Reise til Japan - Indonesia - Thailand på klokkesafari

Medlem
18. nov. 2025
Sted
Skien
Håper denne postes på rett sted, vrient å forstå helt hva som passer hvor .

Har booket reise til Tokyo og retur fra Bangkok i vinter. Regner med å ta turen via Indonesia pga flyvninger med bonuspoeng og generell elsk på landet.

Har noen førstehånds erfaring med butikker i Japan? Er villig til å reise litt rundt for å se det som måtte være verdt å få med seg.

Storkjøp er ikke planlagt, men heller ikke umulig om man skulle komme over noe uimotståelig. Nytt eller nyere brukt av interesse. I Bangkok har jeg rimelig god oversikt over butikker.

Er for øvrig interesser i alle tips om Japan, men det blir vel litt OT her kanskje

Håper denne postes på rett sted, vrient å forstå helt hva som passer hvor .

Har booket reise til Tokyo og retur fra Bangkok i vinter. Regner med å ta turen via Indonesia pga flyvninger med bonuspoeng og generell elsk på landet.

Har noen førstehånds erfaring med butikker i Japan? Er villig til å reise litt rundt for å se det som måtte være verdt å få med seg.

Storkjøp er ikke planlagt, men heller ikke umulig om man skulle komme over noe uimotståelig. Nytt eller nyere brukt av interesse. I Bangkok har jeg rimelig god oversikt over butikker.

Er for øvrig interesser i alle tips om Japan, men det blir vel litt OT her kanskje

For nykjøp av JDM modeller er de store elektronikkjedene Yodobashi Camera og Bic Camera gode steder å starte, særlig for Seiko, Citizen og Casio. Bic Camera har også jevnlig rabattkuponger, men rabatten varierer, så jeg ville sjekket hva som faktisk gjelder når du er der.

For brukt er Osaka svært bra. Områdene rundt Shinsaibashi, Namba og Dotonbori har et stort antall bruktforhandlere med alt fra Rolex og Omega til Patek Philippe, Audemars Piguet, IWC, Breguet, Cartier og mindre merker. Utvalget varierer fra komplette sett til klokker uten boks og papirer, så tilstand, servicehistorikk og hva som faktisk følger med bør inngå i prisvurderingen.

I Tokyo er Nakano Broadway nesten obligatorisk. Jackroad er den mest kjente forhandleren der, men mye av poenget er å bruke litt tid på hele senteret. Det ligger mange klokkebutikker tett, slik at det er enkelt å sammenligne samme referanse hos flere aktører.

I Shibuya og Harajuku området er AP LAB Tokyo også svært verdt et besøk. Dette er Audemars Piguets opplevelsessenter for urmakerfaget, med interaktive oppgaver om blant annet mekanikk, materialer og etterbehandling. Det er mer et formidlingssenter for urmakeri enn en butikk, og det stilles faktisk ikke ut klokker som i en vanlig AP boutique. Opplevelsen varer rundt én time, og reservasjoner åpnes én måned i forkant, så jeg ville booket så snart ønsket dato blir tilgjengelig. For familier med litt større barn kan dette være et veldig morsomt avbrekk, også for dem som i utgangspunktet ikke er spesielt klokkeinteresserte.

Er du først i Asakusa for å se Sensōji og området rundt tempelet, er KIWAME TOKYO ASAKUSA SALON verdt en liten avstikker. KIWAME er et mindre japansk klokkemerke, og salongen ligger sammen med verkstedet deres.

I Ginza ville jeg definitivt lagt inn The Seiko Museum Ginza. Dette er ikke et separat Grand Seiko museum, men sjette etasje er viet Grand Seiko og heter faktisk Grand Seiko Museum. Inngangen er gratis. Reservasjoner prioriteres og kan bestilles fra 30 dager før besøket, så dette er enda et sted det er smart å planlegge på forhånd.

Når du først er i Ginza, er Grand Seikos flaggskip også verdt å kombinere med museet. Flagship Boutique Ginza har blant annet en egen Grand Seiko Library med historiske modeller og materiale fra merkets arkiv.

Et annet stopp er Kurono Tokyo Aoyama Salon i Minato. Kurono er Hajime Asaokas mer tilgjengelige merke og er interessant dersom du vil se en mer uavhengig side av japansk urmakeri. Salongen er først og fremst et fysisk møtested og showroom.

I Kyoto er KUOE KYOTO et morsomt stopp. Merket lager klassisk inspirerte klokker som monteres i Kyoto, og butikkopplevelsen gir gode muligheter til å prøve forskjellige modeller og sette sammen en personlig kombinasjon. Jeg ville imidlertid ikke omtalt dette som en urmakerworkshop hvor du bokstavelig talt bygger klokken selv.

Klokkeshopping i Tokyo er rett og slett overveldende. Jeg ville derfor plukket ut noen konkrete modeller, merker eller referanser før avreise og brukt dem som utgangspunkt. Ellers er det fort gjort å bruke to dager på å gå fra butikk til butikk uten egentlig å bli noe klokere.

En siste ting å være klar over dersom reisen skjer fra 1. november 2026: Japan går da over til et nytt system for tax free shopping. Du betaler japansk forbruksskatt ved kjøpet, og skattebeløpet refunderes etter at tollen har bekreftet utførselen når du forlater Japan.