Rolex 16613 - 3135 verk - (en slags :) ) service (;))

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Da kjører vi igang igjen godtfolk... Har fått ånden over meg til å ta litt bilder...
Etter at jeg fikk servet forrige Rolex med 3035 verk, så har det kriblet etter å ta fatt på et 3135 verk, evolusjon osv...

Verket kom i 1988 og befinner seg i de fleste rolex den dag i dag.

Jeg må si - og dette er IMHO selvsagt, at jeg får mer og mer respekt for Rolex, og klarer i min (forskrudde...) verden ikke å se at det kan bli særlig bedre enn dette... Det finnes produsenter som burde skamme seg over å plassere glass bak på kassene sine (innsyn til verk) mens Rolex burde skamme seg for ikke å ha glass samme sted...

Utrolig vakre verk, pent dekorert, deler som virker robuste... En svakhet kan være at rotor ikke har kulelager - men dette har jeg ikke grunnlag for å si noe mer om, annet enn at det virker mer elegant samt at det også virker mer logisk at kulelager gir mindre slitasje.

Klokken er altså en 16613 og den har rett og slett stanset, og nekter å gå igjen... Siden det er en HERREmodell kan vi utelukke mentruasjon, trass og "ingenting" som årsak :)



















Årsaken til stans begynner å bli soleklar... Lite bajs her och der som @adamskater ville sagt...







Elak elak...


















Etter en rens...













Takk for titten... Foreløpig... Skal prøve å få smurt opp verket litt før vi kan anse opplevelsen som total...

En fortsettelse følger snarlig...
 
Redigert av en moderator:
Årsaken til stans begynner å bli soleklar... Lite bajs her och der som @adamskater ville sagt...
Usikker på om jeg ser det som smigrende å bli sitert på akkurat noe et slikt feinschmekkt urmakerfagmessig som det.
Er dette kanskje til og med å regne som et ur jeg kan ha en avsides relasjon til @Greg så ser det jo på bildene og teksten (mitt sitat unntatt) svært så lovende ut for fremdriften her!
 
Redigert av en moderator:
Jeg må si - og dette er IMHO selvsagt, at jeg får mer og mer respekt for Rolex, og klarer i min (forskrudde...) verden ikke å se at det kan bli særlig bedre enn dette... Det finnes produsenter som burde skamme seg over å plassere glass bak på kassene sine (innsyn til verk) mens Rolex burde skamme seg for ikke å ha glass samme sted...

Utrolig vakre verk, pent dekorert, deler som virker robuste...

Snakket med en av selgerne på Bjerke som sa at flere av deres urmakere sverger til Rolex pga kvalitet og at PP muligens er vakrere å se på (urverkene altså), men Rolex vel så fascinerende pga deres robusthet. Syns jeg hører om relativt sett mange PP her inne som må til rep (selv i ung alder), men leser veldig sjeldent om problemer med Rolex. Må presisere at jeg aldri skal skru på ett verk så jeg har ikke 1.håndskjennskap til dette, jeg bare videresynser andres uttalelser:)
 
Masse detaljerte bilder av resten av prosessen også takk :D
Hvor lenge lar du forresten balansen og gaffelen ligge i one dip'en?
 
Masse detaljerte bilder av resten av prosessen også takk :D
Hvor lenge lar du forresten balansen og gaffelen ligge i one dip'en?

Bruker å røre rundt i heptan og så tørke palletene og også endesteiner med spesielt papir som ikke loer for å få vekk alle størknede rester. Balansetapper renses med det myke treet som oljelegger tørket med - husker ikke navn akkurat her og nå, før jeg dypper ti tyve sek i onedip. kanskje et min i heptan. Slike nyere verk er jeg heller ikke så redd for å rense i ultralyd, dvs balanse og anker altså. Ser an i mikroskopet om det blir rent nok...
 
Veldig kult :D Dette liker vi og se og lese om.

Er også helt enig i at rolex kanskje kunne sett litt på og ha innsyn til verket på noen modeller.
 
Redigert:
Takk for at du deler @Greg!
Dette er virkelig hyggelig lesning og fine bilder!

Jeg gleder meg til fortsettelsen!

[BOLD] 8-D [bold]
 
Redigert av en moderator:
Takk som deler, det er noe diggbart med at rolex har "verdens kjedeligste" baklokk som skjuler en skjønnhet av et urverk!
Digger sånne tråder, det høyner kvaliteten på forumet @Greg
Two thumbs up for you:cool:
 
Redigert av en moderator:
Da fortsetter vi.

Planen var å ta bilder underveis mens jeg setter sammen verket, men uten macrobilder så blir det lite informasjon uansett... Dessuten ble jeg demoralisert av en timeslang jakt på den forsvunne sten... Som de fleste av dere urinteresserte har lagt merke til, har balansen alltid en sten, som holdes på plass av en lyrefjær - støtsikringen om dere vil. Vel, dette verket (og forgjengeren som jeg husker) har også endestener på ganghjulet. Disse blir også holdt på plass av en lyrefjær, bare at denne er halvparten så stor som den på balansen. Disse stenene tas ut, man legger en oljedråpe midt på stenen og så setter man den på plass igjen. Lett hvis du har erfaring, alternativt hvis du er en maur.

Lang historie kort, er en slik sten i hver ende, og plutselig valgte den ene å sprette av gårde for meg. Jeg hadde tatt olje på den, og da vet jeg at den kan bli klebrig hvis den fester seg med den oljede delen først. Da er det ikke bare gulvet den kan havne på. Tidligere erfaringer gjorde at jeg ikke rørte meg og lette i fanget, tok etterhvert forsiktig t-skjorte av, gikk ned på kne, ristet håret over gulvet (jeg har funnet igjen en sten i håret en gang). Ingen funn... Vi snakker om en flat rød sten på 1-2mm i dm. Jeg tok til slutt verksplate og holder i blåsprit for å se om det var noe som satt fast der, og fant da igjen steinen på selve verksholderen. Jeg hadde undersøkt disse tidlig i prosessen men så ingen ting da.

Vel, det gjenstår fortsatt en del, kalendermekanisme og det automatiske opptrekket, men jeg kan i hvert fall opplyse om at verket går helt som det skal.

Broen til balansen - som festes i hver ende - i stedet for en vanlig balanseklobe som festes i en ende er en sann genistrek. Man kan lett se ellipsestein og kan dermed elegant plassere den rett inn i ankeret med en gang, i stedet for å prøve å jokke den inn gang på gang før man lykkes - jobbe delvis i blinde altså.

Jeg bare elsker dette verket.













 
Vakkert!

Å miste stener er noe av det mest frustrerende som finnes! Sammen med å knekke lyrefjæren/støtsikringen er det definitivt det som har gitt meg mest hodebry og irritasjon i min pågående læringsfase. Fant faktisk en sten i vasken på badet for ikke så alt for lenge siden. Hvordan i all verden den hadde kommet seg dit det må gudene vite..
 
Vakkert!

Å miste stener er noe av det mest frustrerende som finnes! Sammen med å knekke lyrefjæren/støtsikringen er det definitivt det som har gitt meg mest hodebry og irritasjon i min pågående læringsfase. Fant faktisk en sten i vasken på badet for ikke så alt for lenge siden. Hvordan i all verden den hadde kommet seg dit det må gudene vite..

Knekke lyrefjær er noe som skjer uansett erfaring... De blir sprø med tiden. Da er det greit med system hvor kun lyrefjær kan skiftes og ikke hele pakken. Har skiftet par ganger i løpet av læretiden min... Skal se at den steinen du fant festet seg i håret ditt...
 
Interessant, takk for at du deler. :)

Tenker alltid på svenskekongen når jeg ser denne blå-gule Submarinermodellen..