Reparere Zelos Abyss II

Medlem
31. okt. 2023
Innlegg
2
Sted
Tromsø
Har ei Zelos Abyss II son ikke virker lengere. Noen som kan anbefale reperatør? Lønner det seg? Vært hos urmaker hjemme, men han kjente ikke til urverket i klokken.
 

Vedlegg

  • 20231031_113750.jpg
    20231031_113750.jpg
    128,1 KB · Visninger: 0
Hei og velkommen!

Denne har vel et urverk av typen Sellita SW200 (eller SW200-1?). Det sammenlignes ofte med ETA2824, og for alt jeg vet er det kanskje et kopiurverk etter at patentene til ETA gikk ut. Jeg har fått slike reparert hos lokal urmaker her i Østfold uten problem. Kanskje du kan høre med noen andre?

Om det lønner seg er vanskelig å svare på, all den tid jeg ikke vet hva som er galt. Kan klutsjhjulet ha røket? Mener å ha hørt at det er en gjenganger på disse. Isåfall er det ikke sikkert at det blir så dyrt.
De fleste urmakere tar gjerne en titt for diagnostikk, og kommer deretter med et prisestimat.
 
  • Liker
Reaksjoner: freddyrossing
Det er en relativt billig klokke, så om det ikke er en kjapp fiks, vil det muligens koste omtrent det samme som klokka...
Det sagt, jeg kjenner en urmaker i Polen som tar sånt for en brøkdel av prisen, så om du er interessert, kan du få kontaktinfo.
 
  • Liker
Reaksjoner: freddyrossing
Det sitter et Selita SW200 i disse klokkene og det er et urverk jeg har hatt en del dårlige erfaringer med dessverre . Det som pleier å gå galt er at det såkalte rachet hjulet i opptrekket går i oppløsning og tenner faller av og fordeler seg så fint ned i urverket og da stopper det jo . Verket er jo en klone eller kopi av et ETA 2824-2 så det greieste er å få tak i et sånt verk å få satt inn for det passer rett inn og visere og alt passer . Da får man en klokke som tikker og går en god stund .
post-23913-0-01698900-1324288722.jpg