RESCO Instruments - only

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.188
Sted
Oslo
Da drar jeg i gang en lenke for dette uret, hjemmehørende i Coronado California. Vet at det er noen på sonen som har et ur i fra R.I. - i allefall @Tom Henriksen som garantert var blant de første i Kongeriket med en 1. generasjon R.I. Patriot. RESCO er initialene til mannen som startet opp dette lille ur-makeriet. Robert E. Smith er en operatør som fortsatt tjenestegjør i DEVGRU, på NAB Coronado. Rob som han kalles, hadde i fra barnsben av, interesse for alt mulig mekanisk, herunder klokker. I årenes løp tilegnet han seg kunnskap og teknikk for å reparere klokker. (Å åpne en klokke er det sikkert mange andre som gjorde i barndommen - Mr.Davis ødela iallefall en vekkerklokke...men du verden så spennende)

På tidlig 90-tall bestod Rob det såkalte BUD/S - Basic Underwater Demoliton/Seals, en 24 ukers seleksjon som kun de færreste består. Deretter ble han overført til et av teamene på østkysten. I 2009 startet han opp et lite firma, som for alle praktiske formål var en fritidsbeskjeftigelse. De første urene ble gitt navnet "Patriot" (har intet med nasjonalisme å gjøre - men uttrykk i fra den amerikanske frigjøringskrigen) og R&D ble utført av hans kolleger - med temmelig klare og direkte tilbakemeldinger. Kvaliteten på de første urene var ikke av "godt gammelt sveitsisk" håndverk. Dog er ikke Rob en som gjør ting halvveis (det er det forøvrig ingen i slike spesialmiljøer som gjør) så kvaliteten ble bedre og særlig etter at han hentet inn ekspertise.

I enkelte kretser blir R.I. skjelt ut for å være overpriset og lite spennende. Dog er det ikke mange ur-merker, der vedkommende bak er en klokke-entusiast, som i tillegg er en spesial trenet operatør. I mine øyne er dette et stort pluss - og urene har i alle fall mer stil og karakter enn mange "boutique ur" - jada - dette var min subjektive oppfatning.

Mer om historien bak og urene finner dere på denne linken:
http://rescoinstruments.com/pages/about

Mr. Davis ble oppmerksom på disse urene - i en av sine fri stunder i "sandkassa" for noen år siden. Det tok litt tid før jeg fikk bestemt meg. Da modellen "Hooper" dukket opp, ble den det uret jeg skulle ha. En flott homage til Alsta Nautoscaph, gjorde utslaget. At uret har en spesial-lenke som (dessverre noe som må kjøpes ved siden av) er "super-salty" - gjorde den til en vinner. Her er forøvrig linken til min unboxingen;
http://www.tidssonen.no/forum/threads/resco-hooper-noe-utenom-det-vanlige.39852/

Førsteinntrykket er i mine øyne særs bra og det blir garantert fler ur i fra Coronado!!!!

Hooper har som kjent fått navnet etter en rollefigur i fra "Jaws" Matt Hooper - oseanograf og hai-ekspert, som da ikke unaturlig, også er en dyktig lett-dykker. På håndleddet sitter det passende nok en Alsta N på "racing" lenke.
af0c3217-fcf1-4836-9273-78af89857f8f.jpg

Originalen! - Alsta Nautoscaph 1970

17802bd4-87be-4b91-a0dd-f1f23436073b.jpg

RESCO Hooper 2016
Teknisk data
Urkasse: 40mm - 316L rustfritt stål
Lug: 20mm
Urverk: ETA 2824-2
WR: 200m

5229d5f0-343d-4ff2-9779-21d304383b2d.jpg

Ikke så veldig lik original lenken, men en artig variant av "half-bangle" lenke

8708d7b8-b015-44cc-b4f2-9c9190231229.jpg

Forseggjort lenke - legg merke til HALO-hopperen på øvre del av låse-klaffen

6435e9c7-100c-4880-a2d8-1265cfc705f8.jpg

Revers

b0614c9d-2cf0-4e1e-819d-f1170a732cbc.jpg

Trident på kronen - fin detalj i mine øyne

279a4407-4c77-4d6b-8721-ca14109b8387.jpg

Ikke ofte man ser USA på en ur-skive!

Takk for oppmerksomheten - da er det bare å fylle på!!!
 
@Mr Davis dette er mye bra info på grunnleggeren av RESCO watches. Husker jeg samarbeidet med en ODA operatør ( spec.ops.) i Meymaneh tidlig i 2010, han var over middels interessert i klokker og hadde en prototype Resco - skjønte antagelig at jeg var relativt dedikert på toolwatch når han fikk se at jeg brukte en Rolex SeaDweller 16660. Det endte med at jeg fikk en av de første produksjonsklokkene fra Resco. Disse var av bra kvalitet og i mine øyne fint design. Ulempen med de første klokkene var at de var drevet av et særdeles elendig crap fra Kina. Dette mekaniske makkverk fungerte ikke lenge og jeg mailet med hovedkontoret i Coronado, sendte klokka og fikk den tilbake med et Valanvron 24 verk, har fungert upåklagelig etterpå. Skal få tatt noen bilder og poste.
Tom
 
Uret omtalt i starten på denne tråden, er nå i min samling. Her er noen ferske bilder. Stor takk til @Tom Henriksen!
20190614_105207.jpg

20190604_235804.jpg

Litt tørre fakta.
Urkasse Ø42mm x 45mm x 15mm
Lug 20mm
Urverk Val-24
WR 200m

Dette uret er såkalt 1 Gen, - blant de første produsert av RESCO. Mitt ur er ifra 2011. Ikke uventet var det en del barnesykdommer på disse modellene.

Spesielt urverket som ble benyttet, var av varierende kvalitet. VAL'-24 Valanvron er nok heller ikke noe epitome of Swiss watch movement. Samtidig ble det meldt om tube og krone som var unøyaktig på stilling og løs ift urverket.

Uret er "massivt" og det største jeg har pt har i samlingen. Likevel bærer det mindre og er svært behagelig på. Den er samtidig i kategorien tung, men ikke verre enn de som er vant til en 44mm Luminor m/ automatisk urverk.

På plussiden er topp lesbarhet og lume, som er til stor hjelp for en med syn som har passert middagshøyden. I tillegg er urkassen bygd for å tåle et aktivt liv, enten i "skauen eller i sandkassa."

I sum en perfekt sommerklokke!

Kan legge til at RESCO har lært og lytter til sine kunder. Kvaliteten er atskillig høyere nå enn i starten. 2 generasjon av Patriot har en smalere kasse, 13mm - og leverrs enten med urverkene ETA-2824 eller Ronda quartz.