Røyke pipe

Jeg røkte pipe for en del år siden.
Lette lege etter den perfekte tobakken, og den fant jeg til slutt.
Rød orlik er en ren virgin tobak. Perfekt lukt også svei den ikke så mye på tunga som mange tobakken gjør.
Sjekk også ut W Ø Larsen sin Kong Frederik blend. Den er meget god, med litt latakia i.
Tongue-bite som du beskriver, skyldes at pipa blir for hardt røket og for varm - ro litt ned så slipper du det ;)

• Liker
Reaksjoner: Frik
Er lei av dyre sigarer med (for) varierende trekk (ulike fillers). Så, derfor er pipe en alternativ tilnærming. Med alle gode og konstruktive råd gitt i denne tråden fra empatiske brukere, så vil jeg tro at nikotin-nirvana er hakket nærmere. Mai/juni er baseline og utprøving.

Lykke til! Ett siste tips, en ny pipe må «brennes inn». Du må akseptere at de første 5-6 ganger ikke blir optimale, hverken funksjonelt eller smaksmessig. Kjernen i piperøking er jo tålmodighet, ro og refleksjon så hold ut ;)

Lykke til! Ett siste tips, en ny pipe må «brennes inn». Du må akseptere at de første 5-6 ganger ikke blir optimale, hverken funksjonelt eller smaksmessig. Kjernen i piperøking er jo tålmodighet, ro og refleksjon så hold ut ;)
Pipe, utstyr og tobakk innkjøpt. Rolig innrøyking i hagen i dag.

• Liker
Reaksjoner: BigT, Erik_SG og Gin
Jøss. Sterke saker. Tiden med for varierende kvalitet på trekk i sigarer er i alle fall forbi. :)

Følger denne. Har et par som har ligget i en skuff i et tiår eller to. Knakk aldri koden, men har tenkt flere ganger at jeg kunne tenkt meg å lære det. Synes å huske at det hadde en tendens til å samle seg opp en slags sur flytende gugge i bunn, som førte til vond smak og en følelse av å ikke mestre kunsten. Gjorde nok det meste feil..

Følger denne. Har et par som har ligget i en skuff i et tiår eller to. Knakk aldri koden, men har tenkt flere ganger at jeg kunne tenkt meg å lære det. Synes å huske at det hadde en tendens til å samle seg opp en slags sur flytende gugge i bunn, som førte til vond smak og en følelse av å ikke mestre kunsten. Gjorde nok det meste feil..

Det kan fort skje om pipa røykes for hardt/varmt, og hvis tobakken ikke pakkes tett nok underveis. Da blir det det jeg kaller «pipesnerk», som vel egentlig er en form for tjære. Man lærer det etter hvert - tålmodighet med pipa er en dyd.

Som @BigT sier, så gjør det å pakke pipen underveis, underverker.

IMG_7843.png

Viktig steg, etter som jeg har forstått: Rens pipen godt etter bruk (tømmes helt, piperenser i både kammer og munnstykke, samt rense metallfilter hvis man har et slikt) og tørk godt av alt og la den lufte litt. Klar til nytt bruk.

IMG_7846.jpeg

Da var det grunnleggende i boks og opplevd. Da er det tid for å undersøke ulike pipetyper/former og et plefora av ulik tobakk. Sigarer? Go home.

• Liker
Reaksjoner: BigT