Rolex 1675 fra 1970 hadde gul patina. Ble blekere og hvit etter en sommer i sola!

Medlem
20. mars 2011
Innlegg
122
Jeg disponerer som sagt en 1675 etter min onkel, og ved siden av min egne 1675 fra samme år, var den gamle klokken blitt veldig gul av å ligge i en skuff i 20 år. Nydelig patina.
_DSC5690_tuned_zps4c6a972f.jpg

Etter service på klokken til onkel: Jeg byttet ut den gamle service insert, og den "litt-vanskelig-å-skaffe-pink-versjonen" gjorde klokken enda litt morsommere. Litt annet lys, men man kan tydelig se at den er gulere enn min egen klokke.
_DSC6124_zps1805b207.jpg

I sommer måte jeg rette opp min dårlige samvittighet, ved å sende drømmeklokken (min egen) på service. Derfor har jeg ikke disponert noe annet på armen enn klokken fra onkel.

Resultatet er svært tydelig: Klokken er blitt betydelig lysere av solen, og er nå nøyaktig like lys som min egen 1675. Min egen til høyre.
_DSC9826_1_zpsb03ec4dc.jpg

Jeg har hørt at klokker i en skuff blir gule, men jeg ante ikke at en sommer med bruk skulle gjøre de helt lyse igjen. Moro å lære :D
Både visere og skive er fullstendig koordinert. Helt identiske.
Og nei; det er ikke urmakeren som har byttet noe. Det er den tidligere gule jeg har hatt på armen hver eneste dag.
 
Kult!
Eller skal vi si synd? Den gule patineringen var jo litt fin.

Uansett, to fantastiske klokker du har der.:D
Den bezelinsert'en ser helt killer ut.
 
@bardarne gøy med praktiske erfaringer rundt dette, sirkulerer jo en del synsing rundt patina-enigmaet.
Men hører det jo sagt at tritium-blandningen gulner i mørke og kan bleikes i sola - ser jo ut til at det er hold i det,
og atter et "bevis" på at vi haft en god sommer her i Norge :cool:
 
Redigert av en moderator:
Kjekk observasjon. :) Bør tas ad notam. Spesielt til en del klokker på bruktmarkedet verden over med utrolig jevn, gul, kul patina som ikke blir lysere i sola - men som rett og slett kan være "aftermarket patina" for å øke klokkas vintage look og økt etterspørsel / pris.
 
Har selv en 1675 med relativt gul patina. Liker den sånn, så da må jeg huske å holde den i safen mellom slagene. Takk for at du gjorde meg oppmerksom!

IMG_4377_zps318582c2.jpg
 
Dette var virkelig kult. :)
Men, hadde du giddet å ta et nytt bilde i dagslys med samme underlag som på bilde nr1? Grunnen at jeg ber om det er at jeg har lyst å bruke bildene dine som "bevis" ett annet sted,
men problemet er at det er total mangel på gul og orange farge på bilde nr3.
Tviler ikke på at det bare er snakk om dårlig lys og håper ikke du blir fornærmet. :)
 
Redigert: