Renovering av en sliten Seiko 7548

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
Heisan! Etter å ha vært medlem her på forumet en liten stund, er det vel på tide også for meg å legge ut en tråd. :)
Jeg har vært klokkegal i mange år, men i det siste har jeg kjøpt meg litt urmakerverktøy og lest en del bøker om emne, så hobby´n eskalerte seg til et lite miniverksted hjemme.

Her om dagen fikk jeg en gammel dykker, Seiko 7548 fra tidlig åtti-tall, som trengte nytt batteri, men også litt renovering.

SPA52068.jpg

Bezelringen var godt sliten. Den satt godt fast og kunne ikke snurres rundt. Glasset var rippete og skallet av i kanten ved klokka ett. Viserne var ikke mye lekre dem heller.

SPA52070.jpg

Fikk skiftet batteri og så med glede at klokka fungerte. :D

SPA52072.jpg

Neste var å ta ut quartzverket og få tatt av pepsibezelen. Etter litt banning og sverting smatt bezelen av. Jeg var farlig nær å hente trykkluftshammern i garasjen:mad:

SPA52073.jpg

Som dere ser var det mye møkk og sand under ringene i kassa. Delene fikk seg en tur i ultralydvaskeren for rensing.

SPA52079.jpg

Etter litt leting på nett, fant jeg deler på Ebay. Nytt glass, visere, pepsibezel, pakninger og click ball! Delene ble sendt fra Fillipinene, og etter 2 uker med venting lå pakka i postkassa! :)

SPA52083.jpg

Så var det bare å montere sammen delene. Brukte en glasspresse til å feste delene en etter en.

SPA52086.jpg

Så var det å sette på de nye viserne og sette quartzverket inn i kassa. Tok så en tur ned til urmakeren og fikk klokka trykktesta. Klokka var tett og fin!:p

SPA52096.jpg

Delene kom på 250 kr med porto. Trykktesten hos urmakeren var gratis da jeg hadde kjøpt noen andre deler av han til et annet renoveringsprosjekt. Må si meg fornøyd med det!! :p
 
Redigert:
Herre min hatt !!!!! For en start,men du har nok satt deg selv i en kattepine, da en stigning i programmet nå blir din største utfordring.
Any way, lykke til og nok en gang grattis med et flott innlegg.


Mvh
Timebandit;)
 
Takk for flotte bilder. Er nok få her inne som ikke ønsker å kunne det samme som du kan. Veldig spennene å se disse mesterverkene fra innsiden også. Keep it up!
 
Etter å ha sett på denne tråden for 2. gang i dag ble jeg ganske ivrig på å pusse opp en gammel Seiko auto jeg har liggende i deler, eller så får jeg ta hintet til adamskater ;)
 
Det var en sann glede å finne denne tråden. Gratulerer med en veldig bra jobb, det er ønskelig at du fotograferer og legger ut alle fremtidige prosjekter.