Restaurert kasse Omega Geneve Chronostop Driver

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
444
Sted
Der oppe i nord
Jeg har en Chronostop Driver, ref. 145.010, jeg kjøpte som et slags prosjekt.
Selve urverket virker å være OK, og skal snart til service, men kassa var en ganske annen sak.
Her har en eller flere luringer gått løs på kassa med både slipepapir og polish, mens den har vært spent fast i tang eller skrustikke etter merkene å dømme.
Bestemte meg derfor for å sende inn kassa til en som skal være flink på restaurering.

Nå har jeg fått kassa tilbake, og sier meg godt fornøyd med resultatet.
Tok noen få uker, men det var verdt det.
Han har sveist hakkene, slipt og polert for å få frem mest mulig original finish og skarpe, fine hjørner.
Alltid kjekt med folk som virkelig kan sitt handtverk.

Når man vet utgangspunktet, er dette ren magi. :D
Dere kan dømme selv ut fra bildene.

Før:
Kasse1.JPG

Kasse7.JPG

Kasse4.JPG



Etter:
Kasse2.JPG

Kasse3.JPG

Kasse5.JPG

Kasse8.JPG

Kasse11.JPG
 
Redigert:
Kan legge til at prisen for jobben kom seg på et par lapper, og det er virkelig "value for money" når man tenker på hvor mange timer som ligger bak.
Om det er noen av dere som tenker å få restaurert en kasse, så kan jeg formidle kontaktinfo på PM.
Slike kunstnere må vi ta godt vare på.
 
Jeg har en Chronostop Driver, ref. 145.010, jeg kjøpte som et slags prosjekt.
Selve urverket virker å være OK, og skal snart til service, men kassa var en ganske annen sak.
Her har en eller flere luringer gått løs på kassa med både slipepapir og polish, mens den har vært spent fast i tang eller skrustikke etter merkene å dømme.
Bestemte meg derfor for å sende inn kassa til en som skal være flink på restaurering.

Nå har jeg fått kassa tilbake, og sier meg godt fornøyd med resultatet.
Tok noen få uker, men det var verdt det.
Han har sveist hakkene, slipt og polert for å få frem mest mulig original finish og skarpe, fine hjørner.
Alltid kjekt med folk som virkelig kan sitt handtverk.

Når man vet utgangspunktet, er dette ren magi. :D
Dere kan dømme selv ut fra bildene.

Før:
Vis vedlegg 238510
Vis vedlegg 238515
Vis vedlegg 238517


Etter:
Vis vedlegg 238518
Vis vedlegg 238519
Vis vedlegg 238520
Vis vedlegg 238521
Vis vedlegg 238523

Jeg er imponert.
 
Nå er kassa med urverk på spaopphold hos kompisen til han som restaurerte kassa.
Full overhaling med skifte av fjær, fjærhus, glass...
Original chronoviser skal på plass istedenfor den ettermarkedsviseren som av en eller annen grunn var montert.
Ser frem til å få den tilbake om noen uker (håper man).
I mellomtiden har jeg fått tak i en NOS originalreim med den korrekte clasp no. 27.
Var feil farge (lys blå), så jeg farget den svart.
Poster bilder her når alt er tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen