Rolex Daytona, 116520 eller 16520?

Medlem
15. des. 2012
Er på utkikk etter en Daytona og var egentlig innstilt på å kjøpe den eldre utgaven med Zenith urverk (16520), dette pga dets renome og den høyere frekvensen som dette uret går med, trodde jeg? Etter litt lesing på nettet så ser jeg flere plasser at det skrives at Rolex kjørte ned frekvensen slik at den også på 16520 går med 28800vph. Er dette virkelig riktig?

Er det noen enkel måte å se forskjell på 16520 og 116520, uten å se inni?

Hva skal følge med i boksen for at den skal være komplett?

Den største forskjellen visuelt sett er at 16520 har litt smalere timemarkører og at ringen rundt subdialsene er litt smalere enn på 116520, ellers er det små visuelle forskjeller, bl.a. at subdialsene på 16520 kl 3 og kl 9 er helt i nivå med timemarkørene, mens de på 116520 er litt elevert over dem.

Man skal faktisk ha litt innsikt for å se forskjell på dem.

Begge er gode eksempler på arten. 4130 urverket til Rolex, som sitter i den nye Daytonaen er absolutt ikke å kimse av det heller. Komplett inhouse og med 72 timers gangreserve. Meget nøyaktig er det også.

Som tommelregel skal det være med garantikort og instruksjonshefte i Rolex-bokser. Mulig det fulgte med noe mer gimmick på 16520, men det kan kanskje andre svare på.

Vedr. gangfrekvensen er det rett at 4030 (altså Zenithverket) er satt ned til 28,800 Hz.

Uansett hva du velger blir du fornøyd :)

Den letteste måten å se om det er 16520 eller 116520 er at 16520 har running seconds kl9 mens 116520 har running seconds kl6.

Ellers har 116520 en betydelig oppgradert lenke og spenne i forhold til 16520.

(Jeg foretrekker 16520).

De børstede lugsene på 16520 gir en betydelig godfølelse. I tillegg er ringene rundt subdials hvite (på sort skive) eller sorte (på hvit skive), hvilket ser mye bedre ut enn de sølvfargede på 116520. Når det er sagt der verket siste versjon et fantastisk robust og presist verk som allerede nevnt. Jeg har selv valgt meg 116520, men om jeg skulle hatt en Daytona til hadde det blitt en 16520 med svakt begynnende Patrizzi-dial (http://doubleredseadweller.com/16520patrizzi.html). Det er flere av dem på sonen og de ser alltid like bra ut!

Nå har jeg vært i kontakt med noen klokker som er for salg i Norge men ender opp med følgende spørsmål, hvor har de seriøse selgerne blitt av. Det er jo bare useriøse selgere der ute, lurer faktisk på om de har noe å selge i det hele tatt. For snart 2 år siden kjøpte jeg klokke av en seriøs selger, prøvde å sende mail til han, får ikke noe svar?

Så nå ender jeg nok opp med å kjøpe ei ny av Lervik med sort skive.

Om du tenker på Mogens, så har han mistet interessen og slått seg til ro med en klokke, tror jeg. Og den bruker han hver dag ;)

Som sagt før meg så er jeg en av de som savner Mogens her på forumet. Meget hyggelig fyr det. :)

Her er de to nevnte, var så heldig at jeg fikk tafse på begge her om dagen:

20150818_200804_zpsp2ekycvx.jpg

(ikke verdens beste mobilbilde, lyset gjør at det ser ut som det er stor forskjell i farge/lyshet men det er det altså ikke).

Basert på førsteinntrykk synes jeg 16520 er penere (smalere markører, fin farge på subdials, subdials på linje med 3 og 9. Men skulle jeg kjøpt ville jeg vurdert 116520 likevel pga. oppgradert lenke

• Liker
Reaksjoner: Rød
Er du på jakt etter et (fremtidig) samlerobjekt ville jeg gått for Zenithen. Prisene på disse har dessverre skutt i taket de siste 1-2 årene. Nå må du vel omtrent betale like mye for en strøken, komplett Zenith som en helt butikkny 116520. Før var bruktprisene mer like.

Hvis man først og fremst er opptatt av uhemmet hverdagsbruk (inkl. bading), ville jeg valgt 116520. Den nye lenken og låsen er for øvrig en opplevelse i seg selv. For min del ville jeg gått for sort skive hvis jeg skulle ha 16520 og hvit skive hvis jeg skulle kjøpt 116520, men det er jo selvfølgelig helt subjektivt.

Gratulerer, jeg fikk også levert en maken fra Bjerke denne uken. Jeg slapp å vente og handlet mer på impuls.
De hadde noen inne, så jeg fikk prøvd frem og tilbake mellom hvit og svart - valgte svart.
Mer interessant er at jeg prøvde "pusherne" på 3 ulike ur og disse var veldig forskjellige. En var veldig hard, en "hang" litt og en var merkbart mykere og mer responderende. Gjett hvilken jeg valgte ;)