Rolex 116610LN

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
578
Hei,

Jeg har alltid vært svak for submariner, utsendemessig.
Jeg har forstått det slik at modellen uten dato muligens er mest populær? Selv synes jeg dato er praktisk, så blir nok eventuelt denne.
Jeg har ikke fulgt med på prisutviklingen, men har fått med meg at det prisen til stadighet er økende.
Ser at bruktprisene nærmest er like dyre som prisen hos Bjerke. Er dette tilfelle?
I såfall er det vel bare å kjøpe nytt ....
Er det eventuelt køsystem og ventetid på denne modellen, og at dette forklarer bruktprisene?
For min del har det ingen hast, så jeg kan gjerne vente en stund, og særlig om dette også er gunstig prismessig....

Noen her som har tanker omkring dette?
:)
 
Det enkleste svaret er å be deg ta en titt på Finn.no. Der er det enkelte som prøver å selge den aktuelle modellen til 10k over nypris. Meg bekjent har det fort blitt et par års ventetid fra AD her på berget på disse, så da har invistorene fått fritt spillerom. Har du tid til å vente, og finner noen som vil sette deg opp på en liste som de umulig kan love levering på, ville jeg gjort det. Av prinsipp betaler jeg ikke en krone over retail på noen klokke
 
Ja, det var da jeg begynte å kikke på Finn jeg oppdaget dette underlige fenomenet .
Jeg er fersk i gamet, men trodde de fleste klokker falt i pris og ikke steg.

Får jeg først tak i en slik, blir nok den i mitt eie i overskuelig fremtid, men dette tilsier vel at dette er en klokke som ikke har stor risiko for å tape seg mye i verdig, selv etter års bruk, med andre ord et trygt kjøp?
Eller hvordan opplever dere prisutvikling på Submariner, dere som har større erfaring enn meg?

Og, forstår jeg det riktig om det ikke er sikkert at noen vil ha meg på venteliste ?
 
Det er ikke lenge siden man kunne spasere rett inn i en butikk i Norge og få utlevert både 116610LN og 116710LN over disk. Gjorde dette selv i 2016. Bruktprisene på disse lå rundt 65k, BLNR og LV ca. 3mnd ventetid, bruktpris rundt 5-10k under retail. Har skjedd noe spesielt siste året der tilgangen har blitt strupet og etterspørselen har skutt i været, noe so m resulterer i at Finn har blitt yngleplass for folk som står på liste på rått og råte av forhandlere for disse modellene med klar intensjon om å legge de ut til overpris på Finn og Klokkeriet der de understreker hvor sinnsvake ventelister det er på den modellen de selger, såkalte #invistorer. En ting er at utgåtte modeller stiger i pris (116520, 116600 osv), men ta de ventelisteutsagnene med en liten klype salt.

Mitt råd til deg? Ikke mat dyret. Hvis folk tar alle "DENNE MODELLEN ER DET 45 ÅRS VENTETID"-utsagnene for god fisk og kjøper Sub/GMT til 85k uten mva osv, vil prisene holde seg der
Til og med i våre Rolexkrisedager vil onde tunger ha det til at BLNR (som Finn-invistorene hevder er 3-5 års ventetid på) har blitt levert på under 6mnd, som før. Det dukker opp folk som selger til OK pris både på Finn og her på bruket, spesielt her på bruket. Hvis man har litt is i magen, skal det være meget mulig å skaffe Sub date til 70k, som er en OK pris.

Edit: hvis du er en del ute og reiser, vil jeg anbefale deg å sjekke forhandlere utlandet og ta regnestykket med refund + mva. Var i Budapest i Februar, var innom Rolex AD. Ble tilbudt 15% av 116613LB, og Ungarn har 20% tax refund. (120 000 x 0,85) x (0,80 x 1,25) = 102 000NOK. Du hadde blitt overrasket over hvor tilgjengelige mange av sportsmodellene til Rolex er utenfor Norge. Var i Praha og Kraków også nylig, og det meste utenom Daytona i stål var enten i butikken eller kunne skaffes relativt hurtig.
 
Redigert:
Takk for utfyllende og informativt innlegg:)

Som sagt, jeg har ikke dårlig tid, litt av tittingen og ventingen som er litt av Morroao_O og jeg skal absolutt ikke mate dyret. Så om jeg må vente et år så der det helt ok:)

Jeg er nok en hjemmekjær jævel som ikke er mye på farten, så blir nok kjøp her hjemme i såfall. Ettersom jeg er en allminnelig mann i gata, som egentlig ikke har råd til klokker i dette prissegmentet, er jeg litt opptatt av at verdien ikke synker som en stein med en gang jeg henter den ut fra butikk, og i så måte er vel denne suben et trygt kjøp, som vil holde seg greit i verdi?
Jeg liker også "tidløse klokker"(også fordi jeg har tre gutter jeg tenker å etterlate meg hvert sitt skikkelig ur, før jeg skal under torva), og en Rolex sum av denne sorten, kan vel karaktisers som tidløs?

Takk for alles innspill:)
 
Takk for utfyllende og informativt innlegg:)

Som sagt, jeg har ikke dårlig tid, litt av tittingen og ventingen som er litt av Morroao_O og jeg skal absolutt ikke mate dyret. Så om jeg må vente et år så der det helt ok:)

Jeg er nok en hjemmekjær jævel som ikke er mye på farten, så blir nok kjøp her hjemme i såfall. Ettersom jeg er en allminnelig mann i gata, som egentlig ikke har råd til klokker i dette prissegmentet, er jeg litt opptatt av at verdien ikke synker som en stein med en gang jeg henter den ut fra butikk, og i så måte er vel denne suben et trygt kjøp, som vil holde seg greit i verdi?
Jeg liker også "tidløse klokker"(også fordi jeg har tre gutter jeg tenker å etterlate meg hvert sitt skikkelig ur, før jeg skal under torva), og en Rolex sum av denne sorten, kan vel karaktisers som tidløs?

Takk for alles innspill:)
Hvis du skal ha en tidløs klokke som holder seg i verdi, er en sub et av de beste kjøpene du kan gjøre.