Restaurering av Submariner 1680 lenke

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
869
Har en Submariner 1680 fra 1978, 93150 lenka var veldig sliten, ekstrem strekk, og med mye metall slitt bort på enkelte steder der leddene hadde gnagd seg inn i hverandre.

ewM2XGb.jpg


Å kjøpe ny/brukt lenke var et alternativ, men disse koster endel spesielt når de er i god stand. Så eneste fornuftige mulighet var å få den gamle restaurert. Det er vel ikke mange som driver med slikt, et navn Michael Young dukket opp. Han holder til i Hong Kong og er samme person som står bak klokkemerket Undone. Jeg fikk endel varierende svar på kvaliteten på hans arbeid, det virker som endel ikke var fornøyd i det hele tatt, men de aller fleste var fornøyde så jeg tok sjansen på at resultatet ville bli bra. Kontaktet han i November og sendte lenka med UPS. Etter å ha eksaminert fikk jeg en pris på 350 dollar, pluss ekstra for de delene som må skiftes, dette inkluderte lasersveising (160 dollar) for å legge på metall der det var slitt bort, stramme opp lenka for å ta bort slakk og polering (190 dollar). Fikk beskjed om at dette ville ta 4-6 uker. Ikke noe problem med at dette skulle stoppes i tollen for Hong Kong er som kjent tax free så ingen moms eller avgifter.

Lenke så slik ut da den ble sendt over:

2BxmxS0.png


83ZpeV5.png


mHK1mdE.png


Etter 6 uker kom beskjeden om at den var ferdig, pga at noen skruer og deler måtte skiftes kom prisen inkludert Fedex frakt på 445 Dollar, betaling via PayPal. Så en grei pris å betale, vel å merke dersom det var gjort en god jobb.


Lenka kom etter 3 dager og ser nå slik ut:

hWj7bhp.jpg


aOAt7OR.jpg


JTfzj54.jpg


fmIgEgU.jpg


rm8TmkC.jpg


J5kT4u3.jpg


u1ZkJqx.jpg



Et problem var at begge endlinks var bøyd, spesielt den ene, slik at jeg måtte bøye de ut for å få de til å passe igjen, de var også polert ganske heftig men ser ok ut nå, det er jo en klokke fra 1978. Mulig dette skjedd under transport da lenka ble sendt i en Fedex konvolutt beregnet for dokumenter og kan ha blitt presset sammen på et eller annet tidspunkt.

Jobben med selve lenka er tipp topp, strekken er nå på linje med en ny lenke vil jeg si, poleringen på selve lenka og clasp er også meget bra utført, det ser bedre ut i virkligheten enn på bilder. Lasersveisingen er det komplett umulig å se noe spor etter. Klaspen var før endel bøyd på enkelte steder og passet dårlig sammen selv om det gikk an å bruke den, nå ser den nesten ut som ny og låser som en ny klasp, med nydelig utført polish.

Så summa summarum er jeg godt fornøyd med jobben.
 
Redigert:
Av nyskjerrighet lurer jeg på om du vurderte denne noen gang i stedet? https://www.klokkeland.no/reparasjon-av-rolexlenker/

Jeg bor i UK så det hadde nok blitt mye dyrere å bruke klokkeland, men sikkert supert for de som bor i Norge da man slipper å sende ut av landet. Hong Kong har vel noe rimeligere arbeidskraft og siden de er tax free slipper man også moms, hadde jeg bodd i Norge hadde jeg sterkt vurdert klokkeland vil jeg tro selv om det sannsynligvis hadde kostet mer, det virker som et profft opplegg!
 
Redigert: