Riper i ripefrie glass

Medlem
30. sep. 2008
Sted
Bergen
Har et dyrt ur (merket er ikke nevnt for å spare oss for masse biased diskusjon ;) ) som har fått et par riper i det ripefrie glasset. Første gang jeg har opplevd dette :cry:

-Er det noe å gjøre med dette utenom å skifte det?

-Flere som har erfart dette, eller har jeg bare vært ekstremt uheldig her?

Ja, du kan gjøre noe med det; diamantpasta i forskjellige grovheter. Men det er ingen ubetinget suksess såvidt jeg vet, og relativt vanskelig å gjøre pent.

Dette forekommer absolutt. Jeg har kun opplevd det på rimeligere ur som f.eks. Seiko, men så har de også blitt behandlet litt skjødesløst.

Du kan se et eksempel på fjerning her: http://www.network54.com/Forum/353391/m ... moval+.....

Vær oppmerksom på at en del urprodusenter legger et antirefleksbelegg på utsiden av glasset. Dette er mykere enn safirglasset, og vil ripe enklere. Ved behandling med diamantpasta vil nok dette laget forsvinne i samme operasjon.

Jeg kjøpte en Omega Planet Ocean med mange små riper i AR coatingen, så jeg pusset like gjerne av hele belegget med Polywatch. Like greit :)

Min erfaring er at ripefrie glass sjelden får riper, men at man godt kan være uheldig og lage et hakk eller to i kanten.

Idag merket jeg et lite hakk i glasset på steelfisken min, som er under 2 uker gammel :(
Gikk ned hos AD for å få sjekket om det bare var i coatingen, men desverre så var hakket såpass dypt at det var i selve glasset..
Venter på å få en pris for å bytte glass... får håpe det ikke koster høyre armen....

Vet folk om dette er et vanlig problem med steelfish/breitling generelt at glasset får lett riper?

Sparer til en stålfisk nå, men blir litt skeptisk når jeg hører denne historien!

hphagen skrev:
Vet folk om dette er et vanlig problem med steelfish/breitling generelt at glasset får lett riper?

Sparer til en stålfisk nå, men blir litt skeptisk når jeg hører denne historien!

Ikke noen grunn til å bekymre seg, Breitling safirglass er ikke dårligere enn andre :D