Rapportskriving i Word

@bjorngb

Så litt på flere alternativer, både LaTex og InDesign, men valget falt på Word. InDesign bortfaller da jeg ikke skal skrive en artikkel til "Elle" og LaTex bortfaller da jeg er litt redd for nye ting, samt er avhengig av stavekontroll.

Prøver å gjøre som @ArthurF anbefaler, fokuserer på innholdet nå også får jeg heller ta økter med illustrasjoner osv etterhvert.

• Liker
Reaksjoner: jimjames og bjorngb
Lær deg å bruke Word, @Mathfjeld. Det er et utrolig bra program.
Bruk de forhåndsdefinerte stilene. De er til mye hjelp. Lær deg hurtigtastene! Der sparer du mye tid!
Legg for eksempel inn Heading1 til tast Alt1, Heading2 til Alt2 etc. Legg inn fire nivåer. Skriving går mye fortere, og det er disse som legges inn i automatiske innholdsfortegnelser.

Et artig tips er at du kan skrive ut en liste over alle funksjoner, og alle forhåndsdefinerte hurtigtaster! Da lærer du fort "det du vil trenge". (Disse to listene bør du skrive ut!)
- Trykk Alt F8 (Macro boksen kommer opp)
- Velg "Macros in: 'Word Commands' "
- Velg Macro Name: "ListCommands"
- Click "Run"

Nå kan du velge om du vil skrive ut
- Current Keyboard settings (alle hotkeys og de funksjoner som er tilordnet)
- All Word commands (Alle funksjoner og kommandoer som finne i Word og hotkey til de som har det).

Disse, du kan bare ta en av gangen, kan du skrive inn et nytt dokument eller current document.

Husk også at Word er "objektorientert". Du må derfor sette inn "Section Breaks" for å få en egen seksjon med, for eksempel et par liggende sider med tabeller. (Page Layout / Section Breaks/ Next Page -> Ny seksjon på neste side. Denne kan bli for eksempel liggende. Den slås selvfølgelig av med nytt section break på neste side!) Husk at om du tar liggende side, så må du bryte arven til topptekst og for eksempel bundtekst. (Det er jo ikke fint med side tallet inne på midten på en liggende side!)

Dette er et par vanlige tips som omgivelsene setter pris på!

Blir oppgaven stor, så kan du bryte dokumentet i "mother document" og flere "Childs". Alternativt kan du også "starte sidenummer på et annet siffer, men da blir det vanskeligere med innholdsfortegnelse!

Lykke til! Word er et veldig bra program!

8