha livet ut, derfor er det ny jeg først og fremst har i tankene. Mye mulig jeg kan ende opp med en brukt en også, men da skal den ikke være mange månedene gammel og helst ha vært liggende i boksen sin mesteparten av tiden. Hva skjer om man kjøper en brukt klokke som er kjøpt i utlandet og momsen ikke er betalt? Er det noen i Norge som tar imot den til service da? Kan jeg få kontrollert om om momsen er betalt om det ikke blir lagt med noe bevis for det?

Nå er det slik at urverket oppgir sine priser uten mva. Jeg har tidligere hørt at urverket operer med å kjøpe inn klokker fra AD´er som har vært solgt, men levert inn igjen. Dvs at du får en klokke som noen allerede har unboxet, men levert tilbake(dette er vanlig praksis i USA, der har man 14 eller 30 dager angrerett.)

Jeg ville gjort som de andre her sier. Prut litt hos Lervik eller Jørgensen, og kjøp ny fra AD i Norge. Så tar du hele summen, deler på 1,25 og ber familiemedlemmet ditt overføre det beløpet til din konto :)

Jeg ville gjort som de andre her sier. Prut litt hos Lervik eller Jørgensen, og kjøp ny fra AD i Norge. Så tar du hele summen, deler på 1,25 og ber familiemedlemmet ditt overføre det beløpet til din konto :)
@Tutto
Jeg ville også prøvd å dele på 1,25 og ikke 5. Da betaler du bare momsbeløpet og ditt kjære familiemedlem sitter igjen med resten av kjøpesummen:eek::rolleyes::cool:

Redigert av en moderator:
Nå er det slik at urverket oppgir sine priser uten mva.

Prut litt hos Lervik eller Jørgensen, og kjøp ny fra AD i Norge.

Prisene til urverket.no er inkl. MVA, så den prisen som står der er den prisen du betaler, på samme måte som i alle andre norske forretninger som retter seg mot forbrukermarkedet.

Samtidig er ikke prisene på Rolex hos Urverket spesielt bra, så som Klokkesamler skriver - prut litt hos norske ADer. Du trenger heller ikke prute spesielt hardt for å komme ned i en pris som virkelig nærmer seg (eller til og med er bedre enn) Urverket sine. Lykke til med Rolexjakten.

Sendte en mail til Jørgensen og spurte om ett prisoversalg og fikk ett tilbud som var en hundre lapp bedre en på urverket, regner ikke med at jeg kan komme noe særlig unner det uansett hvor jeg prøver. Men det er ennå en stund til 20 års dagen min, så blir ikke noe kjøp riktig ennå. Setter pris på alle gode tilbakemeldinger jeg har fått her nå. Kunne gått på en smell om jeg ikke hadde registrert meg her!

Har vært en tur i København, og kom hjem nå. Mens jeg var der tok jeg en tur og kikket på en Exp II, hadde jo ikke sett en i virkeligheten før. Kan si jeg ikke fikk mindre lyst på en ihvertfall! Mens jeg studerte klokken fortalte selger at jeg prisen for meg var 41160 DKK. Dette var da Tax Free. Etter denne turen må jeg si at jeg skjønner det ikke er noen vits i å kjøpe i utlandet, for med Norsk MVA blir jo dette faktisk dyrere enn i Norge.