robotstøvsuger, erfaringer?

Medlem
8. mars 2010
Innlegg
3.475
Sted
Over fjorden
Som tittel sier.

Er det noen som har erfaringer med robotstøvsugere?

Lurer på å gå til innkjøp av en, men er jo fortsatt litt nytt.. Så er usikker på om det er noe hjelp i eller om det bare er fancy..


Vår case:

Ser i så tilfelle for meg at den plasseres i hovedetasjen. Der er det parkett, noen tepper, et par dørlister og en trapp. Håpet er at den kan støvsuge etasjen mens folket er på jobb. Så en ukesprogrammering av typen: støvsug mandag, onsdag og fredag hadde vært supert.
 
Jeg har en kollega som har en slik støvsuger og han er veldig fornøyd.

Det er nesten litt morsomt å høre når han prater om hvordan han stadig må kjøpe nye møbler slik at roboten får størst mulig dekningsgrad. De aller fleste av hans møbler har en nok klareringshøyde ned til gulvet slik at denne lille saken får plass.
 
Kommer veldig ann på hva den skal støvsuge opp.
Mitt case, jeg har en irobot rooma 5etellerannet (relativt ny modell, kom i år).
Gulvene her er malt sort. Ca 1 år etter at jeg var ferdig med å pusse opp og valgte sorte gulv fikk jeg en samboer, hun tok med seg en hund. Han er er en hvit golden retriever som røyter -mye-. I tillegg tok hun med en katt, hun røyter også.

Alt dette tatt i betraktning gikk jeg til innkjøp av roombaen.

Satt den pga. hårmengdene opp til å støvsuge hovedetasjen 1 gang om dagen mens alle er ute av huset.

Problemet her ble at jeg gikk fra å støvsuge daglig til å mekke på roboten daglig. Det er for mye hår. Den får veldig mye, nesten alt faktisk, opp fra gulvet, men den spiser opp seg selv. Hårene kommer inn over alt i mekanikken og ting låser seg. Selve børstehodet er nå sånn ca utslitt og jeg har ikke brukt den på flere måneder. Ble litt lei.

Dette ville nok fungert om det var mer plass her (44kvm eller så) enn det er slik at det ikke var så himla "konsentrert" med pels, men nå er det engang slik her.

Om man derimot har en mer normal situasjon, muligens bare med en katt, en hund eller korthårede utgaver av begge dyrene kan nok dette fungere ganske finfint. Mer plass og det vil fungere fint.

Konseptet er helt konge, men det er i min situasjon ikke så fantastisk som jeg hadde et håp om at det skulle være.
 
Har en hund, men hun røyter ikke veldig mye. Tror ikke det skulle være noe problem i forhold til katter og golden som gjerne teppelegger en liten leilighet over natten. ;)

Hvordan oppfører støvsugeren seg i forhold til møbler etc? Har lite lyst på merker på samtlige bord og stolben rundt om..
 
Jeg ga ifjor en Roomba 760 (?) til mine gamle foreldre. Tenkte det ville lette hverdagen deres noe..... :rolleyes:

Men neida, støvbeholderen virket for liten i en bolig med hund. Tømming av beholderen var noe plundrete for dem. Ikke klarte den å klatre over dørterkselene hjemmet deres. (En eldre villa fra ca 1925) Ikke rengjorde den i alle krinkelkroker eller blant kabel-/lednings bunter på gulvet. Dens uforutsigbare rute over gulvene, gjorde dem skeptiske til innretningen. Ergo ble den lagt bort i originalemballasjen og ble kun tatt fram nå jeg kom over fjellet på besøk.... Til den prisen kunne jeg bl.a. kjøpt meg 5-6 remmer med spenne til en Panerai. ;)
 
Har hatt en Irobot Roomba 560 i hus i ca et år nå. Helt super..har hund og det er utrolig hva den får med seg.
Den går ca 3 ganger i uken. Tar en børste rens 1 gang i uken. Når den går såpass ofte blir det mindre og mindre for hver gang.
Så lenge den skal bevege seg på en flate og lite dørstokker gjør den jobben. Den er litt ukonsekvent når det gjelder dørstokker...noen ganger går den fint over, andre ganger kjører den seg fast. Så her blir alle smårom lukket.
Den holder stue, kjøkken og gang (ca 65kvm) fri for hår og støv. Den trenger 10cm for å komme under møbler.

Det følger også med stoppsensorer "fyrtårn" som man kan sette opp, hvis man vil begrense noen områder. Jeg har ikke brukt dem...Den leser også trapper. Min stopper hver gang når den kommer til trappen. Har ikke funnet den i bunn enda.

Den er ganske skånsom mot møbler, setter ned farten og "toucher" såvidt før den skifter retning.
Hvis du går for Irobot må du sjekke om støvkammeret er et helt kammer eller der en skillevegg i kammeret. Min ble levert med skillevegg, noe som gjorde at hundehår som ble børstet inn i kammeret ble lange "strimler" og stoppet etterhvert i skilleveggen. Det resulterte i at den la igjen lange "hårstrimler" rundt alle teppekanter.
Bestilte et nytt åpent støvkammer på Ebay og alle problemer løst.
Mener Pet utgaven har åpent kammer.
Tok en test. Støvsuget så grundig som mulig og satte i gang Iroboten etterpå. Iroboten var 3/4 full etter runden.

NB. Løse ledninger på gulv liker den å vikle seg inn i og kjøre seg fast.
 
Jeg vet ikke om jeg hadde turt å ha en slik gående på selvstyr. Svogeren min sin robotklipper kjørte over veien, klipte en stripe gjennom naboens hage før den endte i en steinrøys :D
 
Jeg har Samsung sin og det funker igrunnen bra, man må bare gjøre boligen robotsikker slik at den ikke kjører seg fast i ledningsvaser etc. Det er utrolig hvor mye skit den plukker opp i løpet av en runde. Det er dog ikke slik at den erstatter vanlig støvsuging fullt ut.
 
Irobot Roomba 564

564'n er en utgave for de med husdyr. Vi har to hunder og 480 kvm som skal støvsuges. Roomba'n er stasjonert i hallen i 1 etg. der den gjør en daglig runde mens vi er på jobb. Dette reduserer sterkt mengden støv og pels fra bikkjene i resten av huset. Når jeg kommer hjem fra jobb hiver jeg Roombaen inn på et rom som trenger støvsuging og lukker døra. I de åpne løsningene setter jeg opp fyrtårnet for å begrense området og lar den jobbe. Den bråker litt men Rammstein på litt volum sørger for at det ikke er noe å bry seg om. Denne utgaven senker farten når den nærmer seg hindringer og vi har ikke opplevd å få noen merker på møbler eller annet. Det eneste som har skjedd er at den i et anfall av oppvigleri skjøv en batterieliminator utfor kanten på trappeoppgangen slik at denne falt ned og lagde ett hakk i trappetrinnet en etasje lenger ned. Etter litt kraftig tilsnakk og trusler om sanksjoner har den oppført seg pent i ettertid.
Jeg har ikke hatt noen problemer med at 564'n spiser tepper eller setter seg fast i ledninger. Denne utgaven skal visstnok ha en funksjon der den frigjør seg fra ledninger og tepper om den setter seg fast. Har hatt en annen modell tidligere der dette var et problem, og det var ikke få ganger jeg kom hjem fra jobben og fant Roombaen fastkjørt med et halvt kuskinn i gapet. Denne ble også angrepet av en av bikkjene en gang noe den ikke satte spesielt pris på.
Vi kan riktignok ikke droppe all annen støvsuging, men nå er det bare trapper og en runde med den vanlige støvsugeren en sjelden gang.
Når det gjelder vedlikehold så tar jeg en runde med den en gang i uken noe som ser ut til å være nok. Den gamle utgaven krevde vedlikehold etter hver tredje gangs bruk. Jeg kan ikke få fullrost denne lave gulvracer'en av en "hushjelp". Støvsuging suger skikkelig......
 
Bare for å være helt klar;

Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg måtte ta ut støvkammeret og demontere børstene daglig for å ta ut hår som hadde jammet seg fast.

Det er mange forskjellige små variasjoner mellom støvkamre og girbokser innenfor samme modellen. Den grønne mekanismen min kom med er ikke bra overhodet, for mye åpenhet og for billig laget.

Jeg byttet også til aerovac støvkammer, dette hjalp noe men overhodet ikke nok.

Den er snill med møbler osv.

Jeg må nå bytte hele girkassen og all støvsuge/børstemekanismen (unntatt aerovacen som har det fint) for å kunne bruke denne noe særlig igjen, den har slitt seg selv helt ut og jeg er generelt sett veldig lite fornøyd med det sånn alt tatt i betraktning...

Skal forsøke å fikse meg oppdatert mekanikk, dette er ikke noe spesielt nytt problem og finnes en del third party fikses med tette lager som ikke slipper inn hår osv. Roomba tweaker også selv mekanikken titt og ofte og man får tak i deler over en lav sko på ebay. Det er jo for så vidt oppsiden :).
 
Det var en kar oppi bygda her som fikk seg en sånn en. Svetlana et-eller-annet tror jeg den het.
Han ble lei hele greia og sendte henne etter hvert hjem Murmansk.