Reisetips for guttetur til Belgia

Perilei

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2015
Innlegg
628
Sted
NordNorgebygda
Holder på å planlegge guttetur til Belgia i September.

Er det noen som har noen gode tips om byer, restauranter, kule ting å gjøre osv?
 
Bryggeriet De Koninck i Antwerpen - En halvtimes rundtur hvor man lærer om Flanderns ølhistorie, hvorpå man kan sitte å nyte de ulike sortene i bryggeriets egne, svært hyggelige bar
 
Nattklubben Carré som ligger langs motorveien halvveis mellom Brussel og Antwerpen.
 
Gent er en grei Brügge-lignende by med et lite men OK museum for moderne design (møbler, etc.). Belgia er selvfølgelig et OK øl-land, selv om jeg mener at de prøver for hardt med for mye smak, for rare smaker, etc. Antwerpen er også helt OK. Generelt er Brüssel en skuffelse (muligens unntatt Grand Place), og Belgia er et land hvor det er veldig mye bedre å besøke mindre byer, så kom deg kjappest mulig ut av Brüssel.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
1. Finn særdeles gode restauranter i selv de minste landsbyer vha. Michelin.

2. Spis så mye stoofvlees med majones og pommes frites (det finnes ikke noe som heter French fries, men Belgian fries, det hele er en misforståelse) som du klarer, og skyll ned med ikke-industrielt lokalt øl.

3. Kjøp øl du aldri har sett eller smakt før, og ikke finner i polets (bestillings)utvalg.

4. Mer fritjes & majones.

5. Ikke gå på rød mann i biltomme gater i Brüssel, men kjør 2 meter unna hekken på bilen foran i 140 km/t på motorveien.

6. Besøk minnesmerker fra 1. verdenskrig (den du ikke hørte så mye om på skolen og som startet da Gavrilo Princip avfyrte et skudd), f.eks. Tyne Cot, eller Dodengang i Diksmuide.

Kort sagt, lei en bil og dra litt rundt. Jf. punkt 5 er det ingen som helst forståelse for sikkerhet på veiene i Belgia, jeg tipper de kjører penere i afrikanske land, men avstandene er heldigvis korte, og utenfor rushen går det kjapt å ta seg frem.
 
støtter utsagnet og følelsen av at brüssel er en skuffelse - en utrolig kjedelig by som jeg aldri vil ønske meg tilbake til. videre må påpekes at van eyck's altertavle i ghent er en av verdens artistiske høydepunkter, og er verdt hele turen alene :)

Gent er en grei Brügge-lignende by med et lite men OK museum for moderne design (møbler, etc.). Belgia er selvfølgelig et OK øl-land, selv om jeg mener at de prøver for hardt med for mye smak, for rare smaker, etc. Antwerpen er også helt OK. Generelt er Brüssel en skuffelse (muligens unntatt Grand Place), og Belgia er et land hvor det er veldig mye bedre å besøke mindre byer, så kom deg kjappest mulig ut av Brüssel.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
OK, et av mine favorittmalerier, Icaros fall (av Pieter Bruegel d.e., visstnok en kopi), er på kunstmuseet i Brüssel, så det kan man jo få med seg på en guttetur his man er stuck i Brüssel :)
 
En tur innom i butikken til Avi Koren i Antwerpen hadde kanskje vært kult. Ellers syns jeg Brussel er en litt kjedelig by som har litt for lite å by på.