Råd til kjøp av klokke for første gang!

Medlem
23. juli 2017
Innlegg
5
Sted
Sandvika
Skal for første gang kjøpe "ordentlig" klokke. Har sett på Breitling Colt Chronograph Automatic sort med sort military reim. Altså et slik mekanisk ur som jeg har skjønt er det man bør ha. Som nybegynner på klokker er jeg fortsatt mere opptatt av design, funksjon og comfort, og har således også sett på 2 quarts/batteriklokker med flere funksjoner, tynne og lette; Breitling Aerospace Evo Night og Chronospace Night Mission Evo. Liker nok egentlig de 2 sistnevnte best. Pris lik for alle tre, rundt 40-50k hver. Er det veldig dumt å velge en batteriklokke til slik pris slik at jeg heller burde gå for den automatiske Colt'en? Eller er Colt'en uansett ikke noen "fin" klokke i klokkeverden?
 
Velkommen til asylet! Det viktigste er at du kjøper noe som du liker; det er jo dine penger og du som skal gå med den :) Når det er sagt, så finner du nok ikke mange her inne som vil anbefale et quartsur... Det gjør ikke jeg heller. Du finner mye fint i prisklassen 40-50k; både nytt og brukt. Bruk litt tid på å sjekke ut forskjellige merker og modeller - og for all del: kjøp mekanisk! :D
 
Mange kule quartsklokker, men i den prisklassen bør du gå for mekanisk.
Når det er sagt er Breitling både flotte og av høy kvalitet.
Bruk god tid på å navigere deg rundt alle de forskjellige merkene.
Mine tips:
Gå for et gammelt, ærverdig og respektert merke med litt historie.
Gå for et klassisk design slik at du aldri blir lei.
Gå for 100m wr slik at du kan ta den med på badeferien.
Innsyn til urverket på baklokket er alltid gøy.
 
Takk for svar. Jeg har alltid ønsket en Breitling (men det kan jo endres). Kommer nok av den Emergencymodellen som alltid har framstått som så stilig (funksjonelt). Alle de 3 nevnte modellene er sorte og med kunststoff-rem. Hvorfor kan Breitling selge så dyre quartz klokker? Betaler man da bare for navnet, eller er det de "avanserte" funksjonene som gjør at de selges? Alle de 3 nevnte modellene er ganske like utseendemessig. Har ellers også sett på Omega moonwatch og racing, men liker den military-reisen på Breitling bedre enn ren lær eller gummien som Omega har.