Rem som skifter farge

JonasV skrev:
Har noen erfaringer med at remmene skifter farge slik som under? Vil olje og overeksponering av sol påskynde prosessen?
Synes sluttproduktet her var utrolig kult.
Får nesten lyst på en enda jeg ikke eier en eneste Panerai :mrgreen:

En rem av god kvalitet, vil etter en tids "stell" og bruk, gjerne bli noe mørkere. Med "stell" mener jeg påføring av olje / fett / bi-voks. Personlig bruker jeg bi-voks. Noen remmer har jeg faktisk latt "bade" i ordinær matolje natten over, for så å la dem tørke noen timer, etter å ha tørket av overflødig olje. Dette har gitt en fin glød og god beskyttelse mot vann og fuktighet. Min erfaring er at kalveskinn mørkner raskest.
Farget skinn og krokodille / alligator må behandles på annen måte..... :roll:

Lykke til !

Bumper denne. Hva er vel tre år :)

Har nettopp fått en Omega kalvereim i posten som var helt topp bortsett fra at den er altfor lys. Tenkte på å selge den med en gang, men så kom jeg over denne posten. Så da lurer jeg på: Er det bare å gjøre som du sier Brio, å legge den i matolje over natten? Det vil ikke harskne og gi lukt etterhvert? Vil vanlig skinnfett eller bivoks gjøre samme nytten for fargen? Hvilken type matolje brukte du forresten?

Den har hvite sømmer som ikke gjør noe om de gulner, men de bør ikke bli altfor mørke.

Bivoks > matolje skjønte jeg på Brio når jeg fikk en boks utenlandsk slik av ham.

Raffinert olje type raps tror jeg ikke harskner - men ville holdt meg unda kallpresset oliven, men her tenker jeg høyt.
Merket ikke nevnverdig mye mørkning av sømmer på mine reimer, bittelite gultone

Bumper denne. Hva er vel tre år :)

Har nettopp fått en Omega kalvereim i posten som var helt topp bortsett fra at den er altfor lys. Tenkte på å selge den med en gang, men så kom jeg over denne posten. Så da lurer jeg på: Er det bare å gjøre som du sier Brio, å legge den i matolje over natten? Det vil ikke harskne og gi lukt etterhvert? Vil vanlig skinnfett eller bivoks gjøre samme nytten for fargen? Hvilken type matolje brukte du forresten?

Den har hvite sømmer som ikke gjør noe om de gulner, men de bør ikke bli altfor mørke.

Du bør nok foreta noen forsiktige matoljebad først. Jeg har erfart at kaldpresset rapsolje er effektivt til dette bruk. Spesielt på kalve- og svinelærsremmer som jeg akter å bruke i vann/dusjen o.l. Jeg legger remmene på en middagstallerken og heller litt olje over remmene. De ligger IKKE dekket av oljen. Gjerne natten over. Tørr forsiktig av dem om morgenen og la dem deretter gjerne tørke på en avis i noen timer.
Remmen er nå bortimot luktfri, noe mørkere og vannbestandig. På crocremmene har jeg kun glidd oljen forsiktig inn. Det finnes flere ulike kremtyper på boks som gjør samme nytten. Gjerne tilsatt bivoks. Disse boksene kan fåes kjøpt hos forhandlere av skinnvarer, vesker,hansker o.l.
Lykke til!

Takk for svar! Men fremdeles litt usikker. Hvis du mener bivoks eller skinnfett gjør samme nytten så stoler jeg mer på det enn matolje. Samtidig vil jeg tro matolje trekker mer inn. What to do, what to do.... Kanskje først matolje over natten, så tørk og voks :)

L1030115_zps6829d7fd.jpg

Dette er hva jeg fant av fargenøytralt fett i skopusseboksen. Råd mottas med takk :)

Takk for svar! Men fremdeles litt usikker. Hvis du mener bivoks eller skinnfett gjør samme nytten så stoler jeg mer på det enn matolje. Samtidig vil jeg tro matolje trekker mer inn. What to do, what to do.... Kanskje først matolje over natten, så tørk og voks :)

L1030115_zps6829d7fd.jpg

Dette er hva jeg fant av fargenøytralt fett i skopusseboksen. Råd mottas med takk :)

Av de fire, > G-Wax ! Smør et tynt lag på begge sider av remmen, også langs med sidene. la liggew noen timer og tørk forsiktig av. La trekke inn i noen timer, klar til bruk!

Takk takk. Tok en rapsoljerunde i går kveld. Fett innsmurt i morges. Det ser allerede fantastisk lovende ut, bilder kommer. Glemte dessverre å ta før-bilder, men remmen så ut som svineribbe før den kommer i ovnen. Begynner allerede å få en herlig ujevn gyllen farge.

Da er jeg hjemme fra jobb, og remmen har utviklet seg akkurat som jeg håpet. Utgangspunktet var altså en stiv pinne av en reim med helt jevn kaldbleik farge og glatt overflatestruktur.

Som Brio rådet meg til lot jeg den ikke bade i olje, men lot det renne rikelig over. Tørket bort en del etter en stund. Selv om remmen i utgangspunktet var lysere enn den lyse her...

20090421-073226.jpg

...så må den ha vært satt inn med ett eller annet, for den mørknet ikke når jeg tok fukt eller olje på overflaten (bortsett fra ørlite grann i prikkemønster når den ble skikkelig soaket). Den tok altså inn stort sett all oljen i hullene og langs sømmene. Kantene er gummiert og tette. Dette så selvsagt ganske teit ut først, men oljen trakk seg innover etter hvert. Til slutt ble fargen fin og overflaten fikk et fint fargespill. Delen med hull mørknet helt inn siden den fikk olje fra midten også. Fremdeles var det litt skarp kant mellom mørk del langs sømmen og lysere midtparti.

I dag tidlig ble den gnidd inn med bivoks, bøyd og massert og tørket. Som sagt skjedde akkurat det jeg håpet på i løpet av dagen. Oljen har dradd seg litt videre innover og overgangene er borte. Jeg var nok svært heldig med tiden jeg lot oljen virke. Hadde den ligget over natten med mye olje ville nok hele blitt mørkere og jevnere i fargen. Flaks! Fremdeles er den litt lys, men dette vet jeg mørkner med tid og bruk. Dette tror jeg blir bra. Kvaliteten på remmen tilsier at den kan brukes i mange mange år slik at den får en skikkelig ruskete patina som matcher vintage speedyen. Og noe sier meg at denne hadde vært nydelig på en vintage Railmaster. Hmm...

Ferdig reim etter jobb:

L1030133_zpsffd05a4d.jpg

På tide å prøve på. Sort nato er jo ikke feil...

L1030137_zpsca7a8295.jpg

... men dette ble ikke så verst heller.

L1030138_zps6c9c56f1.jpg

L1030139_zps854e9cce.jpg

L1030140_zpsacf08274.jpg

L1030141_zpsc8c6edce.jpg

Takk for titten og lykke til med oljegrisingen :) Og takk for råd Brio!