Råd til kjøp av ny klokke

Medlem
9. feb. 2020
Innlegg
29
Sted
Sandnes
Hei folkens! Ny bruker som trenger noen råd.

Har begynt å bli en moden mann (nærmer meg 40) og det fristen med en "skikkelig" klokke. Regner med å bruke klokken omtrent hele tiden (har en kontorjobb i det offentlige) og vil gjerne ha en litt "sportslig" klokke. Drømmeklokken hadde vel egentlig være en Submariner, men det er litt heftig å bruke 100k på en klokke. I jakten på alternativer har jeg sett meg ut Tudor BB 58 og Omega Speedmaster Professional. Synes begge disse ser veldig kule ut.

Fordelene med Omega Speedmaster (sånn jeg ser det) er at det er en modell med lang historie og et tidløst design. Ulempen er at den må trekkes og stilles hver dag!?

Fordelen med Tudor 58 er at den minner veldig om Submariner og er litt mindre enn Speedmaster (jeg har håndledd på 16,5 cm). Ulempen er at de er veldig hot akkurat nå (men hvor lenge er de det?).

Jeg har sett litt på finn.no og det ser ut til at jeg kan få en Speedmaster ned mot 30'. En BB58 må jeg nok gi nærmere 40' for.

Veldig usikker på hva jeg skal satse på. Noen som har noen gode råd? Evt. andre klokker jeg bør ta en titt på? Er veldig glad i "klassikere" med en lang historie...
 
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Velkommen!

du har sett deg ut to nydelige klokker og kan rett og slett ikke trå feil her :)

Koker vel ned til hvilket design du liker best og hvor mye det haster å få tak i klokken? ( om du ikke vil betale overpris selvsagt)
 
Velkommen @oggaman .
Du har valgt to gode vinnere til dine kriterier.

Seamaster og sitt CoAxial urverk er en artig sak. Tudor har også sin gode historie med knyting mot Rolex. Denne forsvarer fult ut eventuelle "ondsinnede " meninger om Submariner-kopi.

Mitt beste råd er at du rett og slett legger opp til å gå og prøve og å deale med butikken om klokkene. Begge er killere som du vil bli fornøyd med.

Kos deg med jakten, og la tiden hjelpe. Du kommer til å bli fornøyd. En god diskusjon her er en hyggelig hjelp.

God jakt!

8
 
Høres ut som du kommer til å kjøpe deg en Tudor for deretter å se ned på den hver dag og ønske at det var en Sub.

+ 1

Har du lyst på en Sub, og har råd til en Sub, så bør du kjøpe en Sub :)

Speedy er også et sikkert valg, det er et ikon mange får lyst til å prøve på et eller annet tidspunkt. Ellers er ikke denne feil heller, særlig hvis du er mer på diver-kjøret:

179F061B-E79B-4F97-A0F9-5634A20C27D7.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: TimeLord og Grendel
Hei folkens! Ny bruker som trenger noen råd.

Har begynt å bli en moden mann (nærmer meg 40) og det fristen med en "skikkelig" klokke. Regner med å bruke klokken omtrent hele tiden (har en kontorjobb i det offentlige) og vil gjerne ha en litt "sportslig" klokke. Drømmeklokken hadde vel egentlig være en Submariner, men det er litt heftig å bruke 100k på en klokke. I jakten på alternativer har jeg sett meg ut Tudor BB 58 og Omega Speedmaster Professional. Synes begge disse ser veldig kule ut.

Fordelene med Omega Speedmaster (sånn jeg ser det) er at det er en modell med lang historie og et tidløst design. Ulempen er at den må trekkes og stilles hver dag!?

Fordelen med Tudor 58 er at den minner veldig om Submariner og er litt mindre enn Speedmaster (jeg har håndledd på 16,5 cm). Ulempen er at de er veldig hot akkurat nå (men hvor lenge er de det?).

Jeg har sett litt på finn.no og det ser ut til at jeg kan få en Speedmaster ned mot 30'. En BB58 må jeg nok gi nærmere 40' for.

Veldig usikker på hva jeg skal satse på. Noen som har noen gode råd? Evt. andre klokker jeg bør ta en titt på? Er veldig glad i "klassikere" med en lang historie...

Speedy må trekkes hver dag, men ikke stilles..
Å trekke opp en klokke synes jeg er en fin rutine hver morgen, og en måte å "connecte" med klokka.
 
Jeg vil anbefale at du tar en titt på IWC Ingenieur. Dette er meget flotte klokker med god historie. Disse finnes i flere størrelser og design, men søk litt på nett å se om du finner en du liker. Lykke til med jakten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og Pinto
Det skal også sies at du ikke må stille en Speedmaster hver dag, den går like nøyaktig som alle andre mekaniske klokker.

Jeg tror både Speedmaster Pro og Seamaster 300M vil være veldig store om håndleddene dine er 16.5cm. mine er 18cm, og jeg føler at de er på kanten selv her.

Black Bay 58 er nok et flott valg, ellers kan du jo vurdere en Omega Railmaster.
 
Jeg har vært i samme båt som deg og klarte aldri å stille Submariner-kløen. Selv BB58 gikk rett ut igjen (for langt under 40k). To klokker som holdt en stund var Longines Hydroconquest 39mm og TH aquaracer 41mm. Disse går fort for en billig penge på bruktmarkedet.
 
Hei folkens! Ny bruker som trenger noen råd.

Har begynt å bli en moden mann (nærmer meg 40) og det fristen med en "skikkelig" klokke. Regner med å bruke klokken omtrent hele tiden (har en kontorjobb i det offentlige) og vil gjerne ha en litt "sportslig" klokke. Drømmeklokken hadde vel egentlig være en Submariner, men det er litt heftig å bruke 100k på en klokke. I jakten på alternativer har jeg sett meg ut Tudor BB 58 og Omega Speedmaster Professional. Synes begge disse ser veldig kule ut.

Fordelene med Omega Speedmaster (sånn jeg ser det) er at det er en modell med lang historie og et tidløst design. Ulempen er at den må trekkes og stilles hver dag!?

Fordelen med Tudor 58 er at den minner veldig om Submariner og er litt mindre enn Speedmaster (jeg har håndledd på 16,5 cm). Ulempen er at de er veldig hot akkurat nå (men hvor lenge er de det?).

Jeg har sett litt på finn.no og det ser ut til at jeg kan få en Speedmaster ned mot 30'. En BB58 må jeg nok gi nærmere 40' for.

Veldig usikker på hva jeg skal satse på. Noen som har noen gode råd? Evt. andre klokker jeg bør ta en titt på? Er veldig glad i "klassikere" med en lang historie...
Velkommen ;)

Av de to du nevner er ingen feil, men jeg hadde gått for 58. Nydelig klokke med god lenke, akkurat passe stor (spesielt med 16,5cm håndledd), god gangreserve, du slipper å trekke den, fantastisk skive og kule viser. I tillegg er den enkel å få solgt videre om du ønsker å bytte en dag i fremtiden.

Tipper det å legge inn en ØK annonse på KS vil gjøre susen :) Du må nok betale noe over retail for en, men det er den verdt
 
Gå for Tudor!
Har ikke hatt denne selv, men har en speedmaster som jeg kan si et par negative ting om:
Hesalite er ripemagnet. om du kjøper speedmaster så gå for safir-glass. Riper etter bruk har sin sjarm, men det er jo ingen vits å kjøpe noe som riper av så å si ingenting.
Klokken mangler dato, noe som jeg iallefall savner. (men det mangler jo BB58 også)
Sekundviseren til kronografen er liksom "alltid i veien".
Urverket hacker ikke. Noe jeg synes er særdeles irriterende.
Om speedy er din eneste klokke er det forøvrig ingen sak å trekke opp daglig.

Om du er interessert i å kjøpe dette makkverket fra meg kan du ta kontakt på PM, så finner vi en fornuftig pris! ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor og Grendel
Takker for alle svar! Har vel ikke gjort valget så mye enklere men...

Dette med riper på Speedmasteren ser jeg at mange nevner som et problem. I tillegg er den ikke skikkelig vanntett? Litt irriterende å måtte ta av seg klokken før jeg går i dusjen, men mulig det bare er en vanesak. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Sikkert ikke dumt å få prøvd klokkene på hånda før jeg tar en avgjørelse. Problemet er vel at ingen forhandlere har 58'ern inne.

Uansett hva jeg velger så er det vel mulig å selge klokken uten å tape så alt for mye penger. Dermed er ikke risikoen særlig stor...

Er det forresten helt trygt å kjøpe klokke via finn? F.eks denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169807057
Vil jo være et mareritt å kjøpe en falsk klokke. Samtidig koster en ny Speedmaster nærmere 50', da vil jeg heller kjøpe en brukt (som den på finn).

Får jeg ikke forsikret klokken om jeg ikke har original kvittering og mva-papirer? Hvor viktig er dette?
 
Takker for alle svar! Har vel ikke gjort valget så mye enklere men...

Dette med riper på Speedmasteren ser jeg at mange nevner som et problem. I tillegg er den ikke skikkelig vanntett? Litt irriterende å måtte ta av seg klokken før jeg går i dusjen, men mulig det bare er en vanesak. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Sikkert ikke dumt å få prøvd klokkene på hånda før jeg tar en avgjørelse. Problemet er vel at ingen forhandlere har 58'ern inne.

Uansett hva jeg velger så er det vel mulig å selge klokken uten å tape så alt for mye penger. Dermed er ikke risikoen særlig stor...

Er det forresten helt trygt å kjøpe klokke via finn? F.eks denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169807057
Vil jo være et mareritt å kjøpe en falsk klokke. Samtidig koster en ny Speedmaster nærmere 50', da vil jeg heller kjøpe en brukt (som den på finn).

Får jeg ikke forsikret klokken om jeg ikke har original kvittering og mva-papirer? Hvor viktig er dette?

Dette med riper har jeg ikke hatt mye problemer med. En gang i halvåret finner jeg frem tuben med Polywatch (har til og med brukt tannkrem. Ville ikke forundre meg om Jif funker også) og en bomullsdott. Skurer glasset i et par minutter og ripene er fullstendig borte. Ikke akkurat en stor hassle synes jeg.

Forøvrig tar jeg ingen klokker med meg i dusjen. Selvsagt tåler de det hvis de er vanntette, men såpe kan i værste fall tørke ut o-ringer/pakninger hvis det er en daglig greie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og robert A
Gå for Speedmastern :)

Rolex Submariner til dagens pris er et dårlig kjøp og Black Bay 58 er hverken fugl eller fisk. Tudor Pelagos er en klokke det verdt å sjekke ut, men den er muligens litt for stor og røff til daglig bruk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Muffasa og robert A