Rolex GMT Master "Coke" og "Pepsi" - hva er fallgrubene?

jonska

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2013
Innlegg
451
Sted
Rogaland
Hei kjære TS-medlemmer!

Her kommer mitt første diskusjonsinnlegg på sonen:

Jeg har begynt å fatte interesse for semi-vintage GMT (1980-2007), og da med farget bezel, kanskje overvekt på coke.

De aktuelle referansene på coke er slik jeg forstår 16760 og 16710. 16760 kom utelukkende med "Coke" bezel mens 16710 kommer med alle varianter. For pepsi er det visst flere mulige referanser.

Jeg har noen relativt omfattende spørsmål og fyrer bare løs:
1. Hvordan kan man være sikker på at en GMT med farget bezel er original når det virker som bytte av bezelring er nokså utbredt? Er dette mulig å sjekke dersom opprinnelig sertifikat ikke følger med?
2. Siden dette er aluminiumsbezel antar jeg de kan ha blitt slitt og erstattet på eldre modeller. Gjør dette klokken mindre attraktiv? Spiller det evt noen rolle om man har holdt på med dette selv eller om det er gjort av autorisert servicested? Samme spørsmål har jeg om service generelt - taper disse klokken seg i verdi om visere og skive ikke har samme patinering, om noen av delene er skiftet ut?
3. Matt vs glossy dial - hva er mest attraktivt?
4. Oyster vs jubilee bracelet - fremkommer det av sertifikatet hva som er originalt? Har coke noen gang hatt jubilee bracelet originalt?
5. Priser - hvor store prisvariasjoner kan man regne med på 100% original vs en med diverse utskiftninger og uten sertifikat?

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen Jon
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16710.html

Har ikke tid til langt svar, men denne linken svarer på mange av dine spørsmål.

Og en orginal klokke med orginale visere og skive som ikke er byttet vil være mer attraktivt enn en som har byttet dette på service.

Vet jubilee var "eksrautsryr" på noen modeller, står vel i linken hva som kome med hvilken ref. nr.

Komplett pakke med orginal skive visrer vil gå vesentlig høyere enn en som er "watch only" og service skive f. eks.
 
  1. Nei
  2. Ja og ja.
  3. Matt
  4. Jeg ville foretrukket oyster. Mindre strekk i disse. Er usikker på om dette står i papirene. Kan ikke huske å ha sett det noe sted.
  5. Stor variasjon. Prisene er allerede unaturlig oppblåst uansett...
 
1. Mulig å sjekke på USA solgte ur da disse har kode for bezel insert i modellbetegnelsen, feks 16710A = Coke, 16710B = Pepsi, 16710N = Sort. Ikke mulig å se i papirene til europeisk solgte ur. I alle tilfeller umulig å vite uten garantibeviset såfremt den aktuelle klokken var tigjengelig med den inserten den har.

2. Skifte av bezel har noe å si dersom den nye bezelen ikke har samme font som den originale. Dette er først og fremst aktuelt på eldre klokker enn de du har i kikkerten, feks 1675 og 16750. De hadde feitere font originalt enn det som leveres på service insert.

3. Matt er mer attraktivt men ingen av referansene du er interessert i ble levert med matt skive. Siste matte var første halvdel av 16750 referansen.

4. Original lenketype fremkommer av garantibeviset til USA solgte klokker men ikke av europeiske på samme måte som bezel insert. Men koden på lenken forteller når den er laget og kan gi pekepinn på om den er original.

5. Dette blir synsing. Min synsing er: helt original, lite polert, med papirer VS tydelig polert, ikke papirer, kanskje uoriginal lenke og uoriginal skive (ikke veldig aktuelt for 16710 da måtte det være swiss made istedenfor swiss. Kanskje litt mer aktuelt på 16760). Uansett jeg ville tippet at den ene oppnådde 60% av prisen på den andre.


JT
 
Tusen takk for gode svar. Svært bra link fra andres.
Mest av alt virker dette avskrekkende. Så langt, basert på disse svarene, konkluderer jeg med at GMT må være det mest krevende av vintage Rolex da det er så mange kombinasjoner og korte perioder mellom endringer på noen modeller. Submariner er liksom litt mer rett linje (selv om det er mye detaljer her også selvsagt).
Dette med utskiftninger ved service synes jeg imidlertid er litt kinkig. En velbrukt klokke som har utskiftninger og slitasje men som har fulgt serviceintervall og fått erstattet deler løpende hos AD burde da være et hederlig stykke? Eller er målet egentlig å komme så nær den nye klokken som mulig og aller helst finne en new old stock (eller hva det heter)? Og så må man legge den i skuffen da for å holde på verdien. Det blir jo litt kjedelig da?
 
Dette med utskiftninger ved service synes jeg imidlertid er litt kinkig. En velbrukt klokke som har utskiftninger og slitasje men som har fulgt serviceintervall og fått erstattet deler løpende hos AD burde da være et hederlig stykke? Eller er målet egentlig å komme så nær den nye klokken som mulig og aller helst finne en new old stock (eller hva det heter)?

Jeg er ingen kjenner, men mål og mål.. Slik jeg har forstått det så har Rolex vært/og kan være litt vel raske på å skifte ut skive, bezel og visere ved service (som kan være forståelig da de er en high-end leverandør som vil at produktet skal se bra ut etter service).

Sikkert en del som liker det, men også en del som vil ha alt "originalt", særlig med patina (som den herlige 1675en som ble postet her i forrige uke). Blir også mer helhetlig når bezel osv original har andre fonter osv.

Men hvis jeg var deg ville jeg tenkt mindre på videresalg og mer på hva du kan leve med av byttede deler, som ofte påvirker pris positivt for kjøper :)
 
Hei kjære TS-medlemmer!

Her kommer mitt første diskusjonsinnlegg på sonen:

Jeg har begynt å fatte interesse for semi-vintage GMT (1980-2007), og da med farget bezel, kanskje overvekt på coke.

De aktuelle referansene på coke er slik jeg forstår 16760 og 16710. 16760 kom utelukkende med "Coke" bezel mens 16710 kommer med alle varianter. For pepsi er det visst flere mulige referanser.

Jeg har noen relativt omfattende spørsmål og fyrer bare løs:
1. Hvordan kan man være sikker på at en GMT med farget bezel er original når det virker som bytte av bezelring er nokså utbredt? Er dette mulig å sjekke dersom opprinnelig sertifikat ikke følger med?
2. Siden dette er aluminiumsbezel antar jeg de kan ha blitt slitt og erstattet på eldre modeller. Gjør dette klokken mindre attraktiv? Spiller det evt noen rolle om man har holdt på med dette selv eller om det er gjort av autorisert servicested? Samme spørsmål har jeg om service generelt - taper disse klokken seg i verdi om visere og skive ikke har samme patinering, om noen av delene er skiftet ut?
3. Matt vs glossy dial - hva er mest attraktivt?
4. Oyster vs jubilee bracelet - fremkommer det av sertifikatet hva som er originalt? Har coke noen gang hatt jubilee bracelet originalt?
5. Priser - hvor store prisvariasjoner kan man regne med på 100% original vs en med diverse utskiftninger og uten sertifikat?

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen Jon

1. På eldre klokker vil det i mange tilfeller være mulig å se om bezel ihvertfall er tilnærmet like gammel som klokken, men å avgjøre om den er 100% original til klokken er umulig. Den kan ha blitt skiftet på en tidlig service, den kan ha blitt kjøpt av noen som byttet ut sin gamle bezel med en ny osv.

2. Om det er en eldre modell påvirker det helt klart prisen om den har en spiller ny insert som ikke er korrekt til klokken. Om det er en klokke av nyere dato ser det for meg ut som om (det ihvertfall foreløpig) har lite å si på bruktprisen. Det er skyldes også muligens at det vil være veldig vanskelig å se. Det vil være umulig å se om utskifting er gjort av service-verksted eller en person som har bestilt original bezel og byttet selv (Dette er kjempelett). Det vil derfor ikke ha noe å si for verdien. Om visere/skive er byttet vil det ha en innvirkning på verdien.

3. Ikke alle referansene som kommer med matt skive, men de som finnes med matt skive er som regel mest ettertraktet med matt skive.

5. Kommer helt an på hvilken referanse og hvilken variant av referansen du ser for deg.
 
Ho, ho! Det var en interessant link Consigliere Nå forstår jeg at man kan bruke et helt liv på å sette seg inn i alle fasettene ved GMT'en. Det er vel bare å begynne fra en kant.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Les mye, hvis du finner en du liker er det bare å poste link. Kanskje en av guruene her inne kikker på den ;)
 
reåpner Jonskas sin tråd, fordi jeg er interessert i hvordan det gikk med anskaffelsen GMT Master II 'pepsi' og 'coke'
Hei Mr.
Jeg fikk meg aldri GMT men har vært innom de fleste andre sportsmodellene siden da.
Grunnen er som antydet i denne tråden at det ble for dyrt (relativt sett) og komplisert. Jeg vurderte lenge en ny GMT men er ikke fan av bezel, font og polerte midtledd på disse.
Gleden ble imidlertid stor da jeg så Tudor’s nyhet i år, så hvis alt går etter planen har jeg en Tudor «Pepsi» på armen før ferien.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Hei Mr.
Jeg fikk meg aldri GMT men har vært innom de fleste andre sportsmodellene siden da.
Grunnen er som antydet i denne tråden at det ble for dyrt (relativt sett) og komplisert. Jeg vurderte lenge en ny GMT men er ikke fan av bezel, font og polerte midtledd på disse.
Gleden ble imidlertid stor da jeg så Tudor’s nyhet i år, så hvis alt går etter planen har jeg en Tudor «Pepsi» på armen før ferien.

Takk for svar, Jon.

Ja enig. Prisen på GMT master II er 'en Hype'. Kunstig høy pris.
Dessverre er jeg bitt av hyp'n så jeg ser etter en komplett en.

Viste ikke at 'Tudor' lagde 'Pepsi' versjonen?
Hva heter den?
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
GMT II Pepsi var det som startet interessen for min del. Har vært på jakt etter den "perfekte" lenge, men enda ikke endt opp med en. Fikk tilbud om en litt slitt versjon for 3-4 år siden, 32 000kr. Kan si jeg angrer bittert på at jeg ikke slo til der.

Det var selvfølgelig både bursdag og julaften når Rolex kom med ny variant, i tillegg på flott lenke og med oppdateringer både her og der. Skuffelsen ble derfor enda større når det er latterlige ventelister, søknader og realistiske 5-10 år ventetid.

Skal en lengre tur til Asia i sommer, kommer til å sjekke samtlige AD på jakt etter den hellige gral.