Restaurering av ur.

Medlem
12. nov. 2012
Innlegg
99
Sted
Drotningsvik, Bergen
Hei.
Meldte meg nylig inn i dette forumet da jeg hadde et par spørsmål, og tenkte det kunne være smartest å gå rett til ekspertene med en gang.

I det siste har jeg forhørt meg litt om dette å "lett" restaurere gamle armbåndsur, og har ønsket å prøve dette.
Har ikke spesielt med erfaring med urverk, og tenkte mest på rengjøring, pussing osv.
Jeg lurte i den forbindelse om det er noen klokker som er lettere å begynne med enn andre som ikke koster alt for mye?
Og om det er noe verktøy eller utstyr som er "må ha" når man skal prøve dette?
Hørte at denne var en god start, eller er dette overkill for en fersking?

Foredom BL-DCH-OttoFrei Polishing System in 115v & 230v | OttoFrei.com

Har også hørt gode ord om ultrasonisk vask?
Om noen har et par tips og råd angående spørsmålene onver, hadde jeg satt stor pris på dette.
På forhånd, takk.

-Regje
 
Høres ut som et spørsmål for Greg dette. Han er vår in-house ur-maker in progress... :D
 
Redigert:
Hei. Maskinen du linker til - i hvert fall prinsippet - er ok. Kjenner ikke den spesifike produsenten, så kan ikke si noe om kvalitet.

Den maskinen vil med rett tilbehør sannsynligvis gi deg muligheter til å polere, men som nevnt, du bør ha en del tilbehør, pussepasta i diverse grovhet, ect.

Ellers bør du ha diverse lenkeutstyr så du kan plukke de fleste lenker sønder og sammen, for å komme til under polering, både lenke og kasse.
Dette er morgen, så svarer raskt, uten evt linker, men man bør ha spesiell tape også, som maskerer deler som ikke skal poleres. helt ideelt skal for eksempel glass tas ut av kasse, men da har du mye hazzle hvis du ikke har utstyr til å få dette på plass igjen. Ta og begynn med hvilket som helst ur som ikke betyr noe for deg, og poler det. Sjansen er stor for at du polerer det sønder og sammen og dette er bra, for da lærer du. Håndpolering med pusseklut og pussepasta har jeg ikke forsøkt selv, men det finnes de som anbefaler det, da holder du på tilsammen tre fire timer, men har kontroll... Polering er vel egentlig en helt egen kunstform, som MULIGENS læres bort mer på gullsmed enn på urmaker. Dette kan raskt bekreftes/avkreftes av sonens virkelige urmakere, men er i hvert fall det jeg snappet opp på steder som dette når jeg søkte kunnskap om feltet.

Du spesialiserer deg veldig med andre ord, og lærer lite om urverk ect. Er forresten lurt å lære å ta ut urverket for å få til en god nok jobb.

Skal du lære urmakeri som fag - selv på amatørbasis, er det en del annet utstyr du trenger, jeg kan godt lage en liste, men trenger tid. Ved å søke nettet vil du uansett finne komplette oversikter som gir deg et pekepinn. Disse billigsettene som selges som urmakersett er greie til utvendig bruk, blant annet for å få av noen lenker ect, men egner seg lite til å drive med selve verket.

Lykke til.
 
Hei. Maskinen du linker til - i hvert fall prinsippet - er ok. Kjenner ikke den spesifike produsenten, så kan ikke si noe om kvalitet.

Den maskinen vil med rett tilbehør sannsynligvis gi deg muligheter til å polere, men som nevnt, du bør ha en del tilbehør, pussepasta i diverse grovhet, ect.

Ellers bør du ha diverse lenkeutstyr så du kan plukke de fleste lenker sønder og sammen, for å komme til under polering, både lenke og kasse.
Dette er morgen, så svarer raskt, uten evt linker, men man bør ha spesiell tape også, som maskerer deler som ikke skal poleres. helt ideelt skal for eksempel glass tas ut av kasse, men da har du mye hazzle hvis du ikke har utstyr til å få dette på plass igjen. Ta og begynn med hvilket som helst ur som ikke betyr noe for deg, og poler det. Sjansen er stor for at du polerer det sønder og sammen og dette er bra, for da lærer du. Håndpolering med pusseklut og pussepasta har jeg ikke forsøkt selv, men det finnes de som anbefaler det, da holder du på tilsammen tre fire timer, men har kontroll... Polering er vel egentlig en helt egen kunstform, som MULIGENS læres bort mer på gullsmed enn på urmaker. Dette kan raskt bekreftes/avkreftes av sonens virkelige urmakere, men er i hvert fall det jeg snappet opp på steder som dette når jeg søkte kunnskap om feltet.

Du spesialiserer deg veldig med andre ord, og lærer lite om urverk ect. Er forresten lurt å lære å ta ut urverket for å få til en god nok jobb.

Skal du lære urmakeri som fag - selv på amatørbasis, er det en del annet utstyr du trenger, jeg kan godt lage en liste, men trenger tid. Ved å søke nettet vil du uansett finne komplette oversikter som gir deg et pekepinn. Disse billigsettene som selges som urmakersett er greie til utvendig bruk, blant annet for å få av noen lenker ect, men egner seg lite til å drive med selve verket.

Lykke til.


Hei, Greg.

Takk for at du tar deg tid til å komme med slik utfyllende info og tips. Dette hjelper alltid godt på :)
Jeg forstår godt at du ikke hadde tid til linker etc så tidlig på morgenen, men om du kanskje senere idag kunne sendt meg en lenke med noe nybegynner utstyr, hadde jeg satt enormt stor pris på det :)

Som sagt var det mer polering etc jeg tenkte på, og ikke selve urmakerfaget i seg selv.
Jeg tenkte også på dette å skaffe meg en klokke som ikke gjør noe om blir verre enn utgangspunktet, og lære av det.
Da jeg ikke har prøvd noe av dette før, lurer jeg på om jeg skal investere i en slik maskin jeg lenket til, eller om jeg skal prøve meg med pusseklut og pasta i første omgang.

Takker for svar, og håper på flere gode tips og råd :)
 
Er på banen nå, skriver kort. ta og send meg en pm om jeg skulle glemme å oppdatere. Vil nok heller poste i teknisk tråd i "KLOKKER" da dette muligens bør samles der så den tråden får litt oppsving. Polering er som nevnt så gøy så gøy, du må dog ha masse tålmodighet. Du hører fra meg og velkommen.
 
Du kommer overraskende langt med litt cape cod for polerte overflater og en pakke scotchbright for de børstede og en fin hånd.

Ikke noe du går løs på på Sub med helt ut av det blå men.... Teste litt først på noe skrot et bra :)
 
Takker for tipset :)

Men klokker som ikke går er vell "no go" da dette kan koste en del å fikse, tenker jeg?
Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt meg et par klokker å prøve meg på?
Er dette på plasser som eBay, eller er det folk her på forumet som selger slik?