Rabatt hos AD ?

bng

Medlem
11. feb. 2016
Sted
Rogaland
Planlegger å kjøpe en klokke for første gang på flere år, og lurer på om det er vanlig (eller i det hele tatt innafor) å be om rabatt hos AD, eller er dette umulig å få til uten eksisterende kundeforhold? I så fall, hva er vanlig å be om? Prosenter? Ekstra straps e.l. ?
Ser f.eks. at Otteren har en post her på forumet om 10% rabatt til medlemmer, er tilsvarende mulig hos Bjerke, Lervik osv.?

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Planlegger å kjøpe en klokke for første gang på flere år, og lurer på om det er vanlig (eller i det hele tatt innafor) å be om rabatt hos AD, eller er dette umulig å få til uten eksisterende kundeforhold?
Tja, dette kommer nok veldig an på hva du er ute etter; om det du har sett deg ut er en litt ukurant modell som de har problemer med å dytte ut døra, er mulighetene for rabatt langt større enn om du ser deg om etter en populær modell som uansett fyker ut dørene i det øyeblikk de får den inn.

(Spissformulert: Du får nok større rabatt på en two-tone damemodell fra Certina enn på en Submariner i stål...)

Det er absolutt innenfor å spørre, og det er like innenfor for AD å si 'Beklager, men det er ikke slik det funker her hos oss'.

Om så er tilfelle, rusler du videre til neste AD. Rinse, repeat.

Jeg tror jeg ville sjekket ut et par alternativer til modellen du har aller mest lyst på - om du i praksis sier til AD at det er denne modellen og ingen andre du vil ha, er det jo liten grunn til å gi deg nevneverdig rabatt; om du derimot sier at valget står mellom denne eller et par andre i samme prisleie og generelle look, så vil de nok bli mer ivrige etter å komme deg i møte på et vis som gjør at de fortsatt tjener penger.

• Liker
Reaksjoner: bng og seiltid
Planlegger å kjøpe en klokke for første gang på flere år, og lurer på om det er vanlig (eller i det hele tatt innafor) å be om rabatt hos AD, eller er dette umulig å få til uten eksisterende kundeforhold? I så fall, hva er vanlig å be om? Prosenter? Ekstra straps e.l. ?
Ser f.eks. at Otteren har en post her på forumet om 10% rabatt til medlemmer, er tilsvarende mulig hos Bjerke, Lervik osv.?
Hei, Bng og velkommen til TS!

Jeg ville nok ikke aktivt gått inn med innstilingen om å få en rabatt ved kjøp av ny klokke - dersom det er en ny modell. Men undersøkt litt på nett om modellen du tenker har vært i produksjon en stund og ev. om den har vært på tilbud tidligere.

Min erfaring er at noen AD kan gi rabatt på modeller som er utgått, eller legger ved en reim som en ekstra gave ved kjøpet dersom man har et kundeforhold. Selv har jeg aldri etterspurt rabatt eksplisitt.

Som nevnt av @OddE er det ingen fare å spørre. Samtidig er det viktig å ta vare på de små lokale forhandlerene som finner her i landet!

Gjerne del om hvilke klokke du er på utkikk etter.

• Liker
Reaksjoner: bng
Takk for svar! Går ikke inn med en forventning om rabatt, men er greit å vite sånn cirka hva som er vanlig før man betaler titalls tusen for en klokke.

Jeg har sett på Tudor Pelagos, Omega Diver/Aqua Terra, og IWC Mark xx. Så det er ikke akkurat nye modeller, men antar de er ganske populære likevel.

Skal til Bergen om noen uker så da var planen å stikke innom Bjerke. Var innom Lervik tidligere, men de har ikke IWC, skal slutte med Omega, og hadde ikke Tudor inne så det hjalp lite når jeg gjerne vil prøve alle for å se hvilken jeg liker best.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Takk for svar! Går ikke inn med en forventning om rabatt, men er greit å vite sånn cirka hva som er vanlig før man betaler titalls tusen for en klokke.

Jeg har sett på Tudor Pelagos, Omega Diver/Aqua Terra, og IWC Mark xx. Så det er ikke akkurat nye modeller, men antar de er ganske populære likevel.

Skal til Bergen om noen uker så da var planen å stikke innom Bjerke. Var innom Lervik tidligere, men de har ikke IWC, skal slutte med Omega, og hadde ikke Tudor inne så det hjalp lite når jeg gjerne vil prøve alle for å se hvilken jeg liker best.

Ta en titt på tråden her. Her kan du se hva som var på salg for en måned siden. Vil gi en pekepinn på hvilke modeller de har solgt for rabattert pris tidligere -> https://www.tidssonen.no/forum/threads/urmaker-bjerke.15625/page-121

Lykke til på jakten, og del gjerne om det ender i noe kjøp!

• Liker
Reaksjoner: SoulG og bng
Mange modeller hos Bjerke var på 30% på salget i mars/april. Thune har gjerne liknende salg. Jeg tenker i hvertfall det er helt innafor å høre om de fremdeles har noen av salgsmodellene og om de fremdeles er rabbaterte.

Å be om rabatt er en selvfølge. De siste årene kan det virke som om mange i Norge har blitt litt handlingslammet på grunn av en voldsom (nesten komisk) respekt eller «frykt» for forhandlere i forbindelse med klokkekjøp. Sannheten er at man, med noen få unntak, aldri betaler full pris på slike varer internasjonalt.

Spesielt på merker som Omega og IWC er det vanlig med 10-15% rabatt. For tre uker siden ble jeg tilbudt rabatt på den nye Planet Ocean hos en Omega-forhandler, for å gi et konkret eksempel. Selv mens hypen var på sitt verste, ble man alltid tilbudt rabatter hos forhandlere i utlandet på merker som disse, samt Breitling, Panerai og Longines. Å betale 100% for en Mark XX hos en norsk forhandler i dagens marked bør ikke være nødvendig.

Tudor er kanskje det merket du nevner som sitter lengst inne hos Bjerke, men det skader absolutt ikke å spørre. Det er ingen grunn til at Bjerke skal være annerledes enn resten av verden. Å ha handlet der før, eller å være stamkunde, er naturligvis alltid en fordel, men også som ny kunde bør man uansett forvente en hyggelig dialog om pris.