Råd om kjøp av klokke

Medlem
30. des. 2019
Innlegg
11
Sted
Bergen
Hei!

Ny på forum, og ønsker tips i forbindelse med kjøp av ny klokke. Jeg har hatt div. rimelige klokker tidligere, ønsker å gå til innkjøp av mitt første mekaniske ur (og innser nå at dette kan bli en styggdyr hobby etter hvert...).
Ser i hovedsak etter en stilren klokke i stål, har til nå bare kikket på 41mm TH Aquaracer.
Prisklasse tenker jeg 20-25k. Hva finnes egentlig i denne området, både ny og brukt?
Ønskelig med en klokke som ikke er alt for stor, da jeg har relativt smalt håndledd. Har til sammenligning en eldre Tissot T-touch Expert, synes denne er i grenseland mtp. størrelse.

.
20191230_105721937_iOS.jpg
 
Velkommen!

Det er mye å velge mellom, og mitt beste råd er at du tar deg litt tid i forhold til valg av neste klokke. Les deg litt opp, og følg med på kjøp/salg-trådene her inne.

Investér i den klokken du selv ønsker deg. De fleste klokkemerker taper seg veldig i pris dersom du kjøper klokken ny. Brukt klokke kan være like så bra som ny. TH er et av merkene som taper seg veldig i pris, så der bør du absolutt gå for brukt.

Lykke til!
 
Vil absolutt anbefale å kjøpe brukt, spesielt den første "skikkelige" klokken.

Sjekk ut forrige modell Omega Seamaster "Smpc", som ligger rundt den prisklassen du ser for deg. Den er 41mm, om det blir for stort så kan du sjekke ut Speedmaster Reduced.

Oris har også mye flott som gir masse glede for pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og Grendel
Takk for respons her. Som du sier, har lagt merke til at nesten nye TH fort dropper oppmot 30-40% på bruktmarkedet, dveler derfor litt på å kjøpe dette nytt.
Virker også som det er mye flott å velge mellom på bruktmarkedet, så tenker jeg får bruke litt tid til research her.

Seamaster ser flott ut, denne må jeg ta en nærmere kikk på.
Moonwatch er et mål i det fjerne, men mer på grunn av stor interesse for Apollo og romfart generelt.
 
Velkommen @Kenny3
Til din prisgruppe vil jeg også slå et slag for Omega Seamaster (SMP, eller Bond som også flere kalles). Mye å velge mellom, artig relasjon til James Bond og fin klokke.

Ta god tid på jakten. Det er mange ulike typer, urverk og tilleggsutstyr som du kanskje vil ha med.

8
 
Hei!

Ny på forum, og ønsker tips i forbindelse med kjøp av ny klokke. Jeg har hatt div. rimelige klokker tidligere, ønsker å gå til innkjøp av mitt første mekaniske ur (og innser nå at dette kan bli en styggdyr hobby etter hvert...).
Ser i hovedsak etter en stilren klokke i stål, har til nå bare kikket på 41mm TH Aquaracer.
Prisklasse tenker jeg 20-25k. Hva finnes egentlig i denne området, både ny og brukt?
Ønskelig med en klokke som ikke er alt for stor, da jeg har relativt smalt håndledd. Har til sammenligning en eldre Tissot T-touch Expert, synes denne er i grenseland mtp. størrelse.

.







Sjekk ut denne da! flesker til med 10% startbonus til deg;)

1577709292484.png
 
Ser at flere her peker meg i retning Seamaster. Har jeg forstått det slik at den som foreslåes er en modell som ikke er mulig å få tak i ny lengre? Og bør jeg smøre meg med tålmodighet for å få tak i en?
Har lite erfaring med bruktmarkedet i dette segmentet genrelt, men har kikket litt her på siden og ellers på finn.no
Kan strekkes prismessig for den rette klokken.
 
Ser at flere her peker meg i retning Seamaster. Har jeg forstått det slik at den som foreslåes er en modell som ikke er mulig å få tak i ny lengre? Og bør jeg smøre meg med tålmodighet for å få tak i en?
Har lite erfaring med bruktmarkedet i dette segmentet genrelt, men har kikket litt her på siden og ellers på finn.no
Kan strekkes prismessig for den rette klokken.
SMPc er ikke en modell som produseres lenger da det har kommet en modell som er både større og mer klumpete enn den som anbefales. SMPc kommer innimellom på finn og på K/S her, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Anbefaler selvsagt kjøp her inne på sonen. Både dyp blå og sort skive anbefales. Enkelt å skille denne fra den nye da den nye har skive med bølgemønster og minner mer om PO i størrelse.
 
SMPc er ikke en modell som produseres lenger da det har kommet en modell som er både større og mer klumpete enn den som anbefales. SMPc kommer innimellom på finn og på K/S her, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Anbefaler selvsagt kjøp her inne på sonen. Både dyp blå og sort skive anbefales. Enkelt å skille denne fra den nye da den nye har skive med bølgemønster og minner mer om PO i størrelse.
Takk for oppklaring angående modell. Jeg får holde et øye med markedet inntil videre tenker jeg.
 
Seamaster er en populær modell. Det betyr at den også et populær å lage Kina-fake, kopi, replika etc av. Det vil selvfølgelig være ytterst trist om du skulle få en slik i din eie.

Derfor er det viktig at du er nøye med hvem du handler med! Er en deal for god til å være sann, så er den gjerne det. Skurrer noe, så trekk deg ut. Verden ER faktisk full av fine klokker.

Handler du fra KS (kjøp og salg) her på TS, så er det ærlige folk med faire priser. Velg de som har en del innlegg på telleren.

Spør gjerne om tilbakemelding fra folk her om du har spørsmål om en finn-annonsene. Det er flere kjeltringer på finn enn jeg trodde...

Ta tiden til hjelp. Jakten er halve moroa.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
Velkommen til TS @Kenny3

ta også en titt på disse variantene av Omega Seamaster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny3
Seamaster er en populær modell. Det betyr at den også et populær å lage Kina-fake, kopi, replika etc av. Det vil selvfølgelig være ytterst trist om du skulle få en slik i din eie.

Derfor er det viktig at du er nøye med hvem du handler med! Er en deal for god til å være sann, så er den gjerne det. Skurrer noe, så trekk deg ut. Verden ER faktisk full av fine klokker.

Handler du fra KS (kjøp og salg) her på TS, så er det ærlige folk med faire priser. Velg de som har en del innlegg på telleren.

Spør gjerne om tilbakemelding fra folk her om du har spørsmål om en finn-annonsene. Det er flere kjeltringer på finn enn jeg trodde...

Ta tiden til hjelp. Jakten er halve moroa.

8
Som du sier, jeg synes det er mye variabelt på finn.no, og ikke alltid lett å bli klok på.
Har en del erfaring fra tidligere når det gjelder kjøp og salg av fotoutstyr på forum, som oftest kan gå litt på siden av det man finner på finn.no og tilsvarende sider. Inntrykket er at dette kanskje fungerer noenlunde likt for klokker? Prismessig havner man ofte i samme klasser i disse to segmentene (spesielt for objektiver).

Forøvrig flott at det finnes forum som dette der man kan søke hjelp og veiledning fra entusiaster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Velkommen til TS @Kenny3

ta også en titt på disse variantene av Omega Seamaster.
Takk for tips, skal få lest meg igjennom denne!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Hvis du har lyst på en TH Aquaracer så kjøper du en TH Aquaracer ;)

finner sannsynligvis ikke bedre tilbud enn denne for øyeblikket: https://www.presisuroggull.no/produkt/aquaracer-automatic-4/

har selv bestilt den siste sorte de hadde på lager:cool:
Denne hadde jeg ikke fått med meg. Vil dette være tilsvarende som å kjøpe over disk? Har tidligere sett noe tilsvarende priser på urverket.no, men har skjønt det slik at dette er parallell/gråimport og ikke tilsvarende ur med norsk dokumentasjon?
 
Dette er en norsk butikk så her er det som å handle over disk ja. Ikke gråmarked


Denne hadde jeg ikke fått med meg. Vil dette være tilsvarende som å kjøpe over disk? Har tidligere sett noe tilsvarende priser på urverket.no, men har skjønt det slik at dette er parallell/gråimport og ikke tilsvarende ur med norsk dokumentasjon?
 
Har du vurdert Maurice Lacroix Aikon? Rett og slett kjempefin klokke som attpåtil tåler all relevant bruk i vann (200m eller hva det er). De får du brukt til rundt 11-13k :)
 

Vedlegg

  • 8B386FDC-A179-4217-AC50-AB5BD33F4859.jpeg
    8B386FDC-A179-4217-AC50-AB5BD33F4859.jpeg
    76,8 KB · Visninger: 0
Ingen har nevnt Tudor ennå? Da gjør jeg like gjerne det :) Bør i alle fall passe bra til kravet om stål og stilrent.

De gamle modellene med urverk fra ETA får du nye for rundt 25k, og Black Bay 36 mm bør passe bra på mindre håndledd. De nyere med in-house verk er litt dyrere (og større), men er nok mulig å få tak i brukt ned mot den prisen også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har du vurdert Maurice Lacroix Aikon? Rett og slett kjempefin klokke som attpåtil tåler all relevant bruk i vann (200m eller hva det er). De får du brukt til rundt 11-13k :)
Ingen har nevnt Tudor ennå? Da gjør jeg like gjerne det :) Bør i alle fall passe bra til kravet om stål og stilrent.

De gamle modellene med urverk fra ETA får du nye for rundt 25k, og Black Bay 36 mm bør passe bra på mindre håndledd. De nyere med in-house verk er litt dyrere (og større), men er nok mulig å få tak i brukt ned mot den prisen også.

Maurice Lacroix og Tudor har jeg ikke sett veldig nærme på tidligere, da jeg rett og slett har begrenset kunnskap om andre enn de mest kjente produsentene.. Jeg er på ingen måte låst til noen spesifikke merker eller modeller, så alle forslag mottas med takk.
Kommer nok til å bli forholdsvis pent behandlet, så vektlegger ikke vanntetthet i stor grad, men selvfølgelig et pluss.
Kan man stort sett forvente dette i det aktuelle prissjiktet?