Restaurering av gammelt lommeur

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Hei!
Holder på å fikse opp noen gamle lommeur for familien til min forlovede. 2 av 3 er oppe og går igjen, men det siste trenger nye deler. Balansefjæren er knekt og noen av tannhjulstaggene på hovedfjærhuset er knekt. Klarer ikke å finne særlig med informasjon om eller på urverket. Eneste stemplet jeg finner på urverket er det tallet man kan se på første bilde. Urskiven er merket med Breguet, men jeg regner sterkt med at dette ikke er en ekte Breguet. Noen som kan si noe om denne klokken og evt om det er mulig å få tak i deler?

Glemte selvsagt å ta noen bilder av klokken i komplett stand, men håper det er greit med disse bildene.



Spesiell balansegaffel:










 
Jeg leverte mitt gamle Longines lommeur fra min morfar og trolig opprinnelig fra hans bestefar igjen til Urmaker Øen i Drammen. Han ordnet opp og fikk tak i gamle deler. Fikset til og med nytt glass da det gamle hadde sprukket. Ikke noe å si på jobben der. Ble holdt orientert per telefon også. Han var virkelig dedikert. Da vi snakket om prisen på full overhaling kom det jo frem at prisen på det ble dyrere enn å kjøpe et tilsvarende ur brukt. Allikevel var vi begge helt enige i at det var et ur verdt å ta vare på, og han sa rett ut at dette uret var et kvalitetsverk og burde repareres. Gøy når det finnes håndverkere av det kaliberet som brenner for faget! Da betalte jeg med glede hva det kostet :)
 
Tror du dessverre har en veldig vanskelig reparasjon foran deg i denne @<a href="http://www.tidssonen.no/forum/member.php?u=3278" target="_blank">acnorway</a>. En knekt spiralfjær "balansefjær" er nesten den sikre død for eldre klokker fra 1800 tallet. Hvis du ikke er veldig heldig og finner et reserve verk som du kan ta deler av. Enda da må du ha mye flaks. Har opplevd flere ganger på gamle Sveitsiske lommeur at det er forskjellige høydeluft og størrelser på delene, selv om verket ser helt likt ut.

Det å få lagd "bøyd" en ny spiralfjær til gammle klokker er en kunst som er helt borte. Norske urmakere har ikke hatt noe om detta på skolen i det hele tatt. Grossistene hadde jo nye reservedeler så hvorfor trengte man da å lære det. Men nå som grossistene har mindre deler, mye de har kastet gjennom årene, Sveitserne holder igjen på deler, så vil det å kunne lage en ny balansefjær være en fantastisk ting å kunne mestre. Wostep skolene har noe undervisning på temaet. Problemet er å finne verktøy og utstyr. Nytt verktøy blir ikke lagd, å gammelt utstyr og deler blir revet bort ganske fort på brukt markedet.



Får en stund tilbake vant jeg litt utstyr og deler på bukta etter en ganske heftig budrunde. Jeg sitter vel på noen tusen nos spiralfjærer i pakkene som sees på bilde. Problemet mitt er å finne noen til å vise meg kunsten med å bøye til en ny f.eks Breguet spiral. Det står en hel del om temaet om det i de eldre lærebøkene, men forklaringene og tegningene er for meg til tider vanskelig å forstå. Er nok lettere å se i praksis enn å følge boka.

Jeg legger med en video hvor du kan se hvordan jeg måler svingninger på en spiralfjær som jeg klarte å bøye tilbake til nesten normal posisjon. Denne var kun bøyd, ikke knekt:)
[video=youtube_share;_9R30nEohPI]http://youtu.be/_9R30nEohPI[/video]
 
Redigert:
Fryktet nok at det kunne bli vanskelig å få tak i deler ja @Superlite. Jeg får prøve å lete litt til, men vanskelig når jeg ikke aner noen referanse på urverket. Noen anelse om hvem som kunne ha produsert det?

Ser andre foreslår å ta klokken til urmaker, men jeg ønsker ikke å legge masse penger i å restaurere en klokke som ikke er min egen og som kommer til å bli liggende stille i en bokhylle resten av sitt liv. Var mer et morsomt prosjekt for min egen del. Ante dessverre ikke at det sto så ille til med den :/

Edit: forøvrig takk for mye fin informasjon Superlite! Fint å ha noen levende leksikon her inne ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg er 100% sikker på at det ikke er en Breuget. Dette er nok et typisk ebauche "verk" som er laget uten navn for å kunne brukes til hva som helst. I dette tilfelle en "Breguet". Den har sikkert blitt brukt til mange andre navn også.

Å sende denne til en urmaker vil selvfølgelig koste masse penger å fikse. Men først må du finne en som har deler. Både spiralfjær og nytt fjærhuset. Da tror jeg du vinner i Lotto først. :)
 
Hei.
Jeg har muligens et slikt verk liggende.
Men jeg trenger å vite størrelsen på verket . ( Diameter og tykkelse )
MVH Håkon Sandstrøm
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Fy f... så jeg digger dette forumet! Takket være Håkon Sandstrøm som var hyggelig nok til å sende meg et par deleverk er klokken oppe og går igjen. Denne klokken har ikke tikket på ca 30 år og det er veldig tilfredsstillende å se balansehjulet svinge frem og tilbake nå!

Ingen av balansebroene fra deleverkene passet så jeg måtte demontere balansefjæren fra broen. Heldigvis var akselen på det ene balansehjulet nok lang og jeg fikk montert det på den originale balansebroen :)

[video]http://i1361.photobucket.com/albums/r661/Andreas_Carlsen/MOV_2568_zpsxpnirw1q.mp4[/video]

Edit: av en eller annen grunn får jeg ikke limt videoen direkte inn, men trykk på linken :)
 
Redigert: