Review: Frederique Constant Manufacture Slimline Moonphase

andres

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2013
Innlegg
4.092
Sted
Sandnes
Kjøpte dette uret egentlig på litt impuls, men fast bestemt på at det ikke skulle ut igjen. Ikke veldg tilgjengelig på bruktmarkedet, hvertfall ikke med blå skive. Har store planer om å ha dette som enste dressur. Ved mindre det blir oppgradert til en JLC Master ultra thin moon. Som den helt klart har latt seg inspirere av.

(dette er skrevet av en som fikk 3 i norsk skriftelig på vgs, så ikke forvent så mye ;) )

Noen fakta først:

Urverk: In-house FC 705 automatisk opptrekk
Bph: 28.800, 42 timer gangreserve
Viser: Time, minutt, månefase, dato med viser.

Kasse: 42mm, 11.3mm høyde 21mm lug, sapphire glass foran og bak.
Opptrekk og alle justeringer av funksjoner stiller av kronen.

Buet mørk blå skive, med baton indexer i stål. (ser nickel belagte ut)
Visere i stål som buer med skiven i ytterkant.

Reim: aligator med tang buckle eller deployant.





Skiven:



Dette var det første jeg la merke til. En dyp blå skive med en utrolig sunburst effekt. Men ikke fordi strukturen på skiven er maskinert for å få denne effekten. Det virker som det er buen i skiven som gir effekten, sammen med en metallic satin finish. Blåfargen går fra helt sort i mørket til stedvis lys blå i sola, virkelig et deilig fargespill.

Layout for månefase og dato er klassisk slik som på mange andre merker som JLC og Patek. Månefasen ligger et nivå nedenfor dato ringen adskilt med en polert stålring. Nok til å få passe med kontrast mellom dato og månefase. Fargen på selve månefasen er noe lysere enn skiven ellers. Så den er lett lesbar. Justering av månefasen skjer gjennom kronen så man slipper "knapper" på kassen.





Kassen:



Relativt dårlig bilde, men dere ser greia ;) Hele kassen smalner inn mot håndleddet. Så selv om den med sine 42mm høres veldig stor ut så bærer den ikke så stort. Krone og lugs er også trekt litt ned og "inn" i kassen som gir et veldig rent uttrykk. Kassen er helpolert og har ingen linjer som bryter med den runde formen. Lugs er relativt korte og buer nedover så de følger armens naturlige form.


Klokkens bakside:



Det er her man virkelig får "bang for buck" Et nydelig dekorert in- house urverk med blånede skruer og 3 forskjellige dekoreringer nedover i "nivåene" til urverket. Ikke testet nøyaktigheten enda, men brukte klokken 2 uker i strekk uten å stille den. (nå utlånt til @hørven) Urverket har en slags deilig symmetri som ikke er så vanlig å se. Og blir toppet med en nydelig dekorert Skeleton rotor. Ingenting å utsette på innsiden.





Konklusjon: Hele pakken som Frederique Constant leverer tilsier at dette skal koste mye mer. Alt fra eske til reim er av topp kvalitet. Reimen har noen hvite kontrastsømmer som gjør hele klokken hakket mer hverdagslig. Har ingen problem med å bruke denne til en t-shirt. Selv om det såklart gjør seg bedre til dress. Kan med hånden på hjertet si at jeg faktisk ikke trenger noen annet ur til dress. Tror dette er en keeper ;) Hehe. FC kommer nok aldri til å ta steget opp i JLC, AP og PP klassen, men de bokser helt klart i et par vektklasser over sin egen. Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette uret til alle som har lyst på et litt annerledes dressur. Et med litt "heft" Pris ligger retail på ca. 25.500 og opp til 95.000 hvis man absolutt må ha Rosè gull ;) Kan få Tourbillion også til ca.150.000. (sikkert prutbar)

Et par bilder:












 
Redigert av en moderator:
Kjempebra review! (Norsklæreren må vel ha vært noe streng i karaktersettingen)

Flott med den blå skiven. Tilfeldighetene gjorde at jeg endte opp med sølv skive. Er fornøyd med den også.

Flott at du har tatt deg tid til skikkelig review, og takk for at du deler!
 
Jdvdr.gif


Flott klokke, ditto anmeldelse :)
 
Kjempebra review! (Norsklæreren må vel ha vært noe streng i karaktersettingen)

Flott med den blå skiven. Tilfeldighetene gjorde at jeg endte opp med sølv skive. Er fornøyd med den også.

Flott at du har tatt deg tid til skikkelig review, og takk for at du deler!

Takk, norsklæreren var svensk så..;) Den sølvfargede skiven kan jeg se for meg er veldig pen. Den må nesten tafses på når det er en GTG som begge er på @Minuteman ;)

Jdvdr.gif


Flott klokke, ditto anmeldelse :)

Takker ;)
 
Redigert av en moderator:
Denne har jeg glemt å komplimentere. Flott review, og grattis med nydelig dressklokke.
 
Helt utrolig flott klokke, og en veldig god review i tillegg. Håper jeg får sett den live om ikke så alt for lenge;)

Tusen takk @Nessuno79, er meget fornøyd med klokken. Har jo faktisk 3 nye siden sist vi tok en lengre kaffekopp ;)

Edit: 4 nye faktisk..
 
Redigert av en moderator:
Nydelig klokke, og flott review! Dette er et av de urene jeg selv sikler veldig etter for tiden, så det var gøy å lese litt om dine erfaringer med det! :)