Rar lyd i ny seiko SKX007J

Medlem
21. feb. 2019
Innlegg
9
Sted
Oslo
Hei alle sammen.

Jeg kjøpte min første klokke fra creationwatches på tirsdag, og fikk den idag(imponerende hurtig)

Jeg kan ikke så mye om klokker så trenger litt hjelp her. når jeg rister klokken forsiktig kommer det en rar lyd, akkurat som noe er løst inni.. usikker hva jeg skal gjøre med dette?
 
Hei! Klokken du har kjøpt har mekanisk urverk. Her er det "løse" deler som du vil kunne høre når du rister på klokken. Det kan for eksempel være rotoren som snurrer. Det er den som trekker opp urverket. Hvis klokken går normalt er nok alt i orden.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Det er seiko skx007:) men det kjennes også ut som noe er løst inni. Merkelig, kommer lyd fra den minste bevegelsen o_O
 
En rullende lyd? Rotoren lager lyd ved bevegelse, men den er ikke særlig høy. Min SKX779 har laget lyd siden 2005, men går fortsatt fint.
 
Vil ikke si det er en rullende lyd. det høres ut som noen deler treffer hverandre.
holder jeg klokken vannrett i reimene å gynger den forsiktig opp og den er lyden litt sterkere, kan også kjennes litt i reimene..burde jeg kontakte creationwatches eller reise til urmaker? :(
 
Du kan jo ta den med til urmaker for å be dem riste på den. De oppdager raskt om det er rotoren eller noe annet som lager lyd. Kan ikke tenke meg at de tar betalt for det...
 
Rotoren har kulelager, og festet skal ikke være helt fast og uten "slark". Når man holder klokken horisontalt og rister den vertikalt, så vil man altså både høre og føle noe som er litt "løst". Det er helt normalt.

Men det er vanskelig å få inntrykk av hvor mye det er snakk om her. Rotoren kan jo være for løs, så jeg ville nok bare tatt den med til en urmaker for en sjekk var jeg deg.
 
Jeg har opplevd løs rotor på to forskjellige 7s26 urverk fra creationwatches. Om du tolker lyden som metall mot metall, så er nok dette tilfellet for din klokke også. En urmaker fikser dette på tre minutter. Burde ikke koste all verden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
oppdatering:

Idag har jeg vært innom 2 forskjellige urmakere.

Første urmaker sa at det var normalt med slik lyd. Jeg ble litt usikker for han ristet ikke på den for å høre, og han ville heller ikke åpne den. Han mente jeg måtte sende den inn til Seiko på garanti, og at den ikke ville bli prioritert siden den var kjøpt på nett fra utlandet.

Andre urmaker hørte litt bedre etter og sa at det var normalt, han sa også at om det var noe løst inni eller om det var en skrue som var løs så ville klokka stoppe.

Tenkte jeg kanskje skulle reise til en tredje urmaker men droppet det.

Hva tenker dere?
er det bare jeg som overreagerer med tanke på at det er min første automatiske klokke?


Takker for alle svar
 
Hei,

Jeg tror jeg ville skrevet det på kontoen for nervøsitet, ja. Om eksempelvis rotoren var løs, ville uret ganske raskt stoppe.

Om det kan være noen trøst, hadde jeg i årevis et ur jeg var litt nervøs for - verket var et Valjoux 7750 (som er notorisk høylytt, men det visste jo ikke jeg!), og hver gang rotoren rørte på seg, hørtes det ut som kaffekvernen min. Nesten.
 
Veldig rart at ingen av dem ikke åpnet den å sjekket. Holder du til ikke så langt fra Asker så kan jeg anbefale Asker gull sølv ur a/s Christian som eier det er det man kaller skikkelig urmaker. Han har skikkelig peiling, å han åpner den med en gang mens du er til stedet får å finne ut av problemet ditt hvis det er noe galt med klokka da.
Ikke tar han mange kronene for det heller. Alltid fear pris på alt han gjør for meg.
 
Bor dessverre et stykke unna Asker ja. tror jeg skal reise til en tredje urmaker for sikkerhetsskyld

har sendt mail til creationwatches, ikke så mye hjelp å få der. de ville refundere meg 10$
 
@reldor takk for tilbudet, men Moss er også litt langt.

Var innom en tredje urmaker idag, han hørte nøye etter og han syntes det var noe som var løst. han ville ikke åpne å se for da røyk garantien, men de kunne sende den inn på garanti som da kosta meg 600,- i frakt.
 
Bare piss at garantien ryker hvis noen åpner den så lenge det er en autorisert urmaker. Kjøpte akkuratt en klokke å fikk feil skive på klokka. De sendte bare en ny skive og så jeg kunne dra til en urmaker der jeg bor å bytte den uten noen som helst problemer med garantien. En urmaker er uansett meget profesjonell og skal ikke legge igjen noen som helst merker etter at lokket har vært oppe, så ingen kan si om den har vært oppe eller ikke