Rolex Datejust - verditap

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
578
Jeg har skjønt at Submarin øker i verdi når du forlater AD.
Etter hva jeg har skjønt, gjelder ikke det samme for Datejust. Er det slik at DJ ikke er så populær, og at en dermed kommer til å tape endel på en slik type Rolex?
 
Om verdistigning er primærfokus, foreslår jeg å droppe hele greien.
Enig - og jeg ville heller gått for en "Submarin", som det ikke finnes så mange av.

Det er dog slik at dette er en ønskesituasjon; at fakerne hadde hatt dysleksi. Tenk hvor fint det hadde vært, da det å spotte (sic og aka "se" ikke gjøre narr av) en fake Submariner hadde vært lett.
 
Klart at Datejust ikke er like populær som en del andre stålmodeller fra Rolex. Jeg har hatt Submariner 3 ganger, men endte opp med en two tone 41 Datejust:) For min del handler det om at jeg kjøper det jeg liker, og må nok ta et lite verditap i lengden, men har da iallefall fått den klokka jeg skikkelig har lyst på:)
 
Kjøp en DJ36 med glatt bezel og oyster. Koster 20K mindre enn en Sub og er minst like klassisk og mer elegant. Og null ventetid. Skjønner ikke at flere ikke kjøper den. Passer til absolutt alt og har flere skive(bytte)muligheter. Men du taper nok noen tusen på kort sikt, hvis det er relevant.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak, hanse og Ivar
....trollingens tid er ikke forbi her på TS heller skjønner jeg... Et legitimt spørsmål fra trådstarter fortjener legitimt svar, uten å bli gjort narr av. Man trenger ikke fyre av svar på tråder når man ikke kan svare på spørsmålet som er utgangspunktet...
 
....trollingens tid er ikke forbi her på TS heller skjønner jeg... Et legitimt spørsmål fra trådstarter fortjener legitimt svar, uten å bli gjort narr av. Man trenger ikke fyre av svar på tråder når man ikke kan svare på spørsmålet som er utgangspunktet...
Enig. Sorry.
 
  • Liker
Reaksjoner: allak og PerØ
Jeg har skjønt at Submarin øker i verdi når du forlater AD.
Etter hva jeg har skjønt, gjelder ikke det samme for Datejust. Er det slik at DJ ikke er så populær, og at en dermed kommer til å tape endel på en slik type Rolex?
Akkurat nå er Submariner dyrere brukt enn nytt. Men det kommer nok til å snu igjen snart, når Rolex skrur opp produksjonen.

Vanligvis er et tap på Submariner på 10-20 % de første 3-5 år og så stabiliserer de seg og øker igjen etter 10-20 år.

En Datejust er mer stabil gjennom mange år og taper seg vel 15-30 %.

Men for all del, IKKE kjøp Submariner om det er DJ du vil ha;)

Man taper sjelden mye på Rolex.
 
Takk for engasjement, selv om ikke alle innleggende var like konstruktiveo_O
Jeg var i utgangspunktet betenkt over om jeg skulle tørre å spørre om verditap, da jeg har sett andre har fått hard medfart med lignende spørsmål, men jeg kom frem til at det burde være innafor, selv på dette forumet.

For å gjøre rede for min bakgrunn for spørsmålet. Jeg er en "vanlig" mann i gata uten tilgang på store pengesummer, så de begrensede hobby-pengene jeg har tilgang på, prøver jeg å forvalte uten å tape for mye . Jeg er nok ikke, som mange her tror, en investor, tvert i mot prøver jeg å begrense tapet:)


Mulig du har rett, men jeg trodde en investor hadde til hensikt om en fremtidig økonomisk avkastning, og ikke være fornøyd med å begrense verditapet?
Når det er sagt, så ser jeg Submariner selges for ca 85" på finn og 76" hos feks Bjerke. Fortjener vedkommende som selger på finn med en avkastning på 9", den sagnomsuste tittelen som investor, med tanke på flere års ventetid på uret. Jeg ville sett på meg selv som en mindre vellykket investor om jeg hadde sittet igjen med 9 bærums-tiere, etter tre år på venteliste, mistenker det er bedre butikk andre steder......

Om verdistigning er primærfokus, foreslår jeg å droppe hele greien.

Takk for velment råd, men verdistigning var som sagt ikke tema, men snarere det motsatte, verditap;)

....trollingens tid er ikke forbi her på TS heller skjønner jeg... Et legitimt spørsmål fra trådstarter fortjener legitimt svar, uten å bli gjort narr av. Man trenger ikke fyre av svar på tråder når man ikke kan svare på spørsmålet som er utgangspunktet...

Takk for din støtte, godt å se at du er hyggelig og velmenende tross et veldig dumt spørsmål:)

Jeg vil selvsagt kjøpe en klokke jeg liker, men jeg er i en unik heldig situasjon, at jeg synes mange klokker er veldig fine, opptil flere modeller fra feks Rolex, og om en kan kombinere dette med lite verditap, synes jeg dette er helt greit, men jeg er nok en av få her, med en slik tankegang vil jeg tro:)

Til slutt vil jeg oppfordre de av dere som tenker investor, med en gang verditap nevnes, om hva en investor er.
Er det en som vil ha seg en herlig klokke, og som håper å tape minst mulig penger, eller vil en investor tenke annerledes? tygg på det :)
 
Slenger meg på her. Har ikke vært inne på TS på flere måneder, og det er på bakgrunn av alt dette tullet med "invistor".

Et forum som dette skyter seg selv i foten dersom de skal henge ut alle og enhver. At det er en styggdom at noen gjentatte ganger tjener penger på å flippe helt nye klokker er en kjensgjerning, men ikke dra alle over én kam. For veldig mange er det helt avgjørende å kjøpe en klokke som ikke taper seg voldsomt i verdi, for å kunne realisere drømmen om å eie en rolex for en tid. Dette burde på ingen måte være "mindre verdt" en disse som har råd til å ta tapet på en helt ny Breguet.

Skjerpings!
 
Du vinner :cool:


Takk for engasjement, selv om ikke alle innleggende var like konstruktiveo_O
Jeg var i utgangspunktet betenkt over om jeg skulle tørre å spørre om verditap, da jeg har sett andre har fått hard medfart med lignende spørsmål, men jeg kom frem til at det burde være innafor, selv på dette forumet.

For å gjøre rede for min bakgrunn for spørsmålet. Jeg er en "vanlig" mann i gata uten tilgang på store pengesummer, så de begrensede hobby-pengene jeg har tilgang på, prøver jeg å forvalte uten å tape for mye . Jeg er nok ikke, som mange her tror, en investor, tvert i mot prøver jeg å begrense tapet:)



Mulig du har rett, men jeg trodde en investor hadde til hensikt om en fremtidig økonomisk avkastning, og ikke være fornøyd med å begrense verditapet?
Når det er sagt, så ser jeg Submariner selges for ca 85" på finn og 76" hos feks Bjerke. Fortjener vedkommende som selger på finn med en avkastning på 9", den sagnomsuste tittelen som investor, med tanke på flere års ventetid på uret. Jeg ville sett på meg selv som en mindre vellykket investor om jeg hadde sittet igjen med 9 bærums-tiere, etter tre år på venteliste, mistenker det er bedre butikk andre steder......



Takk for velment råd, men verdistigning var som sagt ikke tema, men snarere det motsatte, verditap;)



Takk for din støtte, godt å se at du er hyggelig og velmenende tross et veldig dumt spørsmål:)

Jeg vil selvsagt kjøpe en klokke jeg liker, men jeg er i en unik heldig situasjon, at jeg synes mange klokker er veldig fine, opptil flere modeller fra feks Rolex, og om en kan kombinere dette med lite verditap, synes jeg dette er helt greit, men jeg er nok en av få her, med en slik tankegang vil jeg tro:)

Til slutt vil jeg oppfordre de av dere som tenker investor, med en gang verditap nevnes, om hva en investor er.
Er det en som vil ha seg en herlig klokke, og som håper å tape minst mulig penger, eller vil en investor tenke annerledes? tygg på det :)


Takk for engasjement, selv om ikke alle innleggende var like konstruktiveo_O
Jeg var i utgangspunktet betenkt over om jeg skulle tørre å spørre om verditap, da jeg har sett andre har fått hard medfart med lignende spørsmål, men jeg kom frem til at det burde være innafor, selv på dette forumet.

For å gjøre rede for min bakgrunn for spørsmålet. Jeg er en "vanlig" mann i gata uten tilgang på store pengesummer, så de begrensede hobby-pengene jeg har tilgang på, prøver jeg å forvalte uten å tape for mye . Jeg er nok ikke, som mange her tror, en investor, tvert i mot prøver jeg å begrense tapet:)



Mulig du har rett, men jeg trodde en investor hadde til hensikt om en fremtidig økonomisk avkastning, og ikke være fornøyd med å begrense verditapet?
Når det er sagt, så ser jeg Submariner selges for ca 85" på finn og 76" hos feks Bjerke. Fortjener vedkommende som selger på finn med en avkastning på 9", den sagnomsuste tittelen som investor, med tanke på flere års ventetid på uret. Jeg ville sett på meg selv som en mindre vellykket investor om jeg hadde sittet igjen med 9 bærums-tiere, etter tre år på venteliste, mistenker det er bedre butikk andre steder......



Takk for velment råd, men verdistigning var som sagt ikke tema, men snarere det motsatte, verditap;)



Takk for din støtte, godt å se at du er hyggelig og velmenende tross et veldig dumt spørsmål:)

Jeg vil selvsagt kjøpe en klokke jeg liker, men jeg er i en unik heldig situasjon, at jeg synes mange klokker er veldig fine, opptil flere modeller fra feks Rolex, og om en kan kombinere dette med lite verditap, synes jeg dette er helt greit, men jeg er nok en av få her, med en slik tankegang vil jeg tro:)

Til slutt vil jeg oppfordre de av dere som tenker investor, med en gang verditap nevnes, om hva en investor er.
Er det en som vil ha seg en herlig klokke, og som håper å tape minst mulig penger, eller vil en investor tenke annerledes? tygg på det :)