Radium dials

Det er ekstremt sjeldent at man møter dem, det er en stor sannsynlighet for at de er blitt byttet under en service av mange grunner :
- de er såpass gamle.
- radium genererer en god del korrosjon på lakken og på viserne som ikke var laget av hvitt gull på den tiden.
- radium utvikler en grønlig patina som ikke er så tiltalende som tritium f.eks.

( de er også fra en era hvor produksjonstallene var langt lavere enn tritium-epoken)
 
Det er ekstremt sjeldent at man møter dem, det er en stor sannsynlighet for at de er blitt byttet under en service av mange grunner :
- de er såpass gamle.
- radium genererer en god del korrosjon på lakken og på viserne som ikke var laget av hvitt gull på den tiden.
- radium utvikler en grønlig patina som ikke er så tiltalende som tritium f.eks.

( de er også fra en era hvor produksjonstallene var langt lavere enn tritium-epoken)

Absolutt enig. Dette er jo ikke akkurat et problem for særlig mange. Men jeg vet at det finnes klokker på sonen med original radium. Jeg har selv kikket litt på en. Jeg har også diskutert dette på Nurk, så det er ikke helt uaktuelt. Uansett: Da jeg fikk lære om dette, ble jeg litt overrasket. Så det kan være en kjekt for flere å kjenne til dette temaet.

Personlig blir jeg litt mindre interessert i radium dial. Ikke så moro å gi til urmakeren min heller...
 
Redigert:
Denne tråden fortjener noen bilder...

IMG_2291_zps0095bdff.jpg


IMG_9266_zps8ac89722.jpg


IMG_8061b.jpg


@Tom Henriksen
 
Redigert av en moderator:
Radium

Personlig er jeg litt usikker på hvor helseskadelig disse skivene er, skjønner godt at "Radiumdamene" som dekorerte skivene fikk alvorlige problemer. Men å bære en slik klokke på armen daglig i mange år var vanlig fra før 2.verdenskrig og fram til tidlig -60 tallet.

Jeg bruker min 6536/1 jevnlig og kommer til å fortsette med det. Har vi flere på sonen med orginale radiumdials er jeg mer enn villig til å overta disse. ;)
Tom
 
Personlig er jeg litt usikker på hvor helseskadelig disse skivene er, skjønner godt at "Radiumdamene" som dekorerte skivene fikk alvorlige problemer. Men å bære en slik klokke på armen daglig i mange år var vanlig fra før 2.verdenskrig og fram til tidlig -60 tallet.

Jeg bruker min 6536/1 jevnlig og kommer til å fortsette med det. Har vi flere på sonen med orginale radiumdials er jeg mer enn villig til å overta disse. ;)
Tom

Enig med Tom. Dette er kanskje litt overdrevet. Likevel: Nyttig info. Ikke minst hvis man skal prute litt på noen skikkelig gamle klokker :D
 
Nå er det jo også begrenset med "lume" også på en gammel Sub. Ihvertfall sammenlignet med noen gamle
militære lommeur fra 1930`tallet jeg har liggende.

IMG_6090.jpg


IMG_0470.jpg


IMG_0473.jpg


Selv om de ennå lyser i mørket har jeg ingen betenkligheter med å bære de i bukselommen...

Jeg har dog sett andre ting med radium-maling jeg ville vært mere redd for å bruke. Bla et
gammelt vaktskjold (til å ha hengende rundt halsen) som var helmalt i radium:cool:
 
Nå er det jo også begrenset med "lume" også på en gammel Sub. Ihvertfall sammenlignet med noen gamle
militære lommeur fra 1930`tallet jeg har liggende.

IMG_6090.jpg


Selv om de ennå lyser i mørket har jeg ingen betenkligheter med å bære de i bukselommen...

Jeg har dog sett andre ting med radium-maling jeg ville vært mere redd for å bruke. Bla et
gammelt vaktskjold (til å ha hengende rundt halsen) som var helmalt i radium:cool:

Skikkelig tøffe bilder. Thanks for sharing!!
 
Jeg husker jeg arvet en gammel klokke med markører av Radium. Min far brukte den i sin tid på NTH og testet den mot en geigerteller. Da han gjorde dette løpte geigerteller helt løpsk og han brukte ikke klokken siden. Da jeg arvet klokken tok jeg den med til urmakeren og spurte om det var noen fare å bruke klokken. Urmakeren sa da at dette ikke skulle være noe problem, ettersom all radiumen på slike gamle klokker er blitt borte over tiden.
 
Okei....? Halveringstiden på Radium er vel ca 1000 år:eek:

+1

Jeg trodde også at radiumen mistet sin virkning før, men radiumen er der.
Sulfid og sulfat "brenner" opp, men alpha, beta og gamma strålene fortsetter å stråle.

Like "farlig" som før, men jeg hadde ikke brydd meg. Det kan du umulig utgjøre noen fare?!
 
Radium Girls

Siden det var nevnt "The Radium Girls" så deler jeg denne.
En liten artig tegning som viser jentene som malte på skivene. Etter sigende så fikk de litt stygge tenner siden de fuktet penselen med munnen. Og... så ble de ikke så gamle heller. I dag ville vi vel kalt det yrkesskade etc...

RadiumGirls.jpg


:cool: