Rila

Medlem
26. des. 2012
Innlegg
52
Jeg har akkurat fått interessen for klokker og har i den anledning rotet frem igjen noen gamle klokker jeg har arvet etter min bestefar som døde i 1962. Den ene er et Rila armbåndsur. Er det noen som kjenner til det merket? Tar bilde og poster her hvis noen tror de kan hjelpe meg å finne ut litt om den.
 
Hei. Og velkommen!
Post bilder, og det ville ikke overraske meg om du fikk en fyldig rapport fra en av de mer kunnige her inne :)
 
Takk for det. Her kommer et bilde. Det er en ganske så slitt klokke.

1351877.jpeg
 
Her er fra en lignende tråd på WUS.



"Re: What kind of watch is this?

Hi,

Rila was a brand name owned by a Swiss company called "Fabrique d'Horologie Willy Choffat and co" They also made watches under the name "Alvica"

Thats about as much as I could find out.

Regards

Tim"
 
Jeg sitter og strever på telefonen min medbdettebher da jeg ikke har en PC i denne etasjen nå ;)
Har lagt til et nytt bilde, og nå kan de klikkes på for større versjon :D
På baksiden står det ikke noe interessant.


 
Her er fra en lignende tråd på WUS.



"Re: What kind of watch is this?

Hi,

Rila was a brand name owned by a Swiss company called "Fabrique d'Horologie Willy Choffat and co" They also made watches under the name "Alvica"

Thats about as much as I could find out.

Regards

Tim"


Den fant jeg og, men navnet Willy Choffat hjalp meg ikke noe særlig.
 
Hei

Den er nok et av mange brands som ble laget på 50-60 tallet. Inneholder sannsynligvis et standard eBauche verk av noe slag.
 
Hei

Den er nok et av mange brands som ble laget på 50-60 tallet. Inneholder sannsynligvis et standard eBauche verk av noe slag.

jeg kan forsøke å åpne den opp og kikke. Bestefar, som jeg har arvet den fra, døde i 1962 så den må være fra en god stund før det.
 
Åpnet den og kikket inni der nå.ingen merking på baksiden av lokket er mekanikken. Tikker og går så fint.
Er det mulig å få tak k i et nytt glass til den tro?
 
Åpnet den og kikket inni der nå.ingen merking på baksiden av lokket er mekanikken. Tikker og går så fint.
Er det mulig å få tak k i et nytt glass til den tro?

Nytt plexi glass er ikke noe problem hos en urmaker.

Det står vanligvis noe på urverket, det kan være et stemplet symbol. Gjerne under balansen ( den som svinger fram og tilbake), kan være vanskelig å se uten lupe.
 
Hei.

Jeg kjenner ikke til dette urmerket men hvis jeg får tenke litt høyt: incabloc tilføyd på urskiven ble mere utbredt etter ca 1953, selv om enkelte urmerker benyttet inskripsjonen allerede på 40 tallet. Urkasse og uskive er typisk 50-60 talls, mens viserene er mere 60-talls. Så jeg tipper at uret er fra ca midten av 50-tallet og kanskje har fått utskiftet viserene på 60 tallet. Uret virker da særdeles velbrukt til kun å ha blitt brukt i ca 7 år, noen mulighet til at andre har brukt uret etter 1962? Som sagt, dette er kun litt høyt tenking fra min side.
 
Hei.

Jeg kjenner ikke til dette urmerket men hvis jeg får tenke litt høyt: incabloc tilføyd på urskiven ble mere utbredt etter ca 1953, selv om enkelte urmerker benyttet inskripsjonen allerede på 40 tallet. Urkasse og uskive er typisk 50-60 talls, mens viserene er mere 60-talls. Så jeg tipper at uret er fra ca midten av 50-tallet og kanskje har fått utskiftet viserene på 60 tallet. Uret virker da særdeles velbrukt til kun å ha blitt brukt i ca 7 år, noen mulighet til at andre har brukt uret etter 1962? Som sagt, dette er kun litt høyt tenking fra min side.

Bra å tenke litt ;) mange interessante poeng du har.den er skikkelig slitt så virker som den har vært brukt en god del ja. De siste årene var tidligere eier syk og gjorde ikke noe særlig som skulle gi såpass til spor på uret. Så vidt jeg vet har ikke klokken blitt brukt av noen etter 1962, men skal sjekke med min mor.
Er det en tidsperiode det var vanlig med slik sekundviser?
 
På 40-tallet var liten sekundviser dominerende, i løpet av 50-tallet endrer dette seg og de fleste kjente urmerker går mere og mere over til sentrert sekundviser. Det er fasongen på minutt og timeviseren på uret ditt som forvirrer meg litt, siden de ikke er typiske 50-talls.
 
På 40-tallet var liten sekundviser dominerende, i løpet av 50-tallet endrer dette seg og de fleste kjente urmerker går mere og mere over til sentrert sekundviser. Det er fasongen på minutt og timeviseren på uret ditt som forvirrer meg litt, siden de ikke er typiske 50-talls.

Merkelig.det kan jo hende de er byttet, men tviler litt på det. Jeg skal undersøke litt mer, og spørre litt rundt på andre forum. Gir rapport hvis/når jeg har funnet noen flere svar. Er jo ikke en klokke med noe verdi, men hadde vært artig å visst litt mer om den likevel.
 
Hei
Jeg har fått influensa og har ligget i senga i hele dag, vekslet med å sove, Carl Barks og gamle klokkeblader :)

Ser ut til at Rila var et profilert merke rundt 1950. Jeg fant en annonse i desember 1949 utgaven av et offisielt sveitsisk urtidsskrift.
Ps. Jeg får bare opp halve bilder av klokken din, men det kan se ut som den har et Unitas 6325 verk (eBauche), pent også.

IMAG0004.jpg
 
Redigert: