Rabatt/pruting på Omega hos norske forhandlere

tee

Medlem
15. jan. 2010
Innlegg
18
Kjøpte en Breitling hos en Protid-urmaker for et par måneder siden, og fikk 10-12% rabatt uten å spørre engang. Kunne sikkert fått mer om jeg ikke var så ivrig etter å få hjem klokken :D Vet at det er prutningsmonn hos norske forhandlere, men at Breitling gjerne er litt drøyere på dette enn andre, iallefall internasjonalt.

Hvordan er det med Omega? Er det noe å prute på, eller ligger det føringer fra Omega om å ikke gi rabatter?
 
Samme erfaring, Protid urmaker.
Så på et par Omegaer, en til meg selv og en til kona. Prisen ble droppet uoppfordret, og det lenge før jeg hadde utløst noen spesielle signaler annet enn interessen for klokker, og disse modellene spesielt.
Ble riktig nok ikke noe kjøp, men salgsviljen var der.
 
Jeg var rett før jul innom Protid og så på en Seamaster 2254. Fikk etter mye om å men vridd ut av selger at 500,- kunne de strekke seg til å slå av. Som han sa selgeren; "den kom jo nettopp inn i april".

Blir jo nesten sånn at man må sjekke klokkene for solbleking før man handler. Trodde vel også at de ville hatt interesse av å få ut utgåtte modeller, men det hadde de ingen forståelse for.
 
Omega har riktig nok sluttet å produsere 2254.50, men det er fortsatt en ettertraktet modell.
Derfor var de kanskje ikke så keene på la den gå til lavere pris når de vet at det finnes mange potensielle kjøpere til denne modellen fortsatt.
 
JonasV skrev:
Omega har riktig nok sluttet å produsere 2254.50, men det er fortsatt en ettertraktet modell.
Derfor var de kanskje ikke så keene på la den gå til lavere pris når de vet at det finnes mange potensielle kjøpere til denne modellen fortsatt.

Faktisk måtte jeg opplyse om at den var utgått, og etter 10 minutters blaing i katalogen måtte selger innrømme det. Og dette var fyren som er hovedansvarlig for klokker i denne butikken.
 
Kan ikke se noe positivt i at butikkene kaster rabatter etter kundene. Får man 10-20% rabatt uten engang å spørre betyr det bare at prisene i utgangspunktet er for høye og alle andre blir flådd.
 
Enig i det. I tillegg gir det kanskje unødvendig handel over på "gråmarkedet". Prisene på f.eks. urverket.no fristet, men med rabatten hos Protid var det bare snakk om småpenger i forskjell hos autorisert forhandler og urverket.no. Men fordi de ikke oppgir "faktiske" priser i utstillingsvindu, og potensielle kunder ikke gidder å prute før de bestemmer seg for kjøp, velger de kanskje mer tvilsomme løsninger i den tro at de sparer masse penger.
 
Min erfaring er også at det er en del å gå på på Omega. Fikk også 10% på min PO, men så er det også kanskje en av de mest omsatte modellene i Omega`s sortiment for øyeblikket... Å komme ned i prisene som Urverket.no opererer med, kan jeg nok bare glemme hos min forhandler.... Men hvor mye jeg er villig til å betale for trygghet, blir en annen sak.
 
Det burde være mulig..

Snakket med en venninne idag som jobber i klokkebutikk. Det vanlige er vist at Omega etc. Selges for 2,5 ganger innkjøpspris.
 
Pruting gjør man i syden. Å be selgeren om å gi deg den beste prisen han/hun kan er en annen ting. Etterpå spør du: Er det virkelig den beste prisen du kan gi? Er selgeren utålmodig, kommer han/hun kanskje med et litt bedre tilbud. :cool:
 
Jeg kjøpte POen min hos AD i Norge for 22K, altså en del under listeprisen på litt over 27K. Var ikke noe heavy sydenpruting akkurat, mer litt gentlemans talk om en god deal begge kunne bli fornøyd med, hehe. Jeg siterer Watch Snob: "The world of buying a watch is divided into two very clear groups of people: those who pay retail prices, and those with more than half a brain." ;)
 
Man bør revurdere kjøpet om man ikke får god pris på Omega hos forhandler. Skal ikke gå inn på prosentavslag da dette er individuelt, men listepris er uaktuelt IMHO.
 
Er ikke det å prute Ndure? :D

Hyggelig å se deg aktiv igjen, mener å huske det er lenge siden?

Joda, men det er en annen måte å prute på. Enn skal ikke prute slik man gjør i syden. Aggressivt. Hehe. :mad:

Takk for det. Det er en stund siden sist jeg var inne, ja. Siden sist har jeg rukket å fylle 18 år, Longines og Breitling uret er ute av stallen. Sitter kun igjen med min kjære Omega Geneve. Nå er fokuset rettet mot det jeg liker aller best. VINTAGE! :D

Jakten har startet. ;)
 
Aner ikke om det kan sammenlignes, men jeg undersøkte litt priser på en Speedmaster hos noen forhandlere i Düsseldorf. Fikk samme svar fra samtlige, listeprisen var x, og rabatten ble man enig om onsite. Ingen ville gi rabaterte priser på mail eller tlf. Ut ifra min erfaring virker det som om det er lagt inn prutningsmonn på de veiledende/ villedende prisene. Min erfaring er fra Tyskland, hvordan det er i Norge er ukjent. By the way, ble ikke Omega på meg, men Sinn:)