Rensing av veggur

Medlem
15. jan. 2014
Innlegg
2
Sted
Re
Jeg har en gammel veggklokke etter mine besteforeldre. En opptrekkbar med pendel. Den går i 3-4 minutter før den stopper. Så den trenger vel bare litt rensing og smøring. Det jeg har lest om på forumet dreier seg mest om mindre urverk og jeg har en følelse av at det er litt andre metoder som skal til her. Er det noen som kan si hvordan det bør gjøres? Gjelder blåsprit også her for rensing? Og det bør vel smøres? Funker sykkelspray? Som dere skjønner er jeg ganske blank.

Jeg lengter etter den sjelefreden som tikktakk-lyden skapte hjemme i finstua til mormor for 50 år siden.
 
Veldig ofte med større ur så er det ikke bare en rens og smøring som skal til. Tappene på hjulene pleier å slites ned, så man må frese ned tappene samt sette inn nye foringer i verksplattene som passer. Delene vaskes i ultralyd med en blanding som kan kjøpes hos Janson og Langerud i Oslo. Vil nok anbefale deg å ta en tur til en urmaker som tar større ur.
 
Er en god del arbeid med sånne veggur. Anbefaler ikke å gjøre det selv, ihvertfall ikke med blåsprit og sykkelspray;)
En slik reparasjon koster noen tusenlapper, men du får et prisoverslag fra urmakeren først.
 
Urmaker er svaret. Den trenger sannsynligvis mer tilsyn enn en enkel rens. Vanlig er nye foringer og polering/reparasjon av tapper på akslinger, i tillegg til rens og smøring. Holder du til i Oslo området kan jeg anbefale Vidar på Kolbotn Ur, han ordner det for deg og lager tom deler om nødvendig.
 
Jeg vet at Arcticboy gjør slikt.

Mitt veggur ble fikset for en del år siden av en urmaker utenfor Bekkestua; Tore Røgeberg.

:cool: