Råd angående misfarging, Zenith El Primero Chronomaster kaliber 410?

Medlem
9. okt. 2019
Innlegg
1
Sted
Oslo
Hei!

Hva tenker dere om den tilsynelatende misfargingen/flekken på tannhjulet som drives av rotoren på denne El Primero kaliber 410? Det er ingen slik misfarging på hjulene tilhørende kronograffunksjonen. Er det slitasje, skitt, for mye smøreolje ved forrige service, rotor som skraper borti eller oksidasjon over tid? Eller kun ugunstige lysforhold?

Jeg har litt lyst på denne, men hvis urverket er fullt av små metallpartikler og nedslitte tannhjul er jeg skeptisk.
Klokka skal visstnok ha blitt sjekket av urmaker som har funnet alt i orden, men det er ikke skriftlig dokumentasjon på service.


373_2083800147.jpg
373_1193480564.jpg
373_377103085.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Er temmelig sikker på at hjulet skal være ensfarget , mulig rotor subber i hjulet.
Ser også ut som hjulet er oksidert mørkt så kanskje på tide med service.
 
Det er jo "støv" av en eller annen type. Gammel olje og/eller metall spon. Det er nok ikke noe "farlig". Det er nok derfor også urmaker(?) har sagt at alt er OK. Det er det sikkert også, i alle fall om du ser hvor korrekt klokken går etc. Du bør nok regne med en service i løpet av de nærmeste årene. Alt etter som hvor mye klokken skal bli brukt.

Er det noe du skal kjøpe? Hør med Urtjenesten.no om hva en service vil koste på klokken. (Send dem bildene). Legg det med i summe og gi klokken en service etter at du har kjøpt den. Støvet er jo inne i kassen og går ingen steder. Det betyr at støvet ER der inne og vil bare bre seg rundt til andre deler og hjul.

Jeg tipper at den som tok service på klokken sist var litt spandabel med olje på rotoren.

8