Røverhistorier og annet

Medlem
20. des. 2011
Innlegg
120
Jeg ramlet inn på dette forum ved hjelp av andre forum på internettet. Vi med sansen for gamle biler har nok lett for å la oss fascinere av mekaniske ur. Ursa Major her inne befinner seg på flere av de samme forum som undertegnede og det er lett å bli interessert. Når man i tillegg oppdager denne fantastiske julekalenderen som en av de første trådene er det jo umulig å ikke la seg rive med.

Jeg tok et ørlite dykk i arkivet og fant disse to urene i en gammel skuff. Videre følger røverhistorien og et dårlig bilde:

f89d4ae5.jpg


Jeg skulle likevel passere Tigerstaden på vei til julebord her forleden og bestemte meg for å gjøre alvor av planene om å ta disse med til en Urmaker. Jeg hadde lest et sted at Urmaker Ossur Solem i Tordenskjoldsgate hadde god greie på den slags. Det første lyspunktet som møtte meg var allerede utenfor forretningen. En eldre herre i en hvit gammel britisk sportsvogn av merket MG dro en skinnlue på hodet før han satte avgårde.. 40talls cabriolet på denne tiden av året står det virkelig respekt av. Jeg steg inn i forretningen og dro klokkene opp av reisevesken. Ossur Solem kikket på Longines klokken og fortalte at dette var en av de bedre urverkene som Longines hadde laget. Jeg var mer interessert i den andre klokken og spurte pent om hva han kunne fortelle om dette uret.

Ossur Solem kunne fortelle meg at dette var en klokke som ble lansert i forbindelse med at SAS hadde sine første flyvninger over Nordpolen og at det var vanlig for SAS piloter å bære dette uret. Videre kunne han fortelle at en mann med navn Bernt Balchen var involvert i disse polarflyvningene. Han var ansett som en av pionerene innen polarflyvning og hadde vært på ekspedisjon med Roald Amundsen. Mer informasjon finnes her

sas-polerouter.jpg


Polerouteradds.jpg


Navnet Bernt Balchen dro jeg umiddelbart kjensel på. Min bestefar var en gang på Elgjakt med Balchen. Jeg forstod det som at Bernt Balchen var en kjent mann, og at han var en skikkelig tøffing. Han hadde skutt bjørn i Alaska må vite. Med på elgjakt hadde Balchen med seg en rifle av typen Winchester model 94. En slik vi kjenner best fra gode gamle westernfilmer med Clint Eastwood i hovedrollen. Min bestefar synes riflen var meget flott og når dagen i skogen var unnagjort fikk min bestefar geværet i gave. Jeg fortalte ivrig videre at riflen befant seg på Baroniet og at klokken antakelig var i mitt eie på grunn av samme bekjentskap. Om klokken var en gave fra vår venn Balchen har jeg dog ingen til å bekrefte men det skulle ikke forundre meg at det har en sammenheng. Jeg vil tro at han hadde god tilgang til disse klokkene.

Ossur Solem har fått beskjed om å ta en skikkelig service på klokken, og med en ny og fin lærreim kan dette bli et hyggelig ur kan det ikke?

(ikke mitt)

polerouter38-big.jpg
 
Artig historie og nydelig klokke! Kan ikke huske å ha sett Poleroutere på TS før, men nå har jeg sett to i løpet av noen dager :eek:
 
Elsker urverket på det polaruret! Viste ikke at de laget "Små" rotorer tidligere, trodde dette var en moderne "oppfinnelse" :) Rett og slett nydelig!
 
To stilige klokker, særlig Universalen. De er virkelig stilig og artige! :)


@salvesen: ta deg en titt på heuer. De har en del artige micro-rotorer. Og også en litt mer spesiell med skjult micro-rotor. Urverket ser manuelt ut ved første øyekast. ;)
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Er absolutt ingen ekspert på dette, men jeg håper å plukke opp et og annet her inne.. Universalen er min favoritt med tanke på historien og at det er et relativt ukjent merke for mange.

Ellers må jeg jo si at jeg sikler på Blancpain Fifty Fathoms, men føler denne ligger litt over mitt prisleie slik til å begynne med. Ikke godt å vite prisutviklingen på bruktmarkedet dog.

Ellers er vel ikke Heuer det merket som de fleste trykker til sitt bryst her inne, men en Heuer Monza hadde virkelig gjort seg. Helst en som det ikke står Tag på, og ei heller skal det være synlig urverk. ;)

Heuer-Monza-10-WM.jpg
 
Tag Heuer er ikke det mest populære, men trur du skal lete før du finner noen som har noe i mot en vintage Heuer (altså ikke Tag Heuer). ;)
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Er absolutt ingen ekspert på dette, men jeg håper å plukke opp et og annet her inne.. Universalen er min favoritt med tanke på historien og at det er et relativt ukjent merke for mange.

Ellers må jeg jo si at jeg sikler på Blancpain Fifty Fathoms, men føler denne ligger litt over mitt prisleie slik til å begynne med. Ikke godt å vite prisutviklingen på bruktmarkedet dog.

Ellers er vel ikke Heuer det merket som de fleste trykker til sitt bryst her inne, men en Heuer Monza hadde virkelig gjort seg. Helst en som det ikke står Tag på, og ei heller skal det være synlig urverk. ;)

Heuer-Monza-10-WM.jpg

Det finnes mange flotte gamle Heuere, absolutt noe som står på listen min. 30-talls Monzaen til venstre er nydelig, men sikkert umulig å oppdrive, i hvert fall i fin stand vil jeg tro.
 
Det vil jeg tro! Det virker ikke som om det er for mange av noen av de ute på markedet. Har problemer med å finne noen klar tidslinje på denne modellen, noen som har en god link eller kan opplyse meg?

Daniel
 
Jeg tar det som en bekreftelse på at den flotte Autaviaen din aldri kommer for salg, noe jeg egentlig har skjønt for lenge siden. Noen tips om hvor jeg skal lete? Spesielle søkeord som gir meg akkurat den skiven? Det er mange Autaviaer der ute, men ikke rette sorten :)

Et lite spørsmål til før jeg gir meg med OT: Er alle gamle Carrera 36mm? Også et fullkomment ur, men skulle ønske den var litt større, men den ser muligens ikke så liten ut pga smal bezel. Vet du om det er noen på sonen som har en slik?
 
Jeg tar det som en bekreftelse på at den flotte Autaviaen din aldri kommer for salg, noe jeg egentlig har skjønt for lenge siden. Noen tips om hvor jeg skal lete? Spesielle søkeord som gir meg akkurat den skiven? Det er mange Autaviaer der ute, men ikke rette sorten :)

Om du mener den manuelle Autaviaen (jeg har jo en automat også), kjøpte jeg den på Onthedash.com. Søk på Heuer 73663, så får du ihvertfall opp riktig modell. Legg gjerne til Siffert, så får du den blåhvite fargekombinasjonen. (Selv om det strengt tatt er den automatiske Autviaen med hvit skive og blå detaljer som er Siffert-Autaviaen.) Jeg ville lagt ut et WTB der om jeg var deg, nesten helt sikker på at du får napp.

Her er en dyr en på eBay:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Heuer-chronograph-Watch-Autavia-73663-Rare-hard-FIND-One-Owner-/110791371001

Og noen eldre poster på OTD/Chronocentric:

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=19952

http://www.chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?md=read;id=19949

Når det gjelder priser er jeg ikke helt oppdatert. Tenker at 20-25k NOK + moms er det du må ut med for et pent eksemplar? Mulig det går an å gjøre bedre dealer også. Det er Siffert-fargene som hever prisen, både manuelle og automatiske Autaviaer med andre skiver går for betraktelig lavere summer.
 
Takk for info, men det er den andre jeg liker så godt. Den har oransje detaljer. Er det også en Joe Siffert, eller er de bare hvit/blå? Prøvde å finne igjen et bilde av din på TS, men tror det er slettet fra photobucket.
 
Ah :D Vanligvis er det den andre som vekker begeistring ;) Min 11630 var min første vintage Heuer, sølvskiven er fantastisk! Denne har ingen spesiell benevnelse så vidt jeg vet, men jeg ser den ikke å ofte. Vanligst å finne med svart skive, og de orange detaljene gjør seg meget bra på den og. Kjøpte min på eBay, men OTD er fortsatt stedet å lete. Lykke til!

Klokkebilder677.jpg


Klokkebilder683.jpg


Her er noen lekre bilder av samme modell
http://heuerville.wordpress.com/2011/05/22/autavia-11630-mh-silver-dial/
 
DEN ja :D:D:D Takker! Greit å få sett bilder av akkurat den igjen slik at letingen har litt retning.