Rolex Daytona 16520 med bezel problem

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
869
Har en Daytona i stål fra 1993 som er i meget god stand bortsett fra at den svarte lakken på bezel er delvis borte på enkelte nummer, klokka var slik da jeg kjøpte den så vet ikke hvordan dette har skjedd men som jeg leser på nettet er det et vanlig problem på 16520 og 116520. Tenker at det burde være mulig å ordne dette selv men siden det er en kostbar klokke skal det ikke være rom for å gjøre noen feil. Har sett litt på hva andre har gjort med tilsvarende problem og man har brukt svart emaljelakk.

Er det noen som har andre forslag? Har bestilt en liten boks gloss svart emaljelakk så skal bruke den dersom ingen kommer med bedre forslag.

Tenker å bruke en tannpirker, godt lys, lupe og stødig hånd....
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Ville lagt maskeringsteip, dyttet godt nedpå slik at du ser nedsenkingen. Så skåret ut tallene med skalpell og penslet på lakk...

Aller helst ville jeg gått til AD, men om du absolutt skal hjemmesnekre så kan jeg bidra med litt tankevirksomhet iallfall:)
 
Er usikker på om maskering er veien å gå da dette er smått, og det vil være meget vanskelig å få en skarp kant på så små tall, tror det vil bli en noe ujevn kant når maskeringen fjernes? Tror mer på å bruke tynn lakk som man kan legge på i små omganger, og ha en q-tips med litt løsemiddel/lakktynner som man kan stryke bort dersom det blir for mye, men takk for tips. Kan hende det likevel vil være bedre med maskering med veldig tynn tape så holder alle muligheter åpne.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JanSkrotnes
Tannpirker, flytende lakk, lupe og stødig hånd kan fungere, men sjansen for søl og ujevnheter er ganske stor. Da er det mye enklere med en såkalt «laquer-stik» som er laget for formålet - gni over bezelen til de graverte tallene er fylt, og tørk deretter av det overskytende med en myk klut (ikke vent for lenge da produktet stivner/herder fort). Det fungerer aldeles utmerket og sitter godt, selv om du kanskje må gjenta prosessen om noen år. Jeg tror jeg har en liggende om du vil gjøre et forsøk, eller så finner du det bl.a. her:

 
Det fins bare en løsning denne klokken fortjener.
Den løsningen bor ikke i ditt hus.
For guds skyld, la fagfolk fixe dette min venn;)

He he, takker for alle gode råd! Jeg stoler da stoler da såpass på meg selv og mine ferdigheter at jeg iallfall vil gjøre et forsøk. Dersom noe "går galt" er det ikke verre enn at det er mulig å fjerne problemet uten å skade klokka. Bezel er av rustfritt stål så noe helt annet enn f.eks en moderne Daytona der bezel er helt annerledes (ceramic og platinum innfellt i tallene) og umulig å få gjort noe med for en amatør. Men klart man skal ha respekt for oppgaven man står overfor, dersom resultatet på noen måte ikke er akseptabelt vil jeg selvsagt følge ditt råd...! Jeg har den innstillingen at jeg som regel vil gjøre noe selv isteden for å søke hjelp fra "fagfolk", som etter min erfaring ofte ikke leverer, delvis pga at alt skal gå så fort at de slurver og resultatet blir dårligere enn det jeg selv kan få gjort når jeg tar tiden til hjelp og gjør research på forhånd. Men selvsagt når det gjelder klokker så stiller det seg som regel annerledes enn f.eks å bygge våtrom på eget bad eller reparere noe på bilen.

Resultatet må være så bra at man skal kunne studere dette med 10x lupe uten at noe ser feil ut, og det kan muligens være et problem ja så vi får se.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Guybrush Threepwood
Hvorfor må du gjøre noe med det? Uret er fra ‘93 - hvorfor må det se fabrikknytt ut? La det være sier nå jeg.

Tja, det ser faktisk omtrent nytt ut slik det er nå, bortsett fra noe patina på selve urskiven og det med lakken i tallene. Er jo ikke noen kjempekomplisert operasjon dette, hadde klokka vært sliten på andre områder hadde jeg nok latt det være. Men klart, kan hende jeg til slutt velger å ikke gjøre noe. Dersom jeg ikke får resultat på første tall vil jeg fjerne lakken jeg har lagt inn å glemme hele greia, å sende den inn til noen for å gjøre det er uaktuelt, og iallefall ikke AD da de ikke har noe godt rykte mht hvordan de behandler eldre Rolex klokker....
 
Redigert:
Har du hørt med Bjerke om de kan skaffe en servicebezel, for så å beholde original bezel slik den er?

Takk for tipset det kan være en løsning, bor i UK og den lokale AD ble fratatt Rolex dealership av en eller annen grunn så må sjekke hva som er nærmest. Må vel uansett legge dette på is siden alle butikker utenom mat etc er stengt for tiden.
 
Takk for tipset det kan være en løsning, bor i UK og den lokale AD ble fratatt Rolex dealership av en eller annen grunn så må sjekke hva som er nærmest. Må vel uansett legge dette på is siden alle butikker utenom mat etc er stengt for tiden.

8 - 100K på chrono24 og mange for salg. Ville nok vært litt nøye med sjekk av ekthet, tidsriktig osv.

B9C9A908-79FC-4F27-918A-8453006390C6.png
 
Da er oppdraget utført. Kan foreløpig si at det var en suksess, jeg brukte ikke emaljelakk men en såkalt "paintpen". Siden emaljelakk sannsynligvis kan være endel vanskeligere å fjerne dersom man er uheldig brukte jeg en penn av merket UNI Posca, med tynneste spiss på 0.7mm. Tallene på bezel er ca 0.2mm, men det var veldig lett å fjerne overføldig lakk dersom man kjapt tørket det bort etter å ha påført lakk i tallene. Vet ikke hvor holdbar denne lakken er, kan tenke meg at den forsvinner endel fortere enn emaljelakk dersom man f.eks skrubber med såpevann og tannbørste men denne klokken brukes såpass lite at jeg kun tørker over med en microfiberklut så jeg antar at det vil holde. Det var ikke lakk borte på alle tall/bokstaver men på 5-6 pluss noen få markører. Jeg gjorde jobben med bezel på, våget ikke å fjerne bezel da jeg er redd for å sette merker etc. Har fjernet bezel på både GMT og Sub, men på denne feiget jeg ut, det gikk uansett helt fint å gjøre jobben med bezel på.

Bilder før og etter:

eS37SyP.jpg


dLtUvIL.jpg


txjcvqz.jpg


0zWlptt.jpg


EZznlWm.jpg
 
Redigert: