Reisebrev fra Genève, 06.02.2024-09.02.2024

saxxvik

Støttemedlem
Medlem
14. april 2016
Innlegg
522
Sted
Trondheim
Reise: Geneva
Dato: 06.02.2024-09.02.2024
Hotell: Starling Hotel Residence Genève


REISEBREV
Kjører på med et reise-brev fra Sveits. Nærmere bestemt - Genève!

Med reiser-alene skilt på brystet var intensjonen for turen tidlig klar. Klokker, Klokker og mer klokker!

Med fire dager i Genève trodde man at det skulle være rikelig med tid. Men neida! planlegging av neste tur er allerede i gang. Og misforstå meg rett, man rekker mye på fire dager. Men det er alltids noe mer man skulle ønsket å få til…

En tur som bydde på restaurant besøk hos F.P. Journe le restaurant, unike klokkeopplevelser, og et tilfeldig innblikk i hverdagen til urmakere. Rexhep, Francois Paul Journe, for å nevne noen jeg så "tilfeldigvis" i Genève. Anbefalinger på steder å spise, samt hoteller er også med - så her er det bare å lese videre for mer detaljer!

Starter oversiktlig med en oversikt på innholdet videre. Tar for meg turen dag for dag (i grove trekk) med mine besøk som jeg hadde på turen. Selv har jeg aldri vært i Genève før. Så var litt "learn as you walk". Grunnet begrensing i antall bilder pr. post her på tidssonen. blir dagene postet under i hver sin post. Jeg har begrenset bildene, sett ifra kamerarullen som teller 170 bilder på disse dagene.

Håper dette kan være til glede, og kanskje inspirasjon hvis noen tenker å reise nedover. Send gjerne en melding, eller kommenter om det måtte være noen spørsmål. Eller om du har noen tips for fremtidige besøk.

Innhold:
2.Tirsdag(POST 2)
:
2.1 Hotell i Genève, "Starling" ved Acacias
3.Onsdag(POST 3):
3.1 Frokost, Marcel
3.2 F. P. Journe
3.3 Patek Phillipe
3.4 Rolex HQ
3.5 Patek Phillipe Museeum
3.6 Middag - F. P. Journe Le resturant
4. Torsdag(POST 4):
4.1 Frokost - Hunch
4.2 Panerai
4.3 Rolex
4.4 Ander merker
4.5 Middag - Inglewood
5. Fredag (POST 5)
5.1 Hjemreise.
6 Til ettertanke
 
Redigert:
TIRSDAG:
2.0

Dagen gikk med på reise, med en mellomlanding på åtte timer i CPH. Dette var bare greit så fikk jeg meg en tur til København også.
Landet i Genève rundt 19:30 på kvelden. Satte kursen rett til hotellet.
IMG_5472.jpeg

2.1 Hotell i Genève, "Starling" ved Acacias
Hotellet jeg bodde på hadde i forkant sendt meg nøye beskrivelse på hvordan jeg skulle reise fra flyplassen til hotellet.
En togtur på 10. min fra flyplassen til Caravan, etterfulgt med en tur med trikken i 12. min.

Kollektivtransport-kort fikk jeg gratis av Hotellet og gjaldt hele mitt opphold i Genève. Dette er vanlig for når man bor på hotell i Genève. Så Kollektivtransporten ble flittig brukt.

Hotellet, Staling ligger syv minutter fra sentrum med trikk som går stort sett hele tiden. I tillegg deler Hotellet gatehjørnet med trikke-stoppet "Acacias". Så her er det kort vei for å komme seg dit man vil.

Rommet jeg hadde var meget pent, og hadde kjøkken m.m. prisen pr. natt lå på ca. 1,700,- og stod laaangt over forventningene! Frokosten ble dog. spist ute alle dagene.
 
Redigert:
ONSDAG
3.1Frokost - Marcel

Etter anbefaling ble jeg oppfordret til å teste ut Marcel som frokoststed. Marcel ligger en 7 min gange fra sentrum-kjernen av Geneva. Rik meny, med forskjellige typer retter. Selv valgte jeg egg&avocado-toast. Veldig hyggelig lokaler, og god mat!

3.2 F.P. Journe
Mitt høydepunkt for turen var FPJ, og jeg startet like så godt der. I butikk var Tony (butikksjef) og Markedssjefen - Frederic. Lite folk generelt i Geneva noe som gjenspeilet trafikken i butikken.

Ingen klokker til salgs. Naturligvis. Men fikk både se og prøve både Tony og Markedssjefen sine klokker. Tony, hadde en FPJ CS i gult gull, med blå visere. En veeeldig sjelden kombinasjon - som så helt fantastisk ut.

Markedssjefen, hadde en CS på armen i platinum. Denne med silver dial - også en veldig flott kombinasjon vil jeg si. Se bilde.
1.png

(chronometre souverain)

Journe lanserte en bok for noen år tilbake. Denne har nå kommet i nytt opplag og med 22 ekstra sider!!
Forrige utgave av boken ligger på ebay for ca. € 2000. Men nå kan man kjøpe en ny fra butikken for den nette sum av 260 CHF. Jeg slo derfor til på den nye utgaven.
15.png

(bildet er tatt utenfor fabrikken til FPJ)

Med Journe posen i armen, og min første transaksjon hos F. P. Journe gikk turen videre til Patek Phillips Saloonen, som lå like ved.

3.3 Patek saloon
På forhånd hadde jeg booket en avtale hos Patek, dette med stor fordel da det var endel trykk der. På Saloonen kunne man prøve alle klokkene som er i kolleksjonen til Patek. Deres ansatt fortalte meg også historien til bygget, og delte historier om de ulike modellene. Bilde viser noen av urene jeg prøvde på armen.

Hvis man spør pent får man også adgang til deres andre etg. Der de har minuterepatere og andre "grand complications".

Personlig var jeg veldig fornøyd med opplevelsen. Fikk også sett og hørt litt på forskjellen mellom de ulike minute repeater - noe jeg syntes var meget interessant!

Se bilder.
2.png

3.png

3.4 Rolex HQ
900meter fra hotellet ligger hovedkvarteret til Rolex. Som min første tur til Genève følte jeg at man måtte ta en tur utenfor. Bildene taler for seg selv.
4.png

5.png

Slikt jeg er kjent er det ingen adgang for omvisning som privatperson, ei noen show-room hos fabrikken. Dog. er den eneste Rolex eide butikken i sentrum av Genève. Mer om denne i punkt 4.3.

Klokken nærmet seg 16:00 og turen gikk videre til Patek sitt museum.

3.5 Patek Museum
Etter et besøk i London på Patek, fikk jeg med meg et "VIP-access" kort til museet til Patek(les gratis inngang). I tillegg sier alle jeg har snakket med at man MÅ innom der hvis man er i geneva. Lydig som jeg er, tok jeg turen innom.

Inngang koster vel CHF 10, men de forsøkte å gi meg gratis tilgang når jeg var på Patek-saloonen også. Anbefaler derfor å ta turen til Patek saloon først, så får man mulig spart de CHF ingangen koster.

Museet er delt i tre etasjer. Der to av etasjene er dedikert til klokker. Øverste etasje er bibliotek/arkiver. Når man trår inn i 2. etg. Har man en iPad og hodetelefoner der man kan lytte til historier om hver av urene.

Når man bevegde seg til første etasje hadde de også spilt inn en guidet tur, man kunne lytte på og gå gjennom hele 1. etg. (varte i ca 40. min).

Her kan man bruke alt ifra 20. min til flere timer. Selv var jeg der ca. 90. minutter.

Klokken tikket og jeg bevegde meg mot stedet jeg skulle spise middag, på F.P. journe "le restaurant"

3.6 F.P. Journe "le restaurant"
Som student er ikke fine-dining helt ikke helt mitt domene. Jeg er egentlig fornøyd med en burger, eller pizza. Eller retter sagt mat som metter etter en runde. Med denne innstillingen møtte jeg presis opp klokken 19:00 til min bord-reservasjon og var klar for å få en opplevelse jeg ville huske!

De ansatte var i meget godt humør - vitsing, småprat med hyggelig servitører bar preg av den første halve timen på restauranten. Restaurantsjef tok seg tiden til å slå av en prat, og alt-i-alt var veldig hyggelig. Resturanten fyltes opp med både klokkeglade, og mat-glade mennesker utover kvelden. Det var ikke synonymt med at det kun er klokke-entusiaster selv om det var klokke preget kunst og meny.

Signaturen deres er vel en av 3-5-7 rettene, med navnene(inspirert av kolleksjonen):

Elegante(3-retter)
Souvrain(5-retter)
Astronomic(7-retter)

Jeg valgte selv å gå all-in på en Astronomic, og kan med hånden på hjerte si at jeg ble mett. Mye mat, men det må man vel kunne forvente for nesten 3,700 norske riksdaler…

Et rikt utvalg på vin kunne de også friste med. Men med personlig kunnskapshull der gikk jeg for F. P. Journe sin egne vin som de hadde i resturanten. Maten var primært sjømat, og var etter min mening bra.

9.png

FPJ.png


På bordet ved siden av meg satt det en ung gutt med en "ressonance" på armen som jeg slo av en prat med. Han kunne meddele at han’s far var tidligere ansvarlig for salg av FPJ i Lebanon tilbake i starten av 2000-tallet. Klokken var da fra ca. samme årstall.

Etter å ha "tømt lommeboken" på restaurant, vil jeg oppsummere med at det var en gøy opplevelse. Men at det noe kostbart. Det var derfor greit med "gratis" trikk til hotellet for å lade batteriene til en ny dag…
 
Redigert:
Torsdag
4.1 Frokost - "Hunch - all day brunch"

Nok en fin værsdag i Geneve, og jeg valgte å stole på tripadviser og testet frokost med utsikt til den berømte fontene i Geneve(Jet d Eau). Frokosten ble spist på Hunch - all day brunch. Helt ok mat, til en god penge.

66.png

4.2 Panerai
I et relativt nyoppusset lokale som jeg hadde lest endel om før jeg reiste nedover. Tenkte jeg at dette var et flott sted å svinge innom når man først var i Geneve. Veldig hyggelige personell som bydde på seg selv. Jeg er ingen Panerai-mann (ennå), men de var tålmodige med å vise modeller, prøve forskjellige klokker på i tillegg gav meg en flott omvisning av lokalene. Samt bydde på et lite barista show i deres 2. etg.
44.png


4.3 Rolex
Rolex SA eier kun en butikk i hele verden, og den er lokalisert i sentrum av Geneve. En butikk som ligger diskre til i en lite sidegate, men som "oser" Rolex fra utsiden. Bildet av fasaden taler for seg selv. Inne i butikk har de 80% av alle klokkene som finnes (i katalogen), og klokker som "Le mans" og "Titan YM II" var blant mine favoritter å prøve på labben.
Rolex SA.png


Samtidig som jeg satt der tilbydde de seg en rens av klokken min. Vi snakket i drøye 30. minutter om spekulasjoner om lanseringer, og annet gøy!

Tidligere på turen hadde jeg vært innom de andre Autoriserte forhandlerne i Geneva for å se på Rolex klokker. Men når jeg kom inn her forstod jeg at det bare var bortkastet tid. Det holder i massevis med å tusle innom Rolex butikken de selv eier(altså overnevnte) for å ta en titt der. Der får man stimulert Rolex-interesseren på en times tid! Og der har de så si alle modellene inne.

Fikk også med meg en liten "gave-pose" fra butikken, med sjokolader og kalenderen for 2024. Veldig hyggelig gest av de ansatte.

4.4 Andre merker
Som den klokke-entusiasten jeg er labbet jeg også utenfor "The Watches TV" sine lokaler, samt Rexhep Rexrepi (Akrivia) og Xhevdet Rexhepi. Merker som Zenith, Breitling og Vacheron (der de ikke hadde 222 til visning), cartier og Richard Mille. Jeg tok turen innom Omega og flere andre merker også, men begrenser til de mest "aktuelle" merkene i denne omgang. Så denne teksten får en ende snart også.

4.5 Middag - Inglewood
Like ved hotellet ligger det en burger-sjappe, som det var god trafikk hos. Jeg bestemte meg derfor å prøve ut denne, og dette med gode resultater. Veldig god mat på dette stedet. Tross av at menyen kun var på fransk. Kan anbefale å ta turen innom der dersom man befinner seg i området.
323.png

(kontraster fra gårsdagen middagsbesøk, men middagen mettet og var veldig bra, Resturant; Inglewood)
 
Redigert:
6. Til ettertanke:
6.1. Sveits - Telefon

Sveits er ikke endel av EU/EØS, dette resulterer i at man ikke har adgang til å ringe, ei bruke SMS eller mobildata i Sveits. Eller man kan, men Telenor tar seg gråådig betalt for dette. Så her vil jeg anbefal å kjøpe data-sim ved ankomst i Sveits.

6.2. Audemars Piguet Museeum
Hadde planer om å ta turen innom "Vallee de Joux" og da fabrikkene som ligger der. Dessverre så ble det kluss i bestillingen min for Museet som jeg hadde øverst på listen å besøke - AP - så det ble det ikke noe av.

Hos AP kan man også booke seg inn på "masterclass" for 370 CHF. Dette var selvsagt fullbooket, men legges ut tre måneder i forveien, og kan være en moro aktivitet å få med seg.

Videre har de vanlig omvisning på museet, men her er det en begrensning til 8-personer. Så dette blir ofte raskt full-booket. Det anbefaler også har å booke i forveien. For min del ble det ikke noe av dette denne gang, men satser på å få med meg en tur til "fjellene" ved neste besøk.



Håper denne fremstillingen ble oversiktlig, og ikke alt for kronglete. Ble skrevet i notater på telefonen på reisen hjemover. For fler bilder kan man sjekke ut min Instagram, eller spørre her så skal jeg se hva jeg kan få posten. Takk for oppmerksomheten.
 
Tenkte jeg skulle dele en god opplevelse med levering av klokke til service.



Den ène Offshoren`en stoppet innimellom ved bruk, og etter å ha stått i Winder hos Gulbrandsen i noen dager ble det bekreftet - noe var galt.



Iom. at det fortsatt var garanti igjen (mars 2024) så tok jeg meg en fridag og reiste ned til Geneve. Dagen gikk til klokketitting, vindrikking og restaurantbesøk med Sveitsisk indrefilet på menyen (de er flinke til å ta vare på gode råvarer.)

Innlevering

Når jeg skulle levere inn klokken spurte jeg om de samtidig kunne ta service da klokken nærmer seg 5 år. Dette skjønte han ingenting av - hvorfor skulle jeg ha klokken på service når jeg leverte den inn? - Det han ikke fortalte meg var at de hadde endret på vilkårene og servicen. Leverer man inn klokken før garanti har gått ut får man service. I tillegg ble jeg spurt om jeg ville bytte urverk - det ville da bli det nyeste caliberet. Jeg takket ja, takk til sistnevnte, og kan nå glede meg over å ha spart 1700 EUR på service, og fått et urverk som kan holde klokken stilt lenger enn forventet :)