Rariteter og kuriosa - klokkerelatert. Oppdatert 2. juli 11

Her kommer det noe spesielt. I alle fall betyr den noe spesielt for meg.
Med en oppfordring om at det postes flere rariteter i denne tråden takker jeg for oppmerksomheten for denne gang:D

Hei, fantastisk flott! Slike poster gjør at forumet fortjener et eget vintage forum slik at vi får samlet slike historier. Gratulerer.
 
Gammel invitasjon

Rydder i gamle saker etter min far og plutselig dukket det opp en konvolutt med en kjent logo på:

069.jpg


Håndskrevet navn og den var stilet til min far "Personlig", må vite:

070.jpg


Det oser kvalitet av innholdet:

071.jpg

072.jpg

075.jpg


Her er teksten:

078.jpg

076-1.jpg


Størrelsen er det ikke noe å si på:

080.jpg


Han må ha vært en god kunde hos Alf Lie siden det fulgte med to invitasjoner:

081.jpg


Det som er så forbasket er at jeg ikke vet om han noen gang kjøpte en JLC. Jeg finner i alle fall ingen slik klokke, men han har kan hende solgt eller byttet den bort.

Thanks for "watching" :D
 
Da har jeg omsider sendt en mail til Jennifer, kuratoren ved Longinesmuseumet, og har dermed fått vite litt mer om denne:

008-2.jpg



Her er hva Jennifer skriver:

Dear Geirr,

Thanks for the new information you’ve sent me yesterday.

I now have the pleasure to give you here below the information I found in our old hand-written registers :

The serial number 9’256’215 identifies a deck watch certified chronometer.
It is fitted with a Longines manufacture 24.99 caliber that was first produced in 1908.
It was invoiced to Messrs Hausammann, who where for many years our agent for Norway, on the 13.09.1956.

Hoping this information is convenient to you, I remain at your entire disposal for any additional information you may require.

Best regards,




Jennifer Bochud
Museum Curator

Compagnie des Montres Longines Francillon SA
CH-2610 Saint-Imier, Switzerland
Phone +41 32 942 54 06 - Fax +41 32 942 52 39
Join us on Facebook, Twitter, YouTube, iPhone
 
  • Liker
Reaksjoner: Roywestgård
Da har jeg omsider sendt en mail til Jennifer, kuratoren ved Longinesmuseumet, og har dermed fått vite litt mer om denne:

008-2.jpg



Her er hva Jennifer skriver:

Dear Geirr,

Thanks for the new information you’ve sent me yesterday.

I now have the pleasure to give you here below the information I found in our old hand-written registers :

The serial number 9’256’215 identifies a deck watch certified chronometer.
It is fitted with a Longines manufacture 24.99 caliber that was first produced in 1908.
It was invoiced to Messrs Hausammann, who where for many years our agent for Norway, on the 13.09.1956.

Hoping this information is convenient to you, I remain at your entire disposal for any additional information you may require.

Best regards,




Jennifer Bochud
Museum Curator

Compagnie des Montres Longines Francillon SA
CH-2610 Saint-Imier, Switzerland
Phone +41 32 942 54 06 - Fax +41 32 942 52 39
Join us on Facebook, Twitter, YouTube, iPhone

Gøy at de følger opp slike henvendelser...
 
Det der var morsomt!
Uret får enda mer verdi når det får skrevet sin historie!
Utrolig bra!
 
Har en Patek Philippe Telequartz masterclock. Virker som bare det :) Ble brukt til å stille mange slave-klokker.
Helt lik denne :
d4685623r.jpg
 
En slaveklokke vil motta signaler fra en masterklokke, den kan f.eks brukes på sykehus eller skoler, slik at alle klokkene går likt. :)
 
En slaveklokke vil motta signaler fra en masterklokke, den kan f.eks brukes på sykehus eller skoler, slik at alle klokkene går likt. :)

Rett det :) Ble brukt mye på sykehus og store skip. Den jeg har er fra sent 70 tallet og stiller seg automatisk etter et radio-signal (tror det er FM-bandet)
Jeg har montert den på veggen i garasjen :) og har helt rett kokke der :) (min kone mente den var alt for stygg til å ha innomhus)
 
  • Liker
Reaksjoner: Christoffer91