Råd i forbindelse med kjøp av brukt Rolex

Medlem
25. juni 2010
Innlegg
13
Jeg er helt fersk i forhold til kjøp av litt dyrere klokker og skulle i den forbindelse gjerne hatt et par råd.
Drømmen har lenge vært en Rolex Submariner, men synes nyprisen er vel stiv så vurderer et bruktkjøp.

Så vidt jeg har sett er finn.no stedet med mest utvalg, men samtidig en del svindlere som skjuler seg der.
Min tenkte fremgangsmåte hvis jeg finner et kurant kjøp er å ta med klokken til en merkeforhandler for å få en fullstendig sjekk og verifikasjon. Spørsmålet er så om dette er tilstrekkelig garanti, er det fare for at en god kopi kan passere testen? Samtidig om forhandler kan kontrollere om klokken eventuelt kan være stjålet?
Er det eventuelt noen forhandlere av brukte klokker som kan anbefales?

Til slutt, er det noe jeg bør tenke på i forhold til årsmodell, eller er dette kun smak og behag. Ser for meg en pris på rundt 20'-30'. For min del ser det ut som om Submariner varianten har vært rimelig uendret lenge.

Råd og tips tas i mot med stor takk :)
 
Den mest kjente gråklokkeforhandleren i Norge er jo Jonny. Som driver briliantwatches.
Han har litt stive priser men hos han får du det du betaler for.

Ellers er det et ganske lite marked for dyre klokker i Norge, så om du finner en du liker kan du poste den her på forumet så er det sikkert noen som har handlet med den personen tidligere.

I de fleste tilfeller er det nok best å se ann selger som person.

Min første dyrere klokke kjøpte jeg av en mann i Bergen. Kjøpte usett og overførte penger på forskudd. Alt gikk fint:)

Lykke til og post såklart fremgang og spørsmål.
 
Er tips kan jo være å kjøpe av er forummedlem med godt rykte, mange bra folk jeg kan anbefale uten betenkeligheter. Prøv en WTB :)
 
Hei alle sammen!

Er tips kan jo være å kjøpe av er forummedlem med godt rykte, mange bra folk jeg kan anbefale uten betenkeligheter. Prøv en WTB :)

Jeg er også ny her.
Etter å ha tittet litt rundt på forumet her bestemte jeg meg for å bli medlem.
Grunnen til at jeg valgte å bli medlem er at jeg har fatt inntrykk av at det er mange som besitter mye kunnskap om ur her, og at dere er behjelplige hvis det er noe man lurer på.
Selv er jeg veldig fersk, men har raskt blitt fasinert over hva klokkeverden har å tilby.
Jeg ser frem til mange lærerike timer her inne.

Men jeg har et spørsmål sånn i starfasen; jeg har tenkt til å kjøpe meg en Rolex Submariner TT, yachtmaster TT eller en Daytona i stål.
Det virker som du kan veldig mye Anders så jeg lurte på om du kunne si litt hva du mener om disse klokkene? Negative og positive ting.

Jeg har også lyst på en IWC Portuguese, hvit skive, brun croco i stål eller gulll.

Jeg vet dette er ganske forskjellige klokker alle sammen, men klarer liksom ikke å bestemme meg.
Tidligere var jeg ingen stor fan av Rolex, men jeg har som andre her sier bare blitt mer og mer "forelsket" i nettopp disse klokkene.

Hvordan er det å kjøpe klokke brukt i f.eks London? Er det mye å spare på det? Er det noen som er
noe kjent med dette? :)

Mvh

Håper du/dere tar dere tid til å svare
 
Men jeg har et spørsmål sånn i starfasen; jeg har tenkt til å kjøpe meg en Rolex Submariner TT, yachtmaster TT eller en Daytona i stål.
Det virker som du kan veldig mye Anders så jeg lurte på om du kunne si litt hva du mener om disse klokkene? Negative og positive ting.

Jeg har også lyst på en IWC Portuguese, hvit skive, brun croco i stål eller gulll.

Jeg vet dette er ganske forskjellige klokker alle sammen, men klarer liksom ikke å bestemme meg.
Tidligere var jeg ingen stor fan av Rolex, men jeg har som andre her sier bare blitt mer og mer "forelsket" i nettopp disse klokkene.

Hvordan er det å kjøpe klokke brukt i f.eks London? Er det mye å spare på det? Er det noen som er
noe kjent med dette? :)

Hei og velkommen :D

Rolex TT er og blir en smakssak. Innvendig er de jo like robuste som sine brødre i stål, så om du liker stål-gull er det bare å slå til. Yachtmaster er dog en av de svakeste sportsmodellene til Rolex om du spør meg. Den har liten historisk lineage, jeg ville foretrukket en modell med aner tilbake til den gangen en klokke virkelig var et verktøy. Tool-watch begrepet er tømt for meningsinnhold i dag, men noe av det virkelig interessante med Rolex er jo hvor lite og forsiktig de har utviklet seg.

Når det gjelder Daytona er det et ur med mye hype og mange meninger. Jeg elsker min, mange andre selger den raskt igjen. Smiler den til deg er du solgt ;)

IWC Portuguese, om vi snakker 7-days modellen, er jo et helt annet beist enn Rolex sportsmodeller. Et imponerende urverk og IWCs sedvanlige stilsikre design. Ikke noe å lure på om den lokker. Men den dekker nok ikke alle dine behov på samme måte som en Rolex, kanskje et naturlig valg for klokke nr 2?

Jeg anbefaler gjerne en Rolex Sub i stål som det første "fine" uret, du kommer uansett til å kjøpe en til slutt uansett ;) Det er pent, praktisk og lett å selge videre. Men du kommer sannsynligvis til å beholde det :D

London er ok for nye ur dersom kursen er bra, men brukte ur er overpriset. Men hyggelig by for window shopping, det er sikkert.

Lykke til i jakten. Du finner nok svar på det meste du lurer på her, bruk søkefunksjonen flittig :D
 
Jeg anbefaler gjerne en Rolex Sub i stål som det første "fine" uret, du kommer uansett til å kjøpe en til slutt uansett ;) Det er pent, praktisk og lett å selge videre. Men du kommer sannsynligvis til å beholde det :D

London er ok for nye ur dersom kursen er bra, men brukte ur er overpriset. Men hyggelig by for window shopping, det er sikkert.

Lykke til i jakten. Du finner nok svar på det meste du lurer på her, bruk søkefunksjonen flittig :D

Takk for et flott svar :)
Det er sant det du sier med uret fra IWC, det er bedre som klokke nr. 2.
Jeg er helt enig at en Sub i stål er en absolutt sikker klokke å kjøpe som går til alt.

Men saken er at jeg har en Navitimer i stål med hvit skive nå, jeg har tenkt til å selge den for å kunne kjøpe meg et litt dyrere ur. En Sub i stål er i samme prisklasse som klokken jeg skal selge, også har den aldri vært en favoritt hos meg. Men for all del en nydelig og klassisk vinner:)

Hvordan er det å ta med seg klokker fra London til Norge, hvis man handler tax free?
Kjenner du til noen som har gjort dette og har glemt å betale norsk MVA?

Mvh
 
Tror ikke man skal innfri til å diskutere for mye om hvem og hvordan man eventuelt kan slippe tax, men ja, det går og folk gjør det. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1354150.ece men går ikke like bra for alle:p

Hehe, jeg leste faktisk den saken senest i går. Det var en litt annen skala enn hva som evt. var aktuelt, tar poenget;)
Ærlighet varer jo lengst.

Har dere andre noen formeninger og hvilken klokke jeg burde gå for? :)
 
Jeg kjøpte nylig min første Rolex, en GMT Master av ny type med keramisk bezel. Denne kom på 40k med god samvittighet. Ligger en slik til salgs her på forumet til 37500, så taper seg ikke så mye om du skulle ombestemme deg, eller så er jo Submariner en tøff klokke. Dog liker jeg godt GMT funksjonen og klokker med vanlig bezel har jeg andre av.

Men smak og behag, noen er jo helt frels etter LV-modellene, som jeg igjen ikke har noe til overs for...
 
Jeg kjøpte nylig min første Rolex, en GMT Master av ny type med keramisk bezel. Denne kom på 40k med god samvittighet. Ligger en slik til salgs her på forumet til 37500, så taper seg ikke så mye om du skulle ombestemme deg, eller så er jo Submariner en tøff klokke. Dog liker jeg godt GMT funksjonen og klokker med vanlig bezel har jeg andre av.

Men smak og behag, noen er jo helt frels etter LV-modellene, som jeg igjen ikke har noe til overs for...

Det er også en veldig pen klokke. Grunnen til at jeg har foretrekker Sub fremfor GMT er at jeg syns den blå Bezelen er utrolig vakker. Dette er vanskelig altså.

Men halve gleden er jo og titte og analysere de aktuelle modellene før et kjøp ;)

Du kjøpte din ny?

Mvh
 
Personlig er jeg fullstendig bitt av Rolex-basillen, og skulle jeg kun hatt én klokke ville det vært en GMT-Master II med Pepsi/Coke.

Som deg var jeg ingen stor fan av Submariner. Det var den siste klokken jeg skulle ha - syntes den var for vanlig, kjedelig (muligens ikke Kermit) og generelt for hypet i forhold til GMT Master II eller Explorer II. Nå, bare noen måneder senere, har jeg to Submarinere, en 14060M og en 16800. Veldig fornøyd med begge, og typiske ur man ikke kvitter seg med.

Mao; Rolex sports 40 mm i stål er vinnere uansett.
 
Kjøpte min helt ny ja.

Et av kravene mine var også pepsi, men dette finnes desverre ikke, ENNÅ. Bjerke pratete på at Rolex prøver å lage en nå, men at de sliter med å få til riktig farge på den kjeramiske bezlen.
 
Etter 6mnd er jeg sikkert helt enige med dere, at stål sub er den beste 1. klokken. Men det er noe med fargekombinasjonen til 11613 jeg ikke klarer å komme over:)

Hvor i utlandet er det best å handle ny Rolex nå? Med tanke på hva man kan spare, ikke utvalg da jeg antar at dette er klokker de fleste Rolex forhandlere har?
 
Du kan ikke bomme med en forrige generasjons Submariner eller GMT, helt umulig :D Nyeste GMT er også lekker, om du ikke har noe i mot litt mer bling (polerte midtledd). Det nye Suben kommer til å bli en hit, det er jeg helt sikker på, men økonomisk ikke noe å satse på før om noen år.

Men når man først har kjøpt én ...

Klokkebilder399.jpg
 
De polerte midtleddene var vel mitt eneste ankepunkt, men vi er blitt gode venner nå. Sub tittet jeg også på, naturligvis med dato. Denne ble såpass lik GMT både utsende messig og på pris. Da valgte jeg å spytte inn de siste kronene så fikk jeg GMT som jeg tror og håper gir meg litt mer kjærlighet enn Sub'n. Og i min alder er det jo Bling som er 'tha shit' (akkurat som Bring er the shit).