Range Rover Sport

Medlem
17. juli 2012
Innlegg
18
Prøver å poste en liten tråd her for å få frem litt erfaringer og kjøpsråd rundt RRS. Er det noen som har eid en slik og har litt erfaringer å komme med så er det bare å komme med inntrykkene :)

Kan sparke i gang tråden med noen spørsmål/brannfakler
-Prisfall på de eldste modellene i fra -04/05 nå som ny modell kommer i løpet av sommeren?
-Faller de sammen?
-Er det bedre å gå for vanlig range rover?
-Gearkasse problemer
-Chippet vs orginal (diesel)?
-Fallgruver (kjente feil osv.)?
-Elektronikk feil?

Tar med en lenke til den nye modellen
http://www.tv2.no/underholdning/bro...-se-opp-denne-suven-er-historisk-4019338.html

Kort oppsummert for de som ikke vil lese alt
-420kg lettere
-Endringer i design
-Opp til 256hk (fra 190 på -04 som har fått mye tyn for å være for lite)
 
Redigert:
Ville ventet med å kjøpt 04/05 til nye modellen slippes for å se hvor mange som bytter. Blir det flere som bytter blir jo prisen rimeligere på de eldre.

Ellers hører jeg mange er fornøyd, men de er ofte kritiske til verkstedkost når det skjer noe
 
@Hopalong liker engelske luer, hagler, benklær og biler. Han dukker nok opp med noen tips etter hvert.

Jeg liker Range Rover Sport. Tøff bil. Ville selv valgt bensin, men det må du ikke høre på hvis du ikke a) finner en som er bygd om til LPG-drift eller b) bryr deg om drivstoffkostnadene.

Entropys råd om å vente til litt etter at den nye har komet på markedet er verd å lytte til.
 
Redigert av en moderator:
@Hopalong liker engelske luer, hagler, benklær og biler. Han dukker nok opp med noen tips etter hvert.

Jeg liker Range Rover Sport. Tøff bil. Ville selv valgt bensin, men det må du ikke høre på hvis du ikke a) finner en som er bygd om til LPG-drift eller b) bryr deg om drivstoffkostnadene.

Entropys råd om å vente til litt etter at den nye har komet på markedet er verd å lytte til.

Takk for tips Entropy og Minuteman. Har du kjennskap til om verksted utgiftene er dyre pga deler eller arbeidstimer/feilsøking, Entropy? Det lille jeg har sjekket ebay og andre sider tilbyr relativt rimelige deler etter det jeg kan se, men om det er elektronikk man kun får kjøpt direkte fra LR som ryker så er det jo en annen sak..

Hvorfor ville du valgt bensin? Var egentlig litt overrasket over at den fikk så mye negativ omtale for den lille diesel motoren på 190hk. Synst den gikk greit nok når jeg var å prøvde en på Lørdag. Det kan ha noe med at jeg er vandt med å kjøre en gammel 350 Geländewagen :p Veldig imponert over hvor gode kjøreegenskapene og comforten var ihvertfall.
 
Redigert av en moderator:
Slik jeg har forstått det er det litt "enten eller", mange som er meget fornøyde med bilene og slipper hyppige og dyre verkstedsbesøk.
På den andre siden finner du de som har bilen lagret på verkstedet og sliter med utallige feilmeldinger.

Har selv positiv erfaring med en 06mod SC, greit nok med krefter, utrolig komfortabel og null feil på 2år.

OBS! Ikke sett bilen på verksted som ikke kan LR godt :)
 
V8 kompressor er tingen. :cool: Eventuelt vente til V8 diesel. En ekte range rover skal ha bensin v8er mente jeg clarkson sa en gang. :D Jeg liker veldig den lille evoque.
 
Servicer er dyre,mener å huske at motorpool skulle ha 12-13K for en 40000 service og EU-kontroll.... og mitt inntrykk er enten så har du en bil som funker eller så har du en bil som må inn ganske ofte, somregel er det elektronikkfeil, og det er vanskelig å feilsøke på (=fler verkstedtimer). Jeg har en bekjent som hadde en 08 modell uten noen feil. Og har hørt om andre som har hatt veldig mye feil på sine biler.

Det du skal huske på er at når det begynner å passere 100000KM (noe jeg tipper de fleste bilene som du ser på har gjort) er at det begynner å koste en del å holde det i standt mtp slitedeler.

Motoren på 190 HK er helt ok, men den er ganske tørst for å være en diesel.

Nok fornuft, bilen er veldig god og kjøre, og med landrover sitt 4x4 system kommer du frem overalt.

Er ikke meningen å virke negativ, men det er viktig å passe litt på. Se etter biler som har fulgt alle servicer (og pass på de som har vært inne ekstra mange ganger). hvis du skal kjøpe en norsk bil, ville jeg absolutt tatt den med til NAF og tatt en kjøpstest.

Anyways, det er en knallgod bil og du kommer til å bli fornøyd... kjør på!
 
Sjekk litt på RR-forum. Jeg gjorde det når jeg vurderte RR av den forrige typen. Fikk overraskende balanserte råd, noe jeg ikke hadde trodd, antok at det var mer "menighet" der. Valgte til slutt å stikke fingeren i jorda og endte opp med noe annet siden jeg ikke vet hvor en eneste skrue skal sitte.
 
Sjekk litt på RR-forum. Jeg gjorde det når jeg vurderte RR av den forrige typen. Fikk overraskende balanserte råd, noe jeg ikke hadde trodd, antok at det var mer "menighet" der. Valgte til slutt å stikke fingeren i jorda og endte opp med noe annet siden jeg ikke vet hvor en eneste skrue skal sitte.

Det var egentlig det jeg tenkte at jeg ikke kom til å få så jeg prøvde litt her hvor jeg kanskje fikk begge sider av saken, men da skal jeg forsøke det også :)

Jeg kommer nok ikke til å sette bilen på verksted så om ikke delene er håpløst dyre så tror jeg fornuften skal forbli et annet sted denne gangen :p
 
Evoque er vel definert som konebil?

;)
I det minste her i Oslo...

Mye rart som er definert som konebil i Oslo. :) Ja den er liten og ja mener og huske det var Victoria Beckham som står bak mye av designet på den. Men liker den. Jeg syns det er kul "liten" 4x4. Eneste problemet er at det er noe magert motoralternativ der.
 
@minim

Hvorfor jeg ville valgt bensin?
Jeg er ikke så begeistret for dieselmotor. De har selvsagt noe lavere forbruk, men jeg er usikker på om driftsutgiftene blir noe særlig rimeligere. Diesel er dyrere å serve. Nye, moderne dieselmoterer går "kalde". Dette gjør seg særlig gjeldende ved småkjøring. Det er ingen fordel, snarere en ulempe, da det ofte medfører enda dyrere service/vedlikehold. Også er det lyden da. Og dreimomentregisteret. Jeg liker at en bil "tar seg opp" og ikke dabber av ved forbikjøring.

Bare en liten detalj: Dersom du skal dra rundt på en tunglastet tilhenger er diesel å foretrekke.

Men, som nevnt tidligere så er det ikke sikkert det er så fornuftig å høre på meg. Jeg fylte nettopp en tom bensintank og ditto gasstank på min "tanks" og det kom på den nette sum av 3.400,-. Godt det bare må gjøres et par-tre ganger i måneden;)
 
Redigert av en moderator:
@Hopalong liker engelske luer, hagler, benklær og biler. Han dukker nok opp med noen tips etter hvert.

Jeg liker Range Rover Sport. Tøff bil. Ville selv valgt bensin, men det må du ikke høre på hvis du ikke a) finner en som er bygd om til LPG-drift eller b) bryr deg om drivstoffkostnadene.

Entropys råd om å vente til litt etter at den nye har komet på markedet er verd å lytte til.

RR Sport har jeg bare to erfaringer med: 1. Tur-retur Trøndelag, 12 timer hver vei med minimale stopp, gikk som en drøm i min kamerats RR Sport Supercharge. God å sitte i, god å kjøre, fantastisk motor. 2. Et par runder på LR-fabrikkens offroadbane hvor jeg virkelig ble imponert over terrengegenskapene og elektronikken - mens jeg med Defenderen kom frem ved hjelp av kraft og vold, styrte sporten seg gjennom lett og uanstrengt - på vanlige asfaltdekk.

Det er en flott, og god bil, om enn litt for liten og litt for pyntete upraktisk for mitt bruk. Jeg har eid flere LR-modeller de siste femten årene, og har ingen problemer med å anbefale dem. Med unntak for den anakronistiske Defenderen, som er for spesielt interesserte, står byggekvaliteten ikke tilbake for andre merker etter at fabrikken moderniserte. Dele- og serviceprisene kan være høye, som på andre dyrere merker. Importøren tar vel stor avanse på delene. Det er flere uavhengige verksteder som er svært flinke på LR og som kjøper delene direkte fra England.
 
Redigert av en moderator:
Jeg eide en 06 RRS en måneds tid her i vinter. Var et noe impulskjøp fra min side da snøen lavet ned og jeg hadde lyst på noe som virkelig tok seg godt frem, noe den gjorde. Men for meg på 25 år med kun samboer ble det litt stort, tungt og tregt. Min daglige bruk består av å kjøre t/r til kontoret i Oslo som er 15km hjemmefra og da innså jeg fort at det var noe overkill for oppgaven. Bilen er fantastisk lekker og vekker overraskende mye oppmerksomhet og følelser hos folk noe som resulterer titt å ofte i folk som kommer bort for å prate litt.

Men bilen er en meget behagelig cruiser og er en fyd å kjøre på tur. Eneste er at bilen er undermotorisert som du allerede har vært inne på. Chipet ikke selv bilen, men dette skal vist hjelpe en del samt at sjansen er liten for at motor tar skade av det. Bl.a verkstedet jeg brukte anbefalte dette.

Når det gjelder driftsikkerheten er den under pari og det er fryktelig dyrt å reparere. Etter litt bajas-kjøring i Hemsedal tok en fartsensor kvelden på min, kostet 6k for å reparere hvor 5/6 var arbeidstid. Jeg klarte liksom aldri helt å slappe av når jeg brukte bilen for jeg satt bare å ventet på at speedometert skulle begynne å lyse som et juletre med alle mulige varsellamper som det gjør på denne bilen når det er noe galt. Bilen veier 2,5 tonn så for en bil som har rundet 100tkm kan det fort dukke opp mye utgifter på alt av oppheng, bremser og alltids en eller annen elektronikk feil.

Men det skal sies, pratet med den nye eieren av RRSen for litt siden og han har eid bilen nå i over et halvt år og er strålende fornøyd uten noe som helst tull. Men personlig ville jeg nok sjekket ut en X5 fra 2007 -> før du bestemmer deg.

Lekker er bilen om ikke annet:

21_1064671562_xl.jpg


21_2017394882_xl.jpg


21_1523691744_xl.jpg