Om man tar et skritt tilbake fra mer eller mindre fancy komplikasjoner, utsmykning og det evige jaget etter inhouse, og ser litt på robusthet paret med nøyaktighet, hvor havner vi da? Og fra dette standpunktet, hva er det mest interessante verket? For meg er det IWC har gjort med ETA'en i sin 40mm Ingenieur langt mer spennende enn en håndlaget inhouse i 20 eksemplarer. Som gammel børsemaker setter jeg umåtelig pris på håndverk og tradisjon, men den samme mekanikerbakgrunnen gjør også at jeg setter like stor pris på å ta i bruk dette årtusenets materialer og produksjonsteknikker. Å sitte å se inn baklokket på en AP, VC, PP osv er fantastisk, men er de også det ypperste angående holdbarhet og robusthet? Jeg har mine tvil. Jada, google er min venn, men det kommer opp uendelig mye info og veldig mye er synsing av både sivile og journalister som ikke vet mer enn de selv har lest...
Victorinox sin nye INOX er jo laget som "bombesikker", hvilket mekanisk urverk skulle de ha brukt for å bevare den imagen? Seiko Springdrive? Rolex 3135? Damasko A35? IWC sitt forbedrede ETA? Eller? Blir glad for alle innspill!
Victorinox sin nye INOX er jo laget som "bombesikker", hvilket mekanisk urverk skulle de ha brukt for å bevare den imagen? Seiko Springdrive? Rolex 3135? Damasko A35? IWC sitt forbedrede ETA? Eller? Blir glad for alle innspill!