Rolex 2030 verk med problem - hva kan det være?

Medlem
5. jan. 2014
Innlegg
304
Sted
Vestfold
Hei, har et Rolex 2030 verk fra 1974 som har et problem. Etter et lite fall i bakken har minuttviseren problemer med å holde følge. Sekundviseren går helt fint, men minuttviseren sakker fort 15 minutter på en halvtime.

Har selvsagt sjekket det åpenbare med løs viser, den sitter bra. Når jeg drar ut krona så følger begge visere pent med når jeg stiller klokka.

Har noen et tips om hvor den lønner seg å begynne å sjekke?


@Greg? Er det minuttrør på denne, kan det da eventuelt være for liten friksjon til at minutt og time henger med?
 
Redigert av en moderator:
Kjapt fra mobil. Er et dameur dette..? Er vel minuttrør? er på ferie uten mine tekniske papirer. Er den veldig lett å stille, nesten null motstand når du stiller tiden er det mest sannsynlig minuttrør. Dette med 15 min SKAL gjenspeile seg på timeviser men ikke så lett å se kanskje. Er også vanskelig å tenke seg at den holder 15 minutter "jevnt" men varierer litt. erfaringsmessig går det fort fra litt bevegelse til full stans av time samt minutt når det er minuttrør. Beste svar jeg kan gi nå men går urverket er det kun minuttrør jeg er tenker at det kan være. Mye av det i det siste... Min erfaring i 2015 så langt da :)
@fredde1972...
 
Redigert av en moderator:
@Greg ja 15 min på en halvtime var bare en gang når jeg testet. Så variasjonen er ikke konstant. Nå ser det ut til at minuttviseren står helt stille og bare "lugger" med innimellom.

Ja det er et dameur.

Når du bemerker det så har du nok rett i at når jeg stiller klokken så er det liten eller ingen motstand.

Skal ikke bry deg midt i vinterferien, men har du et stikkord på minuttrør jeg kan google så jeg kan se om jeg finner en grei tutorial et eller annet sted på verdensveven?

Greg

"ring meg i kveld. Sms først :) Er i Kvitfjell på dagen

cannon pinion er søkeord"
 
Redigert av en moderator:
Da snakker vi service :)


@Greg ja 15 min på en halvtime var bare en gang når jeg testet. Så variasjonen er ikke konstant. Nå ser det ut til at minuttviseren står helt stille og bare "lugger" med innimellom.

Ja det er et dameur.

Når du bemerker det så har du nok rett i at når jeg stiller klokken så er det liten eller ingen motstand.

Skal ikke bry deg midt i vinterferien, men har du et stikkord på minuttrør jeg kan google så jeg kan se om jeg finner en grei tutorial et eller annet sted på verdensveven?

Greg

"ring meg i kveld. Sms først :) Er i Kvitfjell på dagen

cannon pinion er søkeord"
 
Redigert av en moderator: