Rolex comex

Dette er Ken Sato sin Pro-lex, serie Comex.
Laget i et begrenset opplag. De dukker opp av og til, men er vanskelig å få kloa i.

Disse er nokså spesielle, og en kuriositet som en del Comexsamlere jakter på. Mange vil (muligens med noe rette) stemple dem tvert som en billig knock-off (og den debatten kan vi jo drite i å ta her). Men det ikke så mange vet, er at disse klokkene er blitt til i samarbeid med dykkerfirmaet Comex, og bruken av logoen på skiva er gjort med deres samtykke.

Det sies at Ken Sato er samler av vintage Rolex, og at han irriterte seg over hvor vanskerlig det var å få tak i gobitene, så laget han likegodt sin egen serie som har i seg alt en Rolex samler kan ønsker seg.:D:D:D

...disse klokkene er blitt til i samarbeid med dykkerfirmaet Comex, og bruken av logoen på skiva er gjort med deres samtykke.

Er det tilfelle? Samarbeid i betydningen "dette uret skal vi jammen dykke med" eller "gi oss noen tusen franc så kan du låne logoen"? ;)

Er det tilfelle? Samarbeid i betydningen "dette uret skal vi jammen dykke med" eller "gi oss noen tusen franc så kan du låne logoen"? ;)

Jeg er neimen ikke helt sikker, og klarte ikke akkurat nå å finne hjemmesiden Ken hadde satt opp for disse klokkene, hvor disse tingene var forklart. Men James Dowling sier her:
What is interesting about the watch is that they actually went out & licensed the name from COMEX; so they were OK with that name, which is why it is all over the piece.

Så det er godt mulig det er det siste alternativet.....:)

Okke som - jeg synes disse klokkene er litt kule, de er så opplagte hommager i ordets rette betydning, laget av en blodfan som har gått til det skritt å skaffe seg tillatelse til å bruke Comex-logoen, med alle de attraktive elementene smurt tjukt ut over en klokke som visstnok er av relativt god kvalitet.

Jeg skjønner at en del anti-hommagister og purister finner frem høygafler og fakler når de ser disse, jeg synes egentlig de er ganske sjarmerende:)

Den her dukket opp på en Japansk auksjon, men det er litt vanskerlig siden jeg ikke forstår japansk, og google oversettning ofte blir meningsløs, men det rare er at det ikke er lange tiden igjen av auksjonen og ingen ser ut til å ville by noe særlig. Er dette en fake?

rc+01.jpg

rc+02.jpg

rc+03.jpg

Mener at casebackene med 12 på er ett av de som er kopiert ganske bra..

Bortsett fra det har jeg ikke nok kunnskap til å kommentere noe

De fleste Comex Rolex`er bør det være relativt lett og spore proveniensen på.
Om denne er fake eller ikke unnlater jeg og spekulere i....

Jeg har ikke peiling på COMEX (eller andre Rolexer for den saks skyld), men ut fra litt googling ser det ut som rolex-krona ikke er sentrert riktig over L'en på denne (?).. På alle bildene jeg fant på "ordentlige" fora ser den ut til å være det..

Kilde: http://doubleredseadweller.com/comex_fake.htm

Bra observert, jeg har ikke lyst til å linke direkte til en pågående auksjon, men på oversetteren til google kommer det frem noe uforståelig om "til reparasjon" og siden budene uteblir virker det hele noe suspekt.

Alle burde ha en comex........

Heisann!
Tilfeldigvis gjorde jeg et lite søk på Comex, noe jeg gjør sånn omtrent en gang i året etter at jeg fant ut at jeg tilfeldigvis har fått meg en "Comex" rolex...
(lette MYE etter info for 5-6 år siden)

Synes jeg måtte poste en aldri så liten melding da jeg for første gang i min tråling på nettet etter info om klokken min ser at det er nordmenn som skriver litt om dette (i fare for å tråkke må noen tær) fjollete hysteriet..... (-:

Her er noen bilder jeg la ut en gang i tiden (det går vel ikke legge ved bilder her..? Skjønner ihvertfall ikke hvordan)

Hilsen,

K

Heisann!
Tilfeldigvis gjorde jeg et lite søk på Comex, noe jeg gjør sånn omtrent en gang i året etter at jeg fant ut at jeg tilfeldigvis har fått meg en "Comex" rolex...
(lette MYE etter info for 5-6 år siden)

Synes jeg måtte poste en aldri så liten melding da jeg for første gang i min tråling på nettet etter info om klokken min ser at det er nordmenn som skriver litt om dette (i fare for å tråkke må noen tær) fjollete hysteriet..... (-:

Her er noen bilder jeg la ut en gang i tiden (det går vel ikke legge ved bilder her..? Skjønner ihvertfall ikke hvordan)

http://www.newturfers.com/bin/mwf/topic_show.pl?tid=18543;pg=1

Hilsen,

K

Det går absolutt an, sleng opp noen bilder:D

http://www.tidssonen.no/showthread.php?2598-Guide-til-bildeopplasting-p%E5-Tidssonen